Biletanalyse
Vi kan dele analyseprosessen inn i tre steg:
- skildring av det vi ser
- analyse
- tolking
Start med å presentere biletet. Presentasjonen skal innehalde bilettittel, namn på fotograf eller biletkunstnar, eventuell bilettekst, opplysingar om når biletet blei laga, og kor biletet er utstilt eller publisert.
Motivet i biletet er det som blir vist innanfor biletramma. I første fase skal du berre beskrive dei ulike elementa som motivet er sett saman av, det vil seie former og fargar (denotasjonane). Det kan vere ei krevjande øving, sidan vi ofte intuitivt tolkar det vi ser. Det er ei god trening å beskrive eit bilete som høyrer heime i ein heilt annan kultur enn den du sjølv tilhøyrer.
Vi bruker omgrepet konnotasjon når eit teikn, eller kombinasjonar av teikn, framkallar bestemte assosiasjonar eller førestellingar hjå dei fleste som tilhøyrer ei bestemt sosial gruppe eller ein kultur. Eit bilete er i utgangspunktet ein open medietekst som ein kan tolke på ulike måtar. Måten vi tolkar eit bilete på, er prega av den kulturen vi er ein del av, og dei personlege erfaringane vi har med oss.
Bodskapen i eit kunstbilete oppstår i eit samspel mellom biletet og tilskodaren. Redaksjonelle bilete, eller bilete som blir brukte i reklame, er plasserte inn i ein samanheng (kontekst) som avgrensar måten vi kan tolke dei på. Her har avsendaren eit ønske om at vi skal forstå biletet på ein bestemt måte.
Motivet inneheld enkeltelement som er sette saman (komponert) på ein bestemt måte. Visuelle verkemiddel som fargar, kontrastar og symbol er også med å styre måten vi oppfattar biletet på. Neste steg i biletanalysen er derfor å beskrive korleis biletet er komponert, kva for andre visuelle verkemiddel som er brukte, og korleis dette styrer opplevinga av det vi ser.
Alle bilete er ein representasjon, ei tolking av røyndomen. Når vi analyserer biletet, "avkodar" vi bodskapen i biletet. Biletet har som oftast eit føremål. Avsendaren kan ønskje å informere oss om noko, påverke oss i ei bestemt retning, eller gi oss ei bestemt oppleving. Når vi tolkar biletet, forsøker vi å formulere bodskapen ut frå det føremålet vi meiner biletet har.
Eit bilete seier mykje om den tida og det samfunnet det blei til i. Samstundes kan eit bilete få nytt innhald når det blir sett inn i ein ny kontekst. Dette er også noko du omtalar når du tolkar biletet.
Relatert innhald
Samanlikn eit klassisk madonnabilete med biletet av artisten Madonna.