Redesign en nettside med kjernemodellen - Hva vil nettbrukeren egentlig ha? - Konseptutvikling og kommunikasjon (IM-MED vg2) - Ressurssamling - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Redesign en nettside med kjernemodellen

Fagartikkel

Hva vil nettbrukeren egentlig ha?

Lag en nettside som er enkel og brukervennlig og lar brukeren raskt finne det han eller hun trenger. Her får du noen tips slik at du kan lage gode nettsider for nettbrukeren.

Brukeren skal ikke møte motstand

En nettbruker må finne fram og forstå uten tenking og gjetting. Brukeren skal finne, gjøre og klikke uten å møte motstand. Designet må være selvforklarende og .

"Ikke få meg til å tenke" er mantraet til Steve Krug, brukeropplevelsesekspert og forfatter av flere bøker om brukeropplevelse.

Brukeren skal finne innhold

En nettbruker kommer vanligvis til en nettside for å løse , ikke for å beundre en nydelig navigasjonsbar, se en automatisk bildekarusell av ansatte eller klikke på et par–tre pop up-bokser. La brukeren komme raskt fram til viktig innhold.

Finn ut hva brukeren leter etter og ønsker å løse på nettsiden. Plasser det synlig på nettsiden, det er særlig viktig i mobilversjonen som har mindre skjermflate. Mindre viktig innhold kan plasseres mindre synlig eller tas bort. Også informasjon bedriften ønsker å tone ned, må være lett å finne. Slikt innhold kan være "klag på vare", "si opp abonnement", "meld deg ut" eller "avbestill".

Kutt innhold og ha med kun det som er relevant. Nettsiden blir mer effektiv og brukerne mer fornøyde. Slett innhold som ikke blir brukt fordi det ikke er relevant, eller fordi det har dårlig kvalitet. Du vil spisse innholdet til det brukeren vil ha og målet til bedriften eller organisasjonen bak nettsiden.

Bruk kjernemodellen som verktøy for å lykkes.

Eksempel: Telenor tok bort 80 prosent av nettsidene sine

Telenor kuttet 80 prosent av innholdet på nettsidene i 2010.

Resultatene ble

  • en dobling av antall klikk på kjøp og bestill-knapp på enkelte sider

  • 35 prosent mindre e-post til kundeservice

  • at kundene ifølge tester fant det de lette etter

Nettsiden må fokusere på brukeroppgavene

Ha fokus på brukeroppgaver når du prioriterer innholdet på en nettside og på et nettsted.

  1. Identifiser brukeroppgavene på en nettside

  2. Gjennomfør spørreundersøkelser der brukere rangerer hovedoppgaver.

  3. Analyser resultatene.

1. Identifiser oppgavene

Finn ut hva slags oppgaver en bruker vil løse på nettstedet. Lag ei lang liste, men ikke over 100 ord. Ulike brukeroppgaver kan du finne ut ved å

  • analysere dagens nettsted (hvis det finnes) eller lignende nettsteder

  • intervjue brukere og kunder

  • intervjue nøkkelpersoner i bedriften eller organisasjonen som står bak nettsiden

  • se på tilgjengelig statistikk og søkelogger dersom nettstedet finnes fra før

  • sette deg inn i hva bedriften ønsker å kommunisere

2. Ranger hovedoppgaver i spørreundersøkelse

Lag ei liste på inntil 100 ord med brukeroppgaver på en nettside. Gi lista til personer i målgruppa, og la dem plukke ut oppgaver som er viktige for dem på nettsiden. Når hovedoppgaver er funnet, kan disse bli rangert etter hvor viktige de er for brukeren.

3. Analyser resultatene

Bruk dataene fra spørreundersøkelsen, og finn de viktigste brukeroppgavene på nettstedet. Gjør prioriteringer og la de viktigste oppgavene være godt synlige. Mindre viktige oppgaver kan legges mindre synlig.

Innhold som brukere i liten grad er interessert i, og som bedriften eller organisasjonen ikke er opptatt av, kan slettes. Slik blir nettstedet mer effektivt og lettere å . Det øker også sjansen for at kvaliteten på det innholdet som ligger ute, kan være god, siden det blir en mer håndterbar mengde å vedlikeholde.

Oppsummering

Finn ut hva brukerne trenger og vil ha på et nettsted. Lag innholdet og plasser det synlig. Nettsiden blir mer effektiv og brukervennlig, og brukeren blir fornøyd. Gjør det med eksisterende nettsider eller om du bygger opp en ny nettside.

Ha fokus på kjernesider

Enkelte undersider og populære brukeroppgaver kan være såkalte supersider, også kalt . De fleste besøker nettstedet for å bruke akkurat disse sidene og løse brukeroppgavene sine. Legg ned krefter på at særlig disse sidene er gode, oversiktlige og oppdaterte.

Mange kommer også direkte til disse supersidene gjennom nettsøk eller deling i sosiale medier, nyhetsbrev eller fra andre nettsider. Gjør det derfor oversiktlig og lett å skjønne hvor brukeren har havnet, dersom denne kjernesiden er en underside på et nettsted.

Nettinnholdet er oppdatert og vedlikeholdes jevnlig

Ha oversikt over innholdet som ligger på sidene og vedlikehold det jevnlig. Hold et godt øye med kjernesider. Hvis det er en bedrift som tilbyr tjenester, må prisliste og tjenester være oppdatert. Det kan bli dårlig stemning om kundene kommer til en restaurant og forventer meny og priser som de fant på nettstedet, og så viser det seg at menyen har blitt endret og prisene har gått opp.

Ligger det innhold ute som egentlig er fyllstoff, altså innhold som er lite brukt eller utdatert, bør du slette eller endre det slik at det blir oppdatert og får verdi for brukeren.

Kilder

Dalen, O. & Rønjum, E. H. (2012). Slik lykkes du endelig med innhold på nett. Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke.

Krug, S. (2014). Don't Make Me Think Revisited. A Common Sense Approach to Web and Mobile Usability. New Riders Publishing.

Skrevet av Stina Åshildsdatter Grolid.
Sist faglig oppdatert 10.11.2021