Hopp til innhald

Oppgåver og aktivitetar

Aritmetiske og geometriske rekker

Her kan du jobbe med oppgåver om aritmetiske og geometriske rekker.

1.1.30

På teorisida utleidde vi formelen for summen av dei n første ledda i ei aritmetisk rekke ved å sjå på S5, og skreiv: "Resonnementet ovanfor gjeld om vi byter ut talet på ledd i rekka med kva som helst anna naturleg tal enn 5."

Utlei formelen for Sn direkte, utan å setje inn eit bestemt tal.

Løysing

Vi skriv summen av rekka på to måtar:

Sn = a1+a2+...+an-1+anSn = an+an-1+...+a2+a1

Vi legg saman dei to venstresidene og dei to høgresidene:

Sn+Sn  = a1+a2+...+an-1+an+an+an-1+...+a2+a12Sn = a1+an+a2+an-1+...+an-1+a2+an+a1

Vi observerer at summen inne i alle parentesane er den same, altså at vi har

a1+an+a2+an-1+...+an-1+a2+an+a1=na1+an

Dette betyr at vi kan utleie formelen ferdig slik:

2Sn = na1+anSn = n·a1+an2

1.1.31

Utlei formelen for sum av geometrisk rekke på same måte som vi utleidde formelen for sum av aritmetisk rekke.

Løysing

Sn = a1+a2+a3+...+an-1+an= a1+a1·k+a1·k2+...+a1·kn-2+a1·kn-1

Vi multipliserer kvar side av likskapsteiknet med k:

k·Sn = k·a1+a2+a3+...+an-1+an= k·a1+a1·k+a1·k2+...+a1·kn-2+a1·kn-1= a1· k+a1·k2++...a1·kn-2+a1·kn-1+a1·kn

Vi finn så differansen  k·Sn-Sn:

k·Sn-Sn =           a1·k+a1·k2+...+a1·kn-2+a1·kn-1+a1·kn-(a1+a1·k+a1·k2+...+a1·kn-2+a1·kn-1)=            a1·k+a1·k2+...+a1·kn-2+a1·kn-1+a1·kn-a1-a1·k-a1·k2-...-a1·kn-2-a1·kn-1Dette gir vidare

k·Sn-Sn = a1·kn-a1sn(k-1) = a1(kn-1)Sn = a1·kn-1k-1

1.1.32

Vi har gitt ei aritmetisk rekke der  a1=1  og  d=6.

a) Finn ein eksplisitt formel for an.

Løysing

Vi bruker den generelle formelen for an i ei aritmetisk rekke:

an = a1+d(n-1)= 1+6(n-1)= 1+6n-6= 6n-5

b) Finn summen av dei 100 første ledda ved hjelp av CAS.

Løysing
Utsnitt av CAS i GeoGebra. Linje 1 finn summen av rekka gitt ved 6 n minus 5 frå n lik 1 til 100. Svaret er 29800. Skjermutklipp.

c) Finn eit uttrykk for summen av dei n første ledda i rekka.

Løysing

Vi løyser for hand:

Sn = n·a1+an2= n·1+6n-52= n· 6n-42= n·(3n-2)= 3n2-2n

Vi kan òg bruke GeoGebra:

Utsnitt av CAS i GeoGebra. Vi finn summen av rekka gitt ved 6 n minus 5 frå n lik 1 til n. Svaret er 3 n opphøgd i 2 minus 2 n. Skjermutklipp.

d) Finn summen av dei 100 første ledda i rekka ved hjelp av uttrykket du fann i c), utan bruk av digitale hjelpemiddel.

Løysing

Vi set inn 100 for n:

S100 = 3·1002-2·100= 3·10 000-200= 30 000-200= 29 800

1.1.33

Vi har gitt rekka  2+4+8 +...

a) Forklar at dette er ei geometrisk rekke.

Løysing

Vi har at kvart ledd er dobbelt så stort som det førre, altså er  an=an-1·2. Det betyr at vi har ei geometrisk rekke der  a1=2  og  k=2.

b) Finn ein eksplisitt formel for ledd nummer n i rekka.

Løysing

an = a1·kn-1= 2·2n-1= 2n

c) Undersøk om tala 128 og 192 er ledd i rekka.

Løysing

Vi må undersøke om vi får heiltalig n dersom vi set formelen for an lik 128 og 192. Sidan  an=2n, må vi undersøke om tala er ein toarpotens:

128 = 2·64= 2·2·32= 2·2·2·16= 2·2·2·2·8= 2·2·2·2·2·4= 2·2·2·2·2·2·2= 27

192 = 2·96= 2·2·48= 2·2·2·24= 2·2·2·2·12= 2·2·2·2·2·6= 2·2·2·2·2·2·3= 26·3

Vi ser her at 128 er eit ledd i rekka, mens 192 ikkje er det.

d) Finn ein formel for summen av dei n første ledda i rekka.

Løysing

Vi bruker formelen for sum av geometrisk rekke:

Sn = a1·kn-1k-1= 2·2n-12-1= 2(2n-1)= 2n+1-2

e) Finn ut kva n må vere dersom  Sn=126.

Løysing

Sn = 1262n+1-2 = 1262n+1 = 1282·2n = 1282n = 642n = 26n = 6

1.1.34

Vi har gitt ei geometrisk rekke med kvotient  k=4  og  a3=4.

a) Finn eit uttrykk for ledd nummer n i rekka.

Løysing

Vi må først finne a1:

a3 = a1·k24 = a1·42a1 = 442a1 = 14

Så finn vi formelen for an:

an = a1·kn-1= 14·4n-1= 4-1·4n-1= 4n-2

b) Finn summen av dei 100 første ledda i rekka.

Løysing

Vi bruker CAS:

Utsnitt av CAS i GeoGebra. Linje 1 finn summen av rekka gitt ved 4 opphøgd i parentes n minus 2 parents slutt frå 1 til 100. Svaret er gitt som tilnærma lik 1,339 multiplisert med 10 opphøgd i 59. Skjermutklipp.

c) Finn summen av dei n første ledda i rekka digitalt og for hand.

Løysing

Vi løyser først digitalt, i CAS:

CAS i GeoGebra. Linje 1 finn summen av rekka gitt ved 4 opphøgd i parentes n minus 2 parentes slutt fra 1 til n. Svaret er gitt ved 1 tolvdel multiplisert med 4 opphøgd i n minus 1 tolvdel. Skjermutklipp.

Deretter løyser vi for hand:

Sn = a1·kn-1k-1= 14·4n-14-1= 14·4n-13= 112·4n-1



1.1.35

Vi har gitt rekka  3-4+163-649 +...

a) Forklar at dette er ei geometrisk rekke og finn kvotienten k.

Løysing

Vi deler kvart ledd på det førre:

a4a3 = -649:163=-64·39·16=-43a3a2 = 163:-4=-163·4=-43a2a1  = (-4)3=-43

Vi ser at forholdet er konstant, og vi har at  k=-43.

b) Finn eksplisitte formlar for an og Sn.

Løysing

an = a1·kn-1= 3·-43n-1

Sn = a1·kn-1k-1= 3·-43n-1-43-1= 3·-43n-1-73= 3·-37·-43n-1= -97·-43n-1

1.1.36

a) Vi har ei aritmetisk rekke der  S10 = 230  og  a1=5. Finn ein eksplisitt formel for an.

Løysing

Vi bruker formelen for sum av aritmetisk rekke og finn a10:

S10 = 10·a1+a102230 = 10·5+a1022305 = 5+a10a10 = 46-5a10 = 41

Så bruker vi den generelle formelen for an i ei aritmetisk rekke og finn d:

a10 = a1+9d41 = 5 + 9d9d = 36d = 4

Dette gir

an = a1 + d(n-1)= 5+4(n-1)= 5+4n-4= 4n+1

b) Vi har ei aritmetisk rekke der  S5=135  og  d=8. Finn ein eksplisitt formel for an.

Løysing

Vi byrjar med å uttrykke a5 ved a1:

a5 = a1 + 4d= a1+4·8= a1 +32

Så bruker vi formelen for sum av aritmetisk rekke:

S5 = 5·a1+a52135 = 5·a1+a1+32227 = 2a1+32227 = a1+16a1 = 27-16=11

Vi får den følgande formelen for an:

an = a1+d(n-1)= 11+8(n-1== 8n+3

c) Vi har ei geometrisk rekke med  S6=634  og  k=2. Finn ein eksplisitt formel for an.

Løysing

Vi bruker formelen for sum av geometrisk rekke og finn a1:

S6 = a1·k6-1k-1634 = a1·26-12-1634 = 63a1a1 = 14

Vi finn den eksplisitte formelen:

an = 14·2n-1= 2-2·2n-1= 2n-3

1.1.37

Vi har gitt rekka  3+7+11+15 +...

a) Forklar kva slags rekke vi har her.

Løysing

Vi har her ei aritmetisk rekke fordi differansen mellom kvart ledd er lik.

15-11 = 411-7 = 47-3 = 4

b) Finn ein eksplisitt formel for ledd nummer n i rekka.

Løysing

Vi har at  a1=3  og at  d=4. Vi får då

an = a1+d(n-1)= 3+4(n-1)= 3+4n-4= 4n-1

c) Vis for hand at 79 er tal nummer 20 i rekka.

Løysing

Vi set den eksplisitte formelen for an lik 79:

4n-1 = 794n = 80n = 804n = 20

d) Finn n slik at summen  Sn=78. Gjer dette for hand, i CAS og ved hjelp av programmering.

Løysing

For hand:

Vi finn eit generelt uttrykk for Sn og set dette lik 78:

Sn = n·a1+an2= n·3+4n-12= n·4n+22= n(2n+1)= 2n2+nSn = 782n2+n = 782n2+n-78 = 0n = -1±12-4·2·782·2= -1±1+6244= -1±254

n=-1-254=-264=-6,5    n=-1+254=244=6

Vi må ha heile, positive løysingar, såg dermed er  n=6  når summen er 78.

I CAS:

Utklipp frå CAS i GeoGebra. Linje 1 løyser likninga summen av 4 n minus 1 frå n lik 1 til n er lik 78. Svaret er gitt som n lik minus 13 delt på 2 og n lik 6. Skjermutklipp.

I Python:

python

1a_n = 3
2d = 4
3n = 1
4sum = 3
5
6while sum != 78:
7    a_n = a_n + d
8    sum = sum + a_n
9    n = n+1
10
11print(f"Summen er lik 78 når n er lik {n}.")

e) Modifiser programmet du laga i d). Bruk det til å finne ut om tala 79, 97, 171, 779, 997, 1 711, 7 799 og 9 870 er ledd i rekka, og kva nummer i rekka dei i så fall er. Her kan det vere lurt å først tenke nøye gjennom kva du må endre og legge til i programmet før du byrjar å programmere.

Løysing

Vi har her valt å bygge vidare på det programmet vi har laga som legg alle ledda i rekka inn i ei liste Så sjekkar vi om tala våre ligg i den lista. Vi skal både undersøke om talet er eit ledd i rekka, og i så fall kva nummer det er. Vi legg tala vi skal sjekke, i ei eiga liste. Først finn vi alle tala som er ledd i rekka, og skriv ut dei, så skriv vi ut dei tala som ikkje er ledd i rekka.

python

1a_n = 3
2d = 4
3n = 1
4Ledda = [3]
5Tala = [79,97,171,779,997,1711,7799,9870]
6
7while a_n < 10000:
8    a_n = a_n + d
9    Ledda.append(a_n)
10
11for i in range(len(Ledda)):
12    if Ledda[i] in Tala:
13        print(f"{Ledda[i]} er tal nummer {i+1} i rekka.")
14
15for i in range (len(Tallene)):
16    if Tala[i] not in Ledda:
17        print(f"{Tala[i]} er ikkje eit tal i rekka.")

Hugs at dette er éin måte å gjere det på. Gjorde du det på ein annan måte? Dersom det verka, er det supert! Ein kan til dømes velje å undersøke om den eksplisitte formelen for an gir heiltalige n.

f) Utvid programmet og bruk det til å finne ut om Sn kan vere lik 79, 97, 171, 779, 997, 1 711, 7 799 og 9 870, og finn ut kor mange ledd du i så fall må ha i rekka for å få desse summane.

Løysing

Her utvidar vi programmet frå den førre oppgåva og lagar ei eiga liste med summane. Så undersøkjer vi dei på same måte.

python

1a_n = 3
2d = 4
3n = 1
4sum = 3
5Ledda = [3]
6Tala = [79,97,171,779,997,1711,7799,9870]
7Summane = [3]
8
9while a_n < 10000:
10    a_n = a_n + d
11    Ledda.append(a_n)
12    sum = sum + a_n
13    Summane.append(sum)
14
15for i in range(len(Ledda)):
16    if Ledda[i] in Tala:
17        print(f"{Ledda[i]} er tal nummer {i+1} i rekka.")
18
19for i in range (len(Tala)):
20    if Tala[i] not in Ledda:
21        print(f"{Tala[i]} er ikkje eit tal i rekka.")
22
23for i in range(len(Ledda)):
24     if Summane[i] in Tala:
25        print(f"Summen er {Summane[i]} dersom det er {i+1} ledd i rekka.")
26        
27for i in range (len(Tala)):
28    if Tala[i] not in Summane:
29        print(f"Summen kan ikkje bli {Tala[i]}.")

Igjen: Gjorde du det på ein annan måte? Kanskje meir effektivt? Så bra!

1.1.38

Ei geometrisk rekke er gitt ved  a1=6  og  k=3.

a) Lag eit program som skriv ut dei 50 første ledda og summane i rekka.

Løysing

Vi må først finne den eksplisitte formelen for rekka:

an = a1·kn-1= 6·3n-1

Så kan vi lage det følgande programmet:

python

1a_n = 0
2Sum = 0
3antal = 0
4Ledda = ["a_n"]
5Summane = ["S_n"]
6
7for n in range(1,51):
8    antal = antal+1
9    a_n = 6*3**(n-1)
10    Sum = Sum + a_n
11    Ledda.append(a_n)
12    Summane.append(Sum)
13
14for i in range(0,51):
15        print(f"{Ledda[i]:<27}{Summane[i]:<27}")

Koden i linje 15 er for å få fine kolonnar. Du kan velje å erstatte linjene 14 og 15 med skriv ut(Ledda) og skriv ut(Summane) dersom du ikkje treng ei fin utskrift.

b) Modifiser programmet slik at ein brukar kan undersøke om eit gitt tal kan vere eit ledd i rekka eller ein sum av rekka.

Løysing

Her må vi først hente inn talet brukaren vil undersøke. Så må vi gå gjennom listene våre, sjekke om talet er i nokre av dei og skrive ut resultatet.

python

1a_n = 0
2Sum = 0
3antal = 0
4Ledda = ["a_n"]
5Summane = ["S_n"]
6
7for n in range(1,51):
8    antal = antal+1
9    a_n = 6*3**(n-1)
10    Sum = Sum + a_n
11    Ledda.append(a_n)
12    Summane.append(Sum)
13 
14talet = int(input("Kva tal vil du sjekke?"))
15
16for i in range(len(Ledda)):
17    if talet == Ledda[i]:
18        print(f"{talet} er ledd nummer {i} i rekka.")
19    if talet == Summane[i]:
20        print(f"{talet} er summen av dei {i} første ledda i rekka.")
21
22if talet not in Ledda:
23    print(f"{talet} er ikkje eit ledd i rekka.")
24if talet not in Summane:
25    print(f"{talet} kan ikkje vere ein sum av denne rekka.")

1.1.39

I ei rekke er  a5=8  og  a8=64.

a) Forklar at denne rekka kan vere både aritmetisk og geometrisk.

Løysing

Når vi berre kjenner to ledd i rekka, veit vi ikkje nok om mønsteret til å seie sikkert kva slags rekke vi har med å gjere.

Det kan vere ei aritmetisk rekke, då finn vi differansen slik:

a8 = a5+3d64 = 8 +3d56 = 3dd = 563

Eller det kan vere ei geometrisk følge, då finn vi kvotienten slik:

a8 = a5·k364 = 8·k3k = 6483=2

b) Finn ein eksplisitt formel for an i begge tilfella.

Løysing

Dersom det er ei aritmetisk rekke:

a1  =  a5-4d= 8-4·563= 243-2243= -2003

an = a1 + d(n-1)= -2003+563(n-1)= -2003+563n-563= 563n-2563= 1356n-256

Dersom det er ei geometrisk rekke:

a5 = a1·k48 = a1·24a1 = 816=12

an = a1·kn-1= 12·2n-1= 2n-2

c) Bestem n når  Sn=511,5  i den geometriske rekka. Finn den tilsvarande Sn i den aritmetiske rekka.

Løysing

Vi finn først ein formel for Sn:

Sn = a1·kn-1k-1= 12·2n-12-1=12·2n-1

Så set vi uttrykket lik 551,5:

12(2n-1) = 511,52n-1 = 10232n = 10242n = 210n = 10

Vi finn S10 i den aritmetiske rekka:

S10 = 10·a1+a102= 5(a1+a10)= 5(-2003+563·10-2563)= 53(-200+560-256)= 5·1043=5203

CC BY-SASkrive av Tove Annette Holter, Olav Kristensen og Stein Aanensen.
Sist fagleg oppdatert 22.11.2021

Læringsressursar

Grunnleggjande om følger og rekker