Hopp til innhold
Oppslagsverk og ordliste

Fagbegreper i faget kultur og kommunikasjon

Her har vi samlet begreper som brukes i faget kultur og kommunikasjon.

A

abstrakt
betyr "tenkt" eller "uhåndgripelig"; det motsatte av konkret

B

beredskap
planlegging av tiltak for å håndtere eventuelle uønskede hendelser

D

distribusjonsegenskapene til kommunikasjonskanaler
kommunikasjonskanalers evne til å nå målgruppa

dynamisk kulturforståelse
en forståelse av kultur som noe som skapes i møte med andre, og som er i stadig endring

E

eide kanaler
kommunikasjonskanaler som en bedrift eier selv, som bedriftens nettside, Facebook-side og Instagram-konto.

empati
evne til å sette seg inn i andres væremåte og tankegang

etikk
læren om rett og galt

etisk dilemma
en situasjon hvor du er usikker på hva som er etisk rett å gjøre, og hvor det ikke finnes noen enkel løsning

etnisitet
kulturelt og sosialt definert gruppeidentitet som bygger på felles opprinnelse og kulturell bakgrunn

etos
argumentasjon som bygger på troverdighet, og som henger sammen med karakteren til personen som argumenterer; taler med etos er overbevisende fordi taleren framstår som troverdig

F

fordommer
forutinntatte holdninger om personer basert på hvilken gruppe eller kultur de tilhører, eller hva slags kjønn eller seksuell orientering de har

fortjente kanaler
når andre omtaler bedriften din eller produktene dine, for eksempel i en avisomtale; kan også være vareprat, som når målgruppa omtaler produktene dine i ulike kanaler

G

globalisering
prosess der kontakten øker på tvers av landegrenser, og der land blir knyttet tettere sammen, for eksempel gjennom internasjonal handel

gråsone
situasjon hvor det gjeldende regelverket ikke er entydig, og hvor det derfor er rom for tolkning og etiske vurderinger

H

handlemåte
en bestemt måte å gjøre noe på

I

individualisme
tenkning som vektlegger enkeltmennesket i motsetning til fellesskapet

informativ appell
strategi for utforming av budskap som fokuserer på fordeler og egenskaper ved et produkt

interkulturell kommunikasjon
kommunikasjon mellom mennesker fra ulike kulturelle fellesskap

interkulturell kompetanse
evne til å tenke og kommunisere hensiktsmessig i møte med mennesker fra andre kulturer

K

kjøpte kanaler
kommunikasjonskanaler hvor bedriften kjøper plass, for eksempel reklame

konsekvens
resultatet av en handling

konsekvensetikk
en type etikk som fokuserer på at utfallet av en handling skal være moralsk riktig; utfallet er altså viktigere enn handlemåten

konspirasjonsteorier
alternative forklaringer som bygger på sammensvergelser og falske teorier; kan blant annet brukes til å påvirke politikk

kulturlandskap
landskap som i større eller mindre grad er påvirket av mennesker

L

logos
argumentasjon som bygger på sak og fakta

M

majoritet
det samme som flertall, et tall eller en mengde som er større enn halvparten; det motsatte av minoritet.

moral
normene, verdiene og holdningene som avgjør hva som er rett og galt eller godt og dårlig i et samfunn

N

naturlandskap
landskap som i stor grad består av urørt natur

nonverbal kommunikasjon
kommunikasjon uten ord; kalles også kroppsspråk

O

objektiv
betyr "saklig", "upersonlig", "upartisk" og "allmenngyldig"; det motsatte av subjektiv.

P

patos
argumentasjon som spiller på mottakernes følelser

pliktetikk
en type etikk som fokuserer på at handlemåten skal være moralsk riktig, uavhengig av konsekvensene

presentasjonsegenskapene til kommunikasjonskanaler
kommunikasjonskanalers evne til å presentere et budskap, for eksempel teknisk kvalitet, farger, lyd, plassering og tidspunkt

R

reaksjonsegenskapene til kommunikasjonskanaler
kommunikasjonskanalers evne til å framkalle reaksjoner

relasjoner
hvordan ting eller mennesker står i forhold til hverandre

relatere
"forholde seg til", "sette i relasjon til"

retorikk
læren om hvordan man taler på en overbevisende måte; ifølge retorikken overbeviser taleren gjennom saklig argumentasjon (logos), troverdighet (etos) og følelsesappell (patos)

S

selvinnsikt
evne til å forstå sine egne følelser, ønsker og behov, å vite hva man selv ønsker, vil og kan

sivilstand
en persons forhold til én eller flere andre personer, for eksempel "enslig", "samboer", "gift" eller "enke"

sosialisering
sosiale prosesser som gjør at vi lærer oss skrevne og uskrevne regler i samfunnet

  • primærsosialisering: sosialisering som foregår i den nærmeste familien

  • sekundærsosialisering: sosialisering som foregår på skolen, blant venner og gjennom fritidsaktiviteter

sosiale konvensjoner
sosiale regler og koder for akseptabel oppførsel i en gruppe; å forstå konvensjoner gjør oss i bedre stand til å kommunisere med andre

sosioøkonomisk status
sosial og økonomisk status

sprinkleranlegg
et automatisk slokkeanlegg som sprøyter ut vann etter at det har blitt utløst av varmeutvikling

stereotypier
fastlåste og generaliserte ideer om ulike grupper av mennesker, for eksempel yrkesgrupper eller nasjonaliteter

T

transformative appeller
appeller som ikke er direkte knyttet til et produkt, men som for eksempel har til hensikt å bygge opp under merket, vise hva man kan oppnå ved å bruke produktet, få forbrukere til å endre holdning eller prøve å vekke følelser hos mottakerne

U

urbefolkning
folkeslag som har levd i et visst landområde før landets grenser ble etablert, og som helt eller delvis har beholdt den tradisjonelle kulturen sin

uønskede tilsiktede hendelser
ikke ønskede hendelser som forutsetter menneskelig vilje og motiv, slik som spionasje, sabotasje, terrorhandlinger og annen kriminalitet

uønskede utilsiktede hendelser
naturulykker og andre ulykker som ingen er skyld i

V

varsling
å rapportere om kritikkverdige forhold, som brudd på lover, regler og etiske normer

Skrevet av Cecilie Lund.
Sist faglig oppdatert 15.11.2021