Analyse av bildefortellinger - En semiotisk analyse av Mona Lisa - Medie- og informasjonskunnskap 2 - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Analyse av bildefortellinger

Oppgave

En semiotisk analyse av Mona Lisa

I en semiotisk analyse skal du beskrive de meningsbærende tegnene teksten består av, og hvilken betydning de kan ha. Leonardo da Vinci har malt det verdenskjente bildet Mona Lisa. Studer detaljene i bildet, og forsøk å sette ord på det du ser.

Semiotisk analyse av en visuell tekst

I denne oppgaven skal du beskrive de visuelle tegnene du finner i et av verdens mest kjente malerier. Du skal også reflektere over hva disse tegnene betyr.

Oppgave 1) Beskriv det du ser

Beskriv visuelle tegn i Leonardo da Vincis maleri Mona Lisa (ca. 1503–1519). Dette bildet er et av verdens mest kjente kunstverk.

  1. Beskriv personen midt i bildet: alder, kjønn, klær, positur, kroppsspråk.
  2. Beskriv gjenstanden i forgrunnen.
  3. Beskriv det du ser i bakgrunnen. Her er det mange detaljer, så vær nøye!
  4. Beskriv lyset i bildet: Hvor kommer lyset fra? Hva er opplyst, og hva ligger i skyggen?
  5. Beskriv fargene som er brukt i maleriet.

Oppgave 2) Sammenlign beskrivelser

  1. Sammenlign beskrivelsen din med beskrivelsen til en medelev. Hva er likt? Hva er forskjellig?
  2. Ta utgangspunkt i noe dere har beskrevet forskjellig, og diskuter om dette kan skyldes at dere ikke bare har beskrevet, men også tolket det dere ser.

Oppgave 3) Tolk det du ser

Når du tolker, tillegger du mening til det du ser.

  1. Hva forteller positur og påkledning deg om personen Mona Lisa?

  2. Hva forteller omgivelsene hun framstilles i, om denne personen og den tida hun lever i?

  3. Hvordan påvirker valg av lys, skygger og farger din opplevelse av Mona Lisa?

  4. Mona Lisa er kjent som kvinnen med det mystiske smilet. Hva forteller blikk og ansiktsuttrykk deg om hvem hun egentlig er?

Relatert innhold

Fagstoff
Bildeanalyse

En bildeanalyse består av tre trinn: beskrivelse, analyse og tolkning.

Skrevet av Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 28.01.2022