Hopp til innhold
Fagartikkel

Programmatisk annonsering

Har du opplevd at annonser som dukker opp på Facebook, Google eller nettaviser, kan samsvare med søk du har gjort på nett? Har du søkt på ordet «fotballsko», vil det trolig dukke opp annonser for fotballsko på flere av nettsidene du besøker i etterkant.

Programmatisk annonsering er automatisert kjøp av nettannonser. Dette kan skje via digitale annonseplattformer, som for eksempel Googles annonsesystem AdWords. Delta Projects, DV360 og Adform er andre eksempler på annonseplattformer for programmatisk annonsering.

Annonseplasser legges ut for salg via annonseplattformer. Annonsører kan legge inn bud på hva de ønsker å betale for en visning, basert på egne kriterier. Når alle kriteriene for kjøpet stemmer, vil kjøpet skje automatisk og annonsen vises i sanntid.

Tidligere har annonsører kjøpt annonseplass på nettsider som annonsøren håper at målgruppen besøker. Med programmatisk annonsering vil annonsen automatisk plasseres der målgruppen faktisk er – beregnet ut fra innsamlet informasjon om brukere.

Så når du leser en nettavis neste gang, vit at det gjerne ikke er tilfeldig hvilke annonser som kommer opp rundt artikkelen.

Annonsører som vil kjøpe programmatisk annonsering gjennom for eksempel Schibsted, kan kjøpe et visst antall visninger, enten i én kanal eller i ulike kanaler på tvers av plattformer. Kostnaden for annonseplasseringen foregår i sanntid, basert på det budsjettet som annonsøren har bestemt seg for å bruke.

Les mer om Schibsted

Schibsted når over tre millioner mennesker daglig gjennom noen av Norges største merkevarer, som Aftenposten, VG, E24, finn.no, Prisjakt og Mittanbud. Les mer om Schibsted på deres nettside.

Sindre Gravir, som per 2021 er administrerende direktør i finn.no, forteller:

Hvis for eksempel Volvo vil markedsføre den nye SUV-en sin, kan de kjøpe «SUV-interesserte brukere på tvers av plattformer». Da vil annonsen dukke opp på Schibsteds nettsider for alle brukere som matcher kriteriene for SUV-interesse, om personen sitter i Oslo og leser aftenposten.no, i Bergen og leser bt.no eller i Finnmark og legger inn annonse på finn.no.

Tenk over

Programmatisk annonsering kan bidra til at målgruppen opplever annonseringen som mer relevant. Hvilke andre fordeler tenker du programmatisk annonsering kan ha, både for oss forbrukere og annonsørene?

Drøft fordeler og ulemper med programmatisk annonsering for mediebransjen.

Kilde:

Nordhelle, Christian. (2020, 17. november). Hva er programmatisk annonsering? Hentet fra: https://blogg.markedspartner.no/hva-er-programmatisk-annonsering-enkelt-forklart-uten-nerdeprat

Skrevet av Elisabeth Thoresen Olseng og Kjersti Blehr Lånkan.
Sist faglig oppdatert 11.01.2021