Hopp til innhold
Arbeidsoppdrag

Kjendisrommet

Velg en kjendis og tenk deg at hen gir deg i oppdrag å innrede et rom. Valg av gulv, vegger, møbler og annet inventar skal passe til kjendisens stil og ivareta kundens ønsker og behov. Du skal lage en modell av rommet i skalaen 1 : 10 eller 1 : 20 og presentere et løsningsforslag.

Del 1: Lag en kundeprofil

  1. Søk på nettet og via sosiale medier etter informasjon om kjendisen du har valgt som kunde.

  2. Lag en kundeprofil i for eksempel Word eller InDesign. Bruk skjemaet i vedlagt fil som utgangspunkt.

Del 2: Hent inspirasjon

Finn bilder som inspirerer deg. Bruk gjerne Pinterest.com til å opprette tavler med inspirasjon.

  1. Finn minimum 20 bilder med inspirasjon til kjendisrommet du skal lage.

  2. Finn 10–15 bilder med tips til hvordan du kan bygge møbler til skalamodeller. Gode søkeord kan være "doll furniture diy" eller "model furniture diy".

Del 3: Lag et moodboard


Et moodboard er et godt verktøy når du trenger å visualisere et prosjekt eller en idé. Basert på kundeprofilen skal du lage et moodboard som viser hvordan du ønsker å designe interiøret til kjendisrommet. Moodboardet skal gi et inntrykk av hvordan dette rommet vil føles, hvordan stemninga i rommet kommer til å være. Bruk kunnskapen din om visuelle virkemidler når du utformer moodboardet.

Dette må være med i moodboardet:

  • tre eller flere ord som beskriver stemninga i rommet

  • ett eller flere bilder av kjendisen eller figuren som beskriver vedkommende godt

  • ett eller flere bilder som viser fargene du vil bruke

  • ett eller flere bilder som viser ønska materialer, overflater og/eller teksturer

  • ett eller flere bilder som beskriver inventar (møbler og objekter) i rommet

Del 4: Lag et materialkart

Et forseggjort materialkart er viktig. Materialkartet viser de materialer og overflater du ønsker å bruke i et prosjekt, men i tillegg formidler det stemninga og følelsene i prosjektet for både kunden og deg. Vær derfor nøye med hvordan du behandler materialprøvene, hvordan du klipper, skjærer og monterer dem. Komponer materialkortet bevisst og utnytt formatet godt.

Framgangsmåte

  • Skjær til et stykke bokpapp i størrelsen 30 x 20 cm. Bruk tapetkniv og stållinjal.

  • Prøv ut ulike komposisjoner av materialprøver på plata.

  • Ta foto av to mulige forslag og diskuter disse med læreren.

  • Montér opp den endelige materialkollasjen med heftemasse.

  • Ha med materialprøver for

    • vegg

    • gulv

    • møbler

    • tilbehør eller annet inventar

Del 5: Bygg en modell

Lag en modell av interiøret i skalaen 1 : 10 eller 1 : 20. (Du kan ta utgangspunkt i modellbokser hvis skolen har tilgang til slike.) Gulv og vegger skal bearbeides, og modellen skal inneholde minimum fire møbler eller interiørobjekter.

Del 6: Jobb med lyssetting

Eksperimenter med ulik belysning, og ta bilde av modellen din med to ulike lyssettinger.

Del 7: Hold en muntlig presentasjon

Bruk et digitalt presentasjonsprogram og presentere oppgaven din muntlig og visuelt. I presentasjonen skal du forklare hvordan du har jobba med prosjektet.

Dette bør være med:

  • Presenter personen du har valgt å løse oppdraget for. Her kan du for eksempel vise bilder og klipp fra musikkvideoer, intervjuer eller filmer for å introdusere kjendisen for klassen.

  • Sett inn bilder av moodboardet og materialkartet ditt, og si noe om sammenhengen mellom dem og det ferdige produktet.

  • Hvilken målestokk har du brukt? Hvor høyt og bredt er rommet? Si noe om hvordan du har jobba for å få til rett størrelse på gjenstander, vinduer osv. i rommet ditt.

  • Presenter prosessbilder som viser rommet under utvikling, og produksjon av møbler og annet interiør.

  • Vis interiørløsningen og begrunn valga dine. Forklar hvordan du har tatt hensyn til kjendisens preferanser og personlighet.

  • Vis foto tatt med to ulike typer lyssetting. Hvilken lyssetting passer best til rommet du har valgt, og hvorfor?

  • Hva er du mest fornøyd med?

  • Er det noe kommer til å løse på en annen måte i framtidige prosjekter?

Relatert innhold

Skrevet av Helen Amundsen Halten og Tarje Skjefstad.
Sist faglig oppdatert 23.06.2022