Form, stilisering og logo - Former og symbolikk i grafisk design - Konseptutvikling og kommunikasjon (IM-MED vg2) - Ressurssamling - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Form, stilisering og logo

Fagartikkel

Former og symbolikk i grafisk design

Former har symbolsk betydning på samme måte som farger. Når du jobber med form i grafisk design, må du kjenne til hva de ulike formene kommuniserer.

Hva slags former er det mulig å bruke? Forsterker eller svekker formen budskapet ditt? Det er spørsmål du bør stille deg selv når du designer.

Selvsagt kan alle former brukes fritt. Det finnes ingen absolutte regler, men det kan være greit å vite hva formene representerer, og hvordan de gjerne blir oppfattet.

Sirkler

En sirkel har ingen begynnelse eller slutt. Sirkelen representerer derfor ofte evighet og helhet, samhold og perfeksjon. Formen avgrenser og samler. Sirkler blir ansett som grasiøse og feminine. At de ser ut som de kan bevege seg fritt og rulle, signaliserer energi og kraft.

Kvadrater og rektangler

Kvadrater og rektangler er stabile former som uttrykker ærlighet. Med rette kanter og hjørner representerer de matematisk orden, rasjonalitet og formalitet. De blir ofte sett på som jordnære former. Firkanter antyder trygghet, og at man følger regler og konvensjoner. Det kan være positivt hvis man vil ha et solid og tradisjonelt uttrykk, men de kan også oppleves om trauste og kjedelige.

Tenk over!

  • Hva kan du gjøre med firkantene for å gjøre dem mer interessante?
  • Hva skjer med uttrykket hvis du setter firkanten på skrå? Eller fjerner en bit fra den?

Trekanter

Trekanter er stabile og sterke når de er plassert horisontalt på en av sidene, men ustabile når de ikke gjør det. De symboliserer maskulinitet. Formen kan lett assosieres med piler og representerer bevegelse, handling, pågangsmot og aggresjon.

Organiske former

Organiske former er uforutsigbare og uttrykker kreativitet, utvikling og forandring. De oppfattes gjerne som behagelige og beroligende å se på og virker mer spontane enn de geometriske formene.

Tenk over!

  • Passer trekanten best i logoen til et nytt og ambisiøst teknologiselskap, eller passer den bedre i en håndverksbedrift med lange tradisjoner?
Skrevet av Ellen Johansen.
Sist faglig oppdatert 03.05.2017