Markedsføring i egne kanaler - Markedsføring og ledelse 1 - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Markedsføring i egne kanaler

De fleste bedrifter har sin egen nettside, mange har e-postlister de bruker til å sende ut nyhetsbrev, en side på Facebook, en Instagram-konto og kanskje en profil på LinkedIn. Dette kaller vi bedriftens egne kanaler. Et butikkvindu med salgsplakater er også en egen kanal.

I egne kanaler kan vi fritt dele innhold (artikler, bilder, video med videre) som vi mener er relevant for målgruppene våre. Å dele innhold i disse kanalene er gratis, i motsetning til annonsering som vi betaler for.

Innholdsplan

På samme måte som når vi lager en markedsplan for annonseringsaktivitetene våre, må vi lage en innholdsplan for produksjon og deling av innhold i egne kanaler. Vi må finne ut hva vi skal dele, og hvor ofte skal vi dele. Vi må også avklare om vi trenger å produsere bilder og video som en del av dette arbeidet.

Innholdsplanen er en del av markedsplanen fordi det vi deler, må få fram de unike salgspoengene, passe inn med merkevaren vi prøver å bygge, og støtte opp under de andre markedsaktivitetene vi har planlagt i løpet av året.

Eget innhold i sosiale kanaler

I motsetning til annonseringsaktiviteter, hvor markedsførere styrer mye av det som skjer, kan det være mange i bedriften som er engasjert i å produsere og dele innhold til egne kanaler. Eksempelvis er det mange høyskoler som engasjerer elevene i å lage innlegg til sosiale medier. I en butikk kan det være en eller flere av de ansatte som er flinke til å ta bilder, og deler dette på Facebook eller Instagram.

Innhold til nettsted og nyhetsbrev

Innholdet til nettsted og nyhetsbrev blir vanligvis styrt av den eller de som er markedsansvarlig. Ansatte med verdifull kunnskap kan bli bedt om å bidra med relevant innhold når det trengs. Eksempelvis kan en bedrift som selger sykler, produsere og dele alt fra artikler om «hvordan velge rett sykkel til 3-åringen» og flotte bilder av sykler i bruk til videoer som viser fram hvordan man lapper hjulet på sykkelen selv.

Deling av innhold og salg

Innholdet vi deler i egne kanaler, er med på å øke kjennskapen til bedriften og å holde bedriften i friskt minne hos målgruppa. Innholdet vi deler, kan også utløse salg. Eksempelvis kan en butikk dele et godt tilbud på Facebook eller Instagram. Målgruppa vil da være de som følger butikken, og målet er at disse slår til på tilbudet. Et mål kan også være å få de som følger siden, til å like og dele slik at tilbudet kan nå ut til enda flere.

Fordeling av ansvar

I en markedsplan fordeler vi ansvar og lager en tidsplan. Det må vi også gjøre i en innholdsplan. Vi må fordele hvem som skal produsere, og hvem som skal dele, og si noe om når ting skal deles. Dette er viktig å gjøre for å finne ut om vi har nok ansatte i bedriften som kan fullføre disse oppgavene i løpet av året. Kanskje trenger vi å sette av penger i markedsplanen for å få hjelp av andre til å ta bilder eller lage video?

Skrevet av Annette Pemmer og Trine Malde. Rettighetshaver: Synlighet
Sist faglig oppdatert 04.04.2020