Hopp til innhald

Oppgåver og aktivitetar

Aritmetiske og geometriske følger

Her kan du jobbe med grunnleggande oppgåver om aritmetiske og geometriske følger.

1.1.10

Avgjer om følgene nedanfor er aritmetiske, geometriske eller ingen av delane. Hugs å argumentere for konklusjonen.

a) 1,3,5,...

Løysing

Vi har at

a3-a2 = 5-3=2a2-a1 = 3-1=2

Vi har lik differanse mellom ledda, altså har vi ei aritmetisk følge.

b) 5, 10, 20, ...

Løysing

Vi har at

a3a2 = 2010=2a2a1 = 105=2

Forholda mellom to etterfølgande ledd er like, altså har vi ei geometrisk følge.


c) 3, 9, 27, ...

Løysing

Vi har at

a3a2 = 279=3a2a1 = 93=3

Forholda mellom to etterfølgande ledd er like, altså har vi ei geometrisk følge.

d) 99, 90, 81, ...

Løysing

Vi har at

a3-a2 = 81-90=-9a2-a1 = 90-99=-9

Differansen mellom alle etterfølgande ledd er lik, så vi har ei aritmetisk følge.

e) -2, 4, -8, 16, ...

Løysing

Vi har at

a4a3 = 16-8=-2a3a2 = -84=-2a2a1 = 4-2=-2

Forholda mellom etterfølgande ledd er alltid det same, altså har vi ei geometrisk følge.

f) -12, -13, -14, ...

Løysing

Vi sjekkar differansen først:

a3-a2 = -14--13=112a2-a1 = -13--12=16

Differansen er ikkje lik, vi sjekkar forholdet:

a3a2 = -14-13=34a2a1 = -13-12=23

Forholda mellom to etterfølgande ledd er ikkje lik.

Vi har altså verken ein aritmetisk eller ei geometrisk følge.

g) -12, 14, -18, ...

Løysing

Vi har

a3a2 = -1814=-12a2a1 = 14-12=-12

Forholda mellom to etterfølgande ledd er like, så vi har ei geometrisk følge.

h) -1, -3, -6, -10, ...

Løysing

Vi sjekkar differansen:

a2-a1 = -3-(-1)=-2a3-a2 = -6-(-3)=-3

Vi sjekkar forholda:

a2a1 = -3-1=3a3a2 = -6-3=3a4a3 = -10-6=53

Dei etterfølgande forholda er ikkje like, så følga er verken aritmetisk eller geometrisk.

Legg merke til at vi ikkje trong å sjekke alle differansane; vi kan slutte med ein gong vi får ein differanse som er ulik. Sidan vi byrja å finne to like forhold, måtte vi sjekke det siste forholdet òg for å slå fast at rekka heller ikkje var geometrisk.

1.1.11

Vel følgene i oppgåve 1.1.10 som er anten aritmetiske eller geometriske, og finn ein rekursiv og ein eksplisitt formel for an i kvart av dei tilfella.

Løysing

Vi finn først den rekursive og så den eksplisitte formelen i kvar følge:

a)

an = an-1+2an = a1+d(n-1)= 1+2(n-1)= 1+2n-2= 2n-1

b)

an = an-1·k= 2an-1an = a1·kn-1= 5·2n-1

c)

an = an-1·k= 3an-1an = a1·kn-1= 3·3n-1= 3n

d)

an = an-1+d= an-1+(-9)= an-1-9an = a1+d(n-1)= 99+(-9)(n-1)= 99-9n+9= 108-9n

e)

an = an-1·kn-1= an-1·(-2)= -2·an-1an = a1·kn-1= (-2)·(-2)n-1=(-2)n

g)

an = an-1·kn-1= an-1·-12= -12an-1an = a1·kn-1= -12·-12n-1= -12n

Legg merke til at dei tre siste geometriske rekkene hadde vi  a1=k. Desse tilfella kan alltid skrivast som kn.

1.1.12

Vi har gitt følga 5,9,13, ...

a) Forklar kva type følge dette er.

Løysing

Vi ser at differansen mellom kvart ledd er 4, så vi har ei aritmetisk følge.

b) Finn den rekursive formelen for følga.

Løysing

Den rekursive formelen til ei aritmetisk følge er gitt ved a1 og  an=an-1+d.

Dette gir

a1=5,   an=an-1+4

c) Finn den eksplisitte formelen for følga.

Løysing

Den eksplisitte formelen for ei aritmetisk følge er gitt ved  an=a1+d(n-1). Dette gir

an = 5+4(n-1)= 5+4n-4= 4n+1

d) Finn a100.

Løysing

Vi set inn i den eksplisitte formelen:

a100=4·100+1=401

e) Avgjer om 505 og 603 er tal i følga.

Løysing

Vi sjekkar om vi får ein heiltalig n ved å setje inn tala for an i formelen:

505 = 4n+1504 = 4nn = 5044=126603 = 4n+1602 = 4nn = 6024=150,5

Vi ser at 505 er tal nummer 126 i følga, mens 603 ikkje er i følga.

1.1.13

Ei aritmetisk følge er gitt ved a1=1,      an=an-1-3.

a) Kva er differansen i følga?

Løysing

Den rekursive formelen for ei aritmetisk følge er gitt ved  an=an-1+d. Dermed kan vi lese ut at differansen er -3.

b) Finn den eksplisitte formelen for an.

Løysing

Vi har at  a1=1.

Det gir den følgande eksplisitte formelen:

an = 1+(-3)(n-1)= 1-3n+3= 4-3n

c) Finn differansen mellom a30 og a10.

Løysing

Vi veit at differansen mellom to etterfølgande ledd er -3. Frå a10 til a30 er det 20 ledd. Då har vi at differansen er  -3·20=-60.

Vi kan vise at dette stemmer ved å rekne ut dei to ledda:

a10 = 4-3·10= 4-30= -26a30 = 4-3·30= 4-90= -84

a30-a10=-86-(-26)=-60

1.1.14

I ei aritmetisk følge er det femte leddet 24 og det tolvte leddet 45.

a) Finn differansen, d, mellom kvart ledd i følga.

Løysing

Vi har at  a12-a5=45-24=21  og at  12-5=7. Vi har at

d=a12-a57=217=3

Alternativt kan vi løyse dette som ei likning:

a12-a5 = a1+11d-(a1+4d)45-24 = 7d217 = dd = 3

b) Finn a1.

Løysing

Vi har at

a5 = a1+4da1 = 24-4·3= 24-12= 12

c) Finn den rekursive og den eksplisitte formelen for følga.

Løysing

Rekursiv:

a1=12,  an=an-1+3

Eksplisitt:

an = a1+d(n-1)= 12+3n-1= 12+3n-3= 3n+9

1.1.15

Vi har gitt følga -3,6,-12, ...

a) Forklar at følga er geometrisk, og finn k.

Løysing

Vi finn forholda mellom dei følgande ledda:

a3a2 = -126=-2a2a1 = 6-3=-2

Vi ser at forholdet er det same, og vi har ei geometrisk følge med  k=-2.

b) Finn ein rekursiv og ein eksplisitt formel for an.

Løysing

Rekursiv:

a1 = -3an = an-1·(-2)= -2·an-1

Eksplisitt:

an = a1·kn-1= -3·(-2)n-1

1.1.16

I ei geometrisk følge er  a4=81  og  a8=6 561.

a) Finn kvotienten k.

Løysing

Vi har at  a8=a4·k4. Dette gir

6561 = 81·k4k4 = 656181k = ± 814k = ±3

Vi har altså to ulike moglegheiter for k.

b) Finn a1.

Løysing

Vi har at  a4=a1·k3. Dette gir

anten

81 = a1·33a1 = 8127=3

eller

81 = a1·(-3)3a1 = 81-27=-3

1.1.17

a) Vi har gitt ei aritmetisk følge der  a5=32  og  d=2. Finn a1 og ein eksplisitt formel for an.

Løysing

Vi har at

a5 = a1+4d32 = a1 + 4·232-8 = a1a1 = 24

Eksplisitt formel:

an = a1 + d(n-1)= 24+2(n-1)= 24+2n-2= 2n+22

b) Vi har gitt ei geometrisk følge der  a5=32  og  k = 2. Finn a1 og ein eksplisitt formel for an.

Løysing

a5 = a1·k432 = a1·243216 = a1a1= 2

Eksplisitt formel:

an = a1·kn-1 = 2·2n-1= 2n

CC BY-SASkrive av Olav Kristensen og Stein Aanensen.
Sist fagleg oppdatert 22.11.2021

Læringsressursar

Grunnleggjande om følger og rekker