Aritmetiske og geometriske rekker - Matematikk R2 - NDLAHopp til innhald
Oppgave
Aritmetiske og geometriske rekker
Her kan du jobbe med oppgåver om aritmetiske og geometriske rekker.
1.1.30
På teorisida utleidde vi formelen for summen av dei første ledda i ei aritmetisk rekke ved å sjå på S5, og skreiv: "Resonnementet ovanfor gjeld om vi byter ut talet på ledd i rekka med kva som helst anna naturleg tal enn 5."
Utlei formelen for Sndirekte, utan å setje inn eit bestemt tal.
Løysing
Vi skriv summen av rekka på to måtar:
Sn=a1+a2+...+an-1+anSn=an+an-1+...+a2+a1
Vi legg saman dei to venstresidene og dei to høgresidene:
k·Sn-Sn=a1·k+a1·k2+...+a1·kn-2+a1·kn-1+a1·kn-(a1+a1·k+a1·k2+...+a1·kn-2+a1·kn-1)=a1·k+a1·k2+...+a1·kn-2+a1·kn-1+a1·kn-a1-a1·k-a1·k2-...-a1·kn-2-a1·kn-1Dette gir vidare
k·Sn-Sn=a1·kn-a1sn(k-1)=a1(kn-1)Sn=a1·kn-1k-1
1.1.32
Vi har gitt ei aritmetisk rekke der a1=1 og d=6.
a) Finn ein eksplisitt formel for an.
Løysing
Vi bruker den generelle formelen for an i ei aritmetisk rekke:
an=a1+d(n-1)=1+6(n-1)=1+6n-6=6n-5
b) Finn summen av dei 100 første ledda ved hjelp av CAS.
Løysing
c) Finn eit uttrykk for summen av dei n første ledda i rekka.
Løysing
Vi løyser for hand:
Sn=n·a1+an2=n·1+6n-52=n·6n-42=n·(3n-2)=3n2-2n
Vi kan òg bruke GeoGebra:
d) Finn summen av dei 100 første ledda i rekka ved hjelp av uttrykket du fann i c), utan bruk av digitale hjelpemiddel.
Løysing
Vi set inn 100 for n:
S100=3·1002-2·100=3·10000-200=30000-200=29800
1.1.33
Vi har gitt rekka 2+4+8+...
a) Forklar at dette er ei geometrisk rekke.
Løysing
Vi har at kvart ledd er dobbelt så stort som det førre, altså er an=an-1·2. Det betyr at vi har ei geometrisk rekke der a1=2 og k=2.
b) Finn ein eksplisitt formel for ledd nummer n i rekka.
Løysing
an=a1·kn-1=2·2n-1=2n
c) Undersøk om tala 128 og 192 er ledd i rekka.
Løysing
Vi må undersøke om vi får heiltalig n dersom vi set formelen for an lik 128 og 192. Sidan an=2n, må vi undersøke om tala er ein toarpotens:
Vi må ha heile, positive løysingar, såg dermed er n=6 når summen er 78.
I CAS:
I Python:
e) Modifiser programmet du laga i d). Bruk det til å finne ut om tala 79, 97, 171, 779, 997, 1 711, 7 799 og 9 870 er ledd i rekka, og kva nummer i rekka dei i så fall er. Her kan det vere lurt å først tenke nøye gjennom kva du må endre og legge til i programmet før du byrjar å programmere.
Løysing
Vi har her valt å bygge vidare på det programmet vi har laga som legg alle ledda i rekka inn i ei liste Så sjekkar vi om tala våre ligg i den lista. Vi skal både undersøke om talet er eit ledd i rekka, og i så fall kva nummer det er. Vi legg tala vi skal sjekke, i ei eiga liste. Først finn vi alle tala som er ledd i rekka, og skriv ut dei, så skriv vi ut dei tala som ikkje er ledd i rekka.
Hugs at dette er éin måte å gjere det på. Gjorde du det på ein annan måte? Dersom det verka, er det supert! Ein kan til dømes velje å undersøke om den eksplisitte formelen for an gir heiltalige n.
f) Utvid programmet og bruk det til å finne ut om Sn kan vere lik 79, 97, 171, 779, 997, 1 711, 7 799 og 9 870, og finn ut kor mange ledd du i så fall må ha i rekka for å få desse summane.
Løysing
Her utvidar vi programmet frå den førre oppgåva og lagar ei eiga liste med summane. Så undersøkjer vi dei på same måte.
Igjen: Gjorde du det på ein annan måte? Kanskje meir effektivt? Så bra!
1.1.38
Ei geometrisk rekke er gitt ved a1=6 og k=3.
a) Lag eit program som skriv ut dei 50 første ledda og summane i rekka.
Løysing
Vi må først finne den eksplisitte formelen for rekka:
an=a1·kn-1=6·3n-1
Så kan vi lage det følgande programmet:
Koden i linje 15 er for å få fine kolonnar. Du kan velje å erstatte linjene 14 og 15 med skriv ut(Ledda) og skriv ut(Summane) dersom du ikkje treng ei fin utskrift.
b) Modifiser programmet slik at ein brukar kan undersøke om eit gitt tal kan vere eit ledd i rekka eller ein sum av rekka.
Løysing
Her må vi først hente inn talet brukaren vil undersøke. Så må vi gå gjennom listene våre, sjekke om talet er i nokre av dei og skrive ut resultatet.
1.1.39
I ei rekke er a5=8 og a8=64.
a) Forklar at denne rekka kan vere både aritmetisk og geometrisk.
Løysing
Når vi berre kjenner to ledd i rekka, veit vi ikkje nok om mønsteret til å seie sikkert kva slags rekke vi har med å gjere.
Det kan vere ei aritmetisk rekke, då finn vi differansen slik:
a8=a5+3d64=8+3d56=3dd=563
Eller det kan vere ei geometrisk følge, då finn vi kvotienten slik:
a8=a5·k364=8·k3k=6483=2
b) Finn ein eksplisitt formel for an i begge tilfella.