Produser et mem som engasjerer - Analyser politiske tekster i sosiale medier - Medie- og informasjonskunnskap 2 - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Produser et mem som engasjerer

Oppgave

Analyser politiske tekster i sosiale medier

Politikere har de siste årene lagt stor vekt på å bruke sosiale medier til å formidle debattinnlegg. En grunn er at de ønsker å nå ut til yngre velgere. Medietekstene består ofte bare av et enkelt bilde, grafiske elementer og korte verbaltekster.

Oppgave 1

Analyser denne Instagram-reklamen for Fremskrittspartiet.

  1. Beskriv portrettet av FrPs leder Sylvi Listhaug. Hva forteller blikk, positur, klesdrakt og bildebakgrunn om Listhaug som person og partileder?

  2. Beskriv utformingen av logoen til Fremskrittspartiet. Hvilken mening leser du ut av måten logoen er utformet på?

  3. Foreta en retorisk analyse av disse tre verbaltekstene:
    Tekst 1: "Ja til streng og ansvarlig innvandringspolitikk. Enig?"
    Tekst 2: "I Norge sier vi nei til kjønnsdeling av undervisning."
    Tekst 3: "Innvandrere må tilpasse seg norsk kultur."

  4. Beskriv samspillet mellom verbaltekster, fotografi, logo og grafisk utforming. Hvordan er form og innhold med på å formidle hovedbudskapet i denne politiske reklameteksten?

Oppgave 2

Et mem (engelsk meme) er et uttrykk som blir kopiert og endret slik at det utvikler seg, før det blir delt videre. Et mem kan for eksempel koble et kjent visuelt uttrykk til et nytt verbalbudskap, slik at det får en helt ny betydning.

  1. Lag en retorisk analyse av Sylvi Listhaugs Facebook-post ut fra det du vet om memer og samspill mellom bilder og verbaltekst i sammensatte tekster. Kommenter også kontrasten mellom portrettbildet og Facebook-innlegget

  2. Hvorfor tror du Listhaugs kommunikasjonsrådgiver utformet innlegget nettopp slik?

  3. Hvorfor du tror mange reagerte negativt på dette debattinnlegget?

Skrevet av Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 16.02.2022