Hopp til innhold
Fagartikkel

Navn på markeder

Vi setter ofte navn på markedene vi retter oss mot, som for eksempel aksjemarkedet, boligmarkedet, bruktbilmarkedet, fruktmarkedet, markedet for skjønnhetspleie og markedet for bistand. Det finnes ingen katalog å slå opp i for å se hva et marked heter. Hvordan skal vi da vite navnet på et marked?

Innarbeidede og egendefinerte navn

Markedsnavn er ofte godt innarbeidet, men noen ganger må du selv definere akkurat hvilket marked du mener. Liter-isen til Diplom-Is er for eksempel et produkt som blir tilbudt i markedet «frossen søtsmak hjemme». Dette markedet har Diplom-Is selv satt navn på. Noen ganger kunne vi nok ønske oss et oppslagsverk som det under, men det finnes altså ikke.

Hvorfor sette navn på markedet?

Vi sier at en bedrift «opererer i et marked». Hvor presist man vil definere dette markedet, er opp til hver enkelt bedrift. Det er viktig å være bevisst på hvilket marked man faktisk konkurrerer i, for da er det lettere å lage en markedsføringsstrategi som treffer målgruppen.

Skrevet av Live Marie Toft Sundbye.
Sist faglig oppdatert 10.10.2017