PechaKucha-presentasjon om konkurransemidler - Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1 - Ressurssamling - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

PechaKucha-presentasjon om konkurransemidler

Konkurransemidler er strategiske virkemidler som virksomheter bruker for å posisjonere seg i markedet. Måten en virksomhet bruker og kombinerer konkurransemidlene på, kalles markedsmiks. Nå skal du forsøke å beskrive, forklare og reflektere over dette ved å lage din egen PechaKucha-presentasjon.

PechaKucha er en presentasjonsform der presentasjonen varer i 6 minutter og 40 sekunder, ved hjelp av 20 lysark/bilder som bare kan vises i 20 sekunder hver. 20 lysark · 20 sekunder = 6 minutter og 40 sekunder. Lysarkene består av bilder som er med på å formidle budskapet til den som snakker. Lysarkene inneholder vanligvis ikke tekst.

Reglene for PechaKucha-en er ikke absolutte, men hovedhensikten med presentasjonsformen er å formidle et budskap på en tydelig, presis, kort og konsis måte.

Oppgave

Du skal lage en PechaKucha (med 20 lysark) der du beskriver, forklarer og reflekterer over konkurransemidlene.

Du kan enten spille inn presentasjonen din som en videofil som du deler med faglæreren eller klassen din, eller holde presentasjonen muntlig foran læreren og klassen din.

Oppgaven egner seg også godt til gruppearbeid.

Tips om verktøy for å lage presentasjonen

Det er flere verktøy som kan passe når du skal lage presentasjonen. Her er noen forslag:

  • Microsoft PowerPoint

  • Google Presentasjoner

  • Prezi

  • Microsoft Sway

Du kan bruke Screencast-O-Matic eller innspillingsfunksjonen i PowerPoint for å spille inn presentasjonen.

Kilde

Sundstrøm, K. (2019, 17. juni). PechaKucha 20x20. I NDLA. https://ndla.no/nb/article/18407

Skrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 21.04.2021