Hopp til innhold
Arbeidsoppdrag

Halvbroren – analyseoppgaver

Romanen Halvbroren er skrevet av Lars Saabye Christensen. Senere er det laget en TV-serie basert på romanen. I denne analysen skal du ta utgangspunkt i scener fra TV-serien.

Oppgave 1

I anslaget til dramaserien Halvbroren møter vi de viktigste karakterene, og vi får glimt fra de viktigste konfliktene.

  1. Hvordan presenteres hovedpersonen Barnum?
  2. Hvilken informasjon gir anslaget om det seerne har i vente?
  3. Hvorfor brukes det samme anslaget i alle episodene?
  4. Hvilket hint gir fortellerstemmen om tematikken som denne dramaserien tar opp?

Oppgave 2

I klippet over, som er fra avslutningssekvensen i episode 6 av dramaserien Halvbroren, møter vi karakterene Fred og Vera, og vi følger Fred, også kalt Håpet fra Fagerborg, på veien fra garderoben til bokseringen.

Bildeutsnitt

Lag et bildemanus av denne sekvensen, som viser bildeutsnitt, og hvordan motivene er plassert i bildet.

  1. Hvilke bildeutsnitt er mest brukt? Hvorfor?
  2. Hvilke kameravinkler er mest brukt? Hvorfor?
  3. Hva fokuseres det på i bildene? Hvorfor?

Miljø

Denne scenen foregår mens Barnum fremdeles er et barn.

  1. Hvordan kan vi se at dette er et tilbakeblikk på en hendelse som foregikk på 1960-tallet?

Tid og klipperytme

  1. Hva kjennetegner klipperytmen i denne sekvensen? Hvilken effekt har klipperytmen?
  2. Finn eksempel på tidsforlengelse i sekvensen. Hvilken virkning har dette?

Oppgave 3

I dette klippet fra avslutningssekvensen i episode 6 tar Fred en viktig avgjørelse.

  1. Hva går beslutningen ut på, og hva er hensikten med det han gjør?
  2. Hvilke filmatiske virkemidler brukes for å få oss til å forstå hva Fred tenker og føler?
  3. I dette klippet møter vi to ulike fortellerperspektiver. Gjør rede for disse og for hvilken funksjon perspektivendringen har i filmen.

Relatert innhold

Fagstoff
Klipping og klipperytme

Rekkefølgen som bildene vises i avgjør hvordan vi oppfatter en filmsekvens. Klipperytmen er også et viktig fortellerelement.

Skrevet av Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 15.06.2018