Fem trender i netthandelen - Markedsføring og ledelse 1 - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Fem trender i netthandelen

Netthandelen vokser i rekordfart, og konkurransen blir stadig tøffere. Nettbutikkene må følge med på trendene, for blir de hengende etter, er det alltid andre som er klare til å ta over.

Rekordstor vekst og tøff konkurranse

Netthandelen fortsetter å vokse i rekordfart, og konkurransen blant nettbutikkene er tøffere enn noensinne. Å ha den beste teknologien tilgjengelig er viktig for å kunne hevde seg i kampen om kundene. For hele tiden å virke oppdatert og moderne må nettbutikkene integrere nye trender og funksjoner så raskt som overhodet mulig. Ellers risikerer de å miste kunder fordi konkurrentene allerede kan tilby kundene det de vil ha. Dagens kunder er nemlig relativt kravstore. Finner de ikke akkurat det de ønsker, går de bare videre til neste treff på lista i Google-søket sitt.

Det er altså om å gjøre å følge med på trendene, og det er særlig fem trender som gjelder i dag.

1. Netthandel via sosiale medier

Ifølge en rapport fra teknologiselskapet Bazaarvoice økte forbrukernes interesse for å handle via sosiale medier som Instagram, Facebook, Pinterest og Snapchat med nærmere 40 prosent fra 2018 til 2019. Når en butikk integrerer netthandelen sin i et sosialt medium, kan den oppgi priser, produktbeskrivelser og all annen informasjon kundene trenger, direkte der. Idet kundene klikker på "Kjøp", sendes de rett til betalingen.

Instagram Shopping ble lansert i utvalgte land i april 2018, og ikke lenge etter ble det også tilgjengelig i Norge. Det fungerer på mange måter som et butikkvindu på mobilen. Man surfer rundt for å bli inspirert eller fordrive tiden, og ser man noe man liker, kan man med et enkelt klikk gå inn i butikken, finne det produktet man ønsker, og bestille det hjem – uten å forlate Instagram.

2. Netthandel med VR- og AR-teknologi

Etter hvert som vi har fått stadig kraftigere smarttelefoner, har det også åpnet seg nye muligheter for netthandel. Ved hjelp av - og -teknologi kan vi blant annet se produkter fra en nettbutikk i det fysiske rom. En kunde som for eksempel vurderer å kjøpe en ny sofa fra Ikea, kan plassere sofaen virtuelt i sin egen stue for å se hvordan den passer inn.

Ved hjelp av den samme teknologien kan vi også bruke kameraet på mobiltelefonen til å finne produkter vi er interessert i å kjøpe. Dette er en mulighet som blant andre Snapchat og Amazon benytter seg av, gjennom et samarbeid de har inngått. En funksjon i Snapchat-kameraet gjør det mulig å ta bilde av et produkt man vil kjøpe, og deretter la kunstig intelligens "ta over" for å finne produktet hos Amazon. Så kan man med et enkelt klikk kjøpe produktet og få det levert hjem.

Flere smarttelefon-produsenter, som Samsung og Huawei, har den samme funksjonen integrert i kameraet på telefonen. Og det er flere enn Amazon som har begynt å teste ut denne formen for netthandel.

3. Bærekraftig netthandel

Motstand mot barnearbeid, miljøkamp, kamp for rettferdig handel og lignende saker har blitt mer sentrale de senere årene. Forbrukerne velger ikke produkt bare ut fra egenskapene og fordelene med produktet, de er også opptatt av hvilke verdier merkevaren representerer. For nettbutikkene blir det derfor viktig å få alle bærekraftstiltakene sine tydelig fram.

4. Automatiserte chatbots

Det første som slår mange når de hører ordet chatbot ("praterobot"), er at det er noe veldig irriterende. Men chatbots har utviklet seg mye siden de først dukket opp, og gjør i dag god nytte for mange nettbutikker. De har også blitt mer og mer akseptert blant folk.

Den store fordelen er at de er tilgjengelige 24 timer i døgnet til å utføre enkle handlinger som å sende forbrukerne direkte til ønsket produkt eller svare på spørsmål som blir stilt om og om igjen. De færreste nettbutikker klarer å tilby 24 timers kundeservice – det blir altfor dyrt. Dermed er automatiserte chatbots et godt alternativ.

5. Mobilhandel

Over halvparten av all netthandel skjer på mobile enheter. Til tross for dette finnes det fortsatt nettbutikker som henger langt bak og ikke har tilpasset nettsidene sine til å vises på mobiltelefoner. For mange av dem kan det bety at de svikter halvparten av kundene sine.


Mobilvennlig design er viktig gjennom hele kjøpsprosessen. En nettbutikk må være enkel for kundene å navigere i og ha funksjoner som er optimalisert til smarttelefoner.

Viktig å følge utviklingen tett

Teknologien utvikler seg i et voldsomt tempo, og kunstig intelligens og VR-teknologi vil med høy sannsynlighet åpne for mange flere muligheter i framtiden. Skal man lykkes med en nettbutikk, må man holde seg oppdatert og alltid være klar for å hive seg på nye trender.

Kilde

Bazaarvoice (2019). Interest in social media shopping rises by 38% in 12 months. Hentet fra https://www.retail-insight-network.com/news/interest-social-media-shopping-rises/

Skrevet av Louis Mellqvist. Rettighetshaver: MooGruppen AS
Sist faglig oppdatert 18.01.2021