Presentasjonsteknikk - Kommunikasjon, kunde og arbeidsliv (FD-FBI vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Presentasjonsteknikk

Måten du presenterer produkter og tjenester på, må naturligvis passe til faget det gjelder. Men generelt kan vi si at presentasjonsteknikken betyr mye for mottakelsen. Husk at øvelse gjør mester!

Mappe

Dersom du skal presentere produktene dine for potensielle forhandlere, er en mye brukt metode å lage en salgsmappe eller portfolie. Her kan du legge eksempler på de beste tingene du har laget. Arbeid med utformingen av mappa, og planlegg rekkefølgen av produktene. Dette er en slags "skrytemappe" for deg selv, så ikke vær redd for å legge opp presentasjonen personlig.

Demonstrasjon

For noen produkter er det ikke tilstrekkelig å vise fram bilder. Ofte vil en demonstrasjon av hvordan produktet fungerer i praksis, være det beste for å overbevise en potensiell forhandler eller kunde. Ikke la deg skremme av teknikken til profesjonelle selgere. Finn din egen stil som du er trygg på, og ikke vær redd for å slippe til publikum med spørsmål og kommentarer.

En spesiell form for demonstrasjon kan være en visning, der flere kan gå sammen om å presentere sine produkter. Mest kjent er nok catwalken fra de store moteoppvisningene.

Utstilling

Kanskje får dere mulighet til å presentere produktene deres på ei messe eller i et annet utstillingslokale. Da må dere ta i bruk alt dere har lært om eksponeringsdesign. Jobb med å finne riktige fargekombinasjoner og korrekt lyssetting. Kanskje kan dere også eksperimentere med noen diskrete lydeffekter? Bruk gjerne enkle og tydelige plakater som forteller om kvaliteten til produktene.

Foredrag

Som med mye annet ligger nøkkelen til et godt foredrag ofte i forberedelsene. Strukturer foredraget godt, slik at du vet hvor lang tid du kommer til å bruke. Bruker du lenger tid enn avtalt, blir gjerne folk utålmodige.

Dersom du ikke får en introduksjon av møtelederen, skal du ikke være redd for å presentere deg. Folk vil gjerne vite hvem du er. Skap nysgjerrighet, oppmerksomhet og interesse gjennom å vise at du har kunnskap om det emnet du skal snakke om. Ha stor tro på det du skal "selge" – enten det er et produkt eller et budskap.

Dersom ikke forsamlingen er for stor, er det en fordel å få tilhørerne i tale, men ikke i den grad at du ikke får presentert det du vil. Bruk gjerne ord og uttrykk som er vanlige blant tilhørerne, slik at de kjenner seg igjen i stoffet.

Husk at kroppsspråket også kommuniserer, så ikke overdriv gestikulering. Unngå å fikle med noe, bite negler eller tygge tyggegummi. Undersøk gjerne kleskoden i forsamlingen litt på forhånd, og forsøk å matche den.

Digitale presentasjoner

Når det gjelder digitale presentasjoner, er det i dag nesten umulig å holde et foredrag uten å bruke en serie lysbilder i tillegg. Her er mye opp til deg hvor profesjonelt du vil lage lysbildeshowet. Vi nøyer oss med ett godt råd: Ikke lag en presentasjon som er identisk med det du skal si, slik at du nærmest blir stående og lese opp det tilhørerne ser på lerretet eller skjermen. La lysbildeserien illustrere og utfylle det du sier, gjerne med noen humoristiske tegninger, bilder eller videoer.

Rettighetshaver: NRK
Sist faglig oppdatert 02.01.2019