Hopp til innhold
Nynorsk
Oppgave

Podkaster om ledelse

Lytt til podkastene. Ta notater underveis og ha en felles refleksjon og diskusjon i klassen etterpå.

Oppgave 1

Ung kvinne smiler og ser opp på snakkeboble med teksten "Markedsføring og ledelse". Ved siden av henne er det seks ulike ikoner: ropert, lyspære, tannhjul, stigende graf, globus og mobiltelefon. Illustrasjon.
Markedsføring og ledelse

Ledelse og intern markedsføring

Da podkasten ble spilt inn var Stine Trygg-Hauger administrerende direktør for Clas Ohlson. I 2021 byttet hun jobb og ble norgessjef for sportskjeden XXL.

0:00
-0:00
Podkast: Både Og / CC BY-SA 4.0

Nederst finner dere refleksjonsspørsmål som dere kan diskutere i klassen etter å ha hørt podkasten.

Felles refleksjon og diskusjon om podkasten i klassen

  • Sett opp stikkord fra podkasten på tavla.

  • På hvilke måter mener dere at Stine Trygg-Hauger framstår som en god leder?

  • Diskuter hvorfor det er viktig med god ledelse.

  • Hva vil dere si er det viktigste dere lærte av denne podkasten?

Oppgave 2

Ung kvinne smiler og ser opp på snakkeboble med teksten "Markedsføring og ledelse". Ved siden av henne er det seks ulike ikoner: ropert, lyspære, tannhjul, stigende graf, globus og mobiltelefon. Illustrasjon.
Markedsføring og ledelse

Fra konsernleder til konserntjener

God ledelse kan være mye forskjellig, men uavhengig av hvilken stil man velger å ha som leder, er de fleste enige i at god ledelse og kulturbygging er viktig for suksessen til en bedrift. I denne epis...

0:00
-0:00
Podkast: Både Og / CC BY-SA 4.0

Jobb i par, presenter og diskuter i klassen

  1. Hva menes med tjenerledelse, og hva vil det si å være en konserntjener, slik som Tom Georg Olsen er?

  2. Hva blir i podkasten trukket frem som de største fordelene med tjenerledelse?
  3. Kan tjenerledelse ha noen ulemper, og i så fall hvilke?
  4. Hvordan beskriver Tom Georg personalets rolle?
  5. Oppsummer Tom Georg sine råd til fremtidige ledere.
  6. Drøft påstanden: "Tjenerledelse er den beste lederstilen for de aller fleste virksomheter."
Skrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 01.04.2025