Visualisering - Kommunikasjon, kunde og arbeidsliv (FD-FBI vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Visualisering

Visualisering handler om å gjøre ideer og prosjekter synlige for andre. Det kan du gjøre både manuelt og digitalt. Industridesigneren Bård Eker forteller om hva det er viktig å tenke over når du skal formidle et produkt eller vise hvordan du ser for deg ditt prosjekt.
Video: Kolbjørn Hoseth Larssen / CC BY-SA 4.0

Når du skal videreutvikle en idé for produksjon, må du konkretisere den og gjøre den synlig. Du må visualisere den slik at den blir mest mulig forståelig og interessant for oppdragsgivere, kunder, brukere, produksjonsmedarbeidere, investorer og andre som kan være aktuelle for den videre prosessen.

Visualiseringen er en viktig del av produktutviklingen, og den kan ha flere virkninger:

  • Du vil kunne forbedre ideen din i selve visualiseringsprosessen
    – kanskje også få nye ideer.

  • Du vil få et klarere bilde av hvordan selve produksjonsprosessen kan eller må bli.
  • Kanskje må produksjonen deles opp, og du må konkretisere de ulike delene.
Skrevet av Inger Gilje Sporaland og Haldor Hove.
Sist faglig oppdatert 14.06.2019