Sløsesjokk - Markedsføring og ledelse 1 - NDLA

Hopp til innhold
Film og filmklipp

Sløsesjokk

Vi nordmenn kjøper og kaster mest elektronikk i verden. Vi kaster i snitt 26 kilo elektronikk hver i året. Programleder Christian Strand utfordrer TIX til å få Elkjøp-kunder til å tenke seg om: Må de egentlig kjøpe noe nytt?

Tenk over

Nordmenn kjøpte til sammen elektronikk for 44 milliarder kroner i 2020, og vi kaster i snitt 26 kilo elektronikk hver i året. Er du overrasket over at nordmenn kjøper og kaster mest elektronikk i verden? Hvorfor / hvorfor ikke?

Hvorfor er det viktig å gjenvinne elektronikk?

Hvilket eller hvilke behov i behovspyramiden tenker du vanligvis gjør seg gjeldende ved kjøp av elektronikk?

Er du enig med TIX som sier at han synes det er litt rart at det er mange ting som vi stadig vil kjøpe nytt av, selv om vi har gode produkter fra før?

Har du tro på at kommersielle aktører framover vil ta mer og mer ansvar for de varene de selger, og hvordan de selger dem?

Ikke nok med elektronikk: Vi nordmenn har også et meget høyt forbruk av blant annet klær. I den relaterte artikkelen nedenfor kan du se en episode av Sløsesjokket der Aleksandra Joner får et "klessjokk".

Relatert innhold

Fagstoff
Aleksandra Joners klessjokk

I NRKs serie, "Sløsesjokket", tar Aleksandra Joner og Christian Strand et dypdykk i klesindustrien, som er verdens nest mest forurensende industri.

Skrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 19.03.2021