Hopp til innhold
Bokmål
Fagartikkel

Valører i farger

Hvordan kan du skape liv og dybde i et bilde? Et grunnleggende virkemiddel i maleri er valører, fargenes grad av lys eller mørke. Vi skal se nærmere på hvordan du kan få fram lys og skygge ved å bruke forskjellige valører.

Valører mellom hvitt og svart

De ulike gråtonene har ulik lyshet, og vi kaller gråtonene mellom hvitt og svart for valører. Vi kan dele gråtonene inn i en skala som går fra lyst til mørkt.

Valører brukes også om farge

Valører er ikke bare gråtoner. Vi snakker også om valør når vi beskriver lysstyrken i kulørte farger, det vil si fargene du finner i fargesirkelen. For å vurdere graden av lys eller mørke i en farge kan vi sammenligne den med gråtoneskalaen.

Fargene i fargesirkelen får mindre kulørthet når du blander inn hvitt og/eller svart.

Komposisjonene under har likhet i valører, selv om den ene er laget i gråtoner og den andre i nyanser av blått.

Lys og skygge skaper dybde

I emnet om tegneteknikker ser vi på hvordan du kan bruke gråtonene til å gjengi lys- og skyggevirkninger. Du kan modellere en form på samme måte når du jobber med farger. Bruk lysere valører der lyset treffer objektene, og mørkere valører der skygger faller. Slik kan du få dybdevirkning, og du kan plassere figuren i et rom. Skyggen som dannes på selve formen, kaller vi egenskygge, mens skyggen på underlaget heter slagskygge.

Det er ikke bare den direkte lyskilden som er med på å definere formen. Også indirekte lys som reflekteres fra omgivelsene, virker inn. Legg merke til at lyset kastes tilbake fra underlaget hvis du setter et eple på et hvitt ark. Dette skaper en refleksjon på eplet. Denne refleksen kan være med på å gi liv til tegningen din.

I bildet under viser vi et eksempel på hvordan du kan skape dybdevirkning ved å bruke ulik lyshetsgrad i fargene.

Relatert innhold

Fagstoff
Valør

Gråtonene mellom hvitt og svart kalles valører. Lær hvordan du kan bruke valører til å skape dybde i tegningene dine.

Skrevet av Inger Gilje Sporaland og Annlaug Auestad.
Sist faglig oppdatert 10.04.2025