Hopp til innhold
Fagartikkel

Kjøretøyforskriften

Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr, eller kjøretøyforskriften som den blir kalt i dagligtale, setter en rekke krav til kjøretøyets utforming.

Kjøretøyforskriften ligger under vegtrafikkloven, men tar også utgangspunkt i en rekke EU-direktiver.

Forskriften inneholder tekniske krav til kjøretøy. Importører og verksteder må i stor grad rette seg etter kjøretøyforskriften. Forskriften inneholder blant annet krav for å få kjøretøy typegodkjent og registrert i Norge.

Tenker du for eksempel på å bygge om bilen din, må du sette deg inn forskriftens krav for å få dette godkjent. Dette kan være ved å montere såkalte "senkesett" eller å sette på større felger enn det bilen er registrert med. Å gjøre om en varebil til en personbil, ved å sette inn baksete, er en annen form for ombygging som krever godkjenning og omregistrering (fra grønt til hvitt registreringsskilt).

Forskriften inneholder en rekke krav til utforming og kapasitet for kjøretøy og kjøretøyutstyr. For eksempel er det krav til sikkerhetsseler, speil, styring, bremser, motor og drivverk. I forskriften finnes det også krav til avgass fra eksos og lysutrustning. For eksempel vil man finne krav til at kjøretøy må ha bremselys og retningslys (blinklys).

Dette er altså en veldig omfattende og detaljert forskrift som tar for seg mange tekniske detaljer på alle kjøretøy, fra moped til vogntog. Kjøretøy må altså være i henhold til forskriften for å bli registrert, og man må være sikker på at man følger reglene om man bygger om eller ettermonterer utstyr etter at kjøretøyet er registrert. I mange tilfeller må kjøretøy vises på nytt for godkjenning ved større ombygginger, i henhold til kjøretøyforskriften.

Kilder

Lovdata: forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr


Skrevet av Arne Skrede.
Sist faglig oppdatert 07.02.2022