Ordforråd og grammatikk
Jobb i grupper. Kvar gruppe tek for seg éin ordklasse (anten substantiv, adjektiv eller verb). Vel gjerne ein ordklasse de har særleg behov for å repetere.
Løys oppdraget dykkar, lag ein plakat om ordklassen og presenter han for klassen.
Orda de skal jobbe med, finn de i ordskya nedanfor. Dei same orda finn de også rett under ordskya. Der er dei sorterte alfabetisk.
Oppdrag 1: Substantiv
Finn alle substantiva i ordskya eller lista.
Bruk ordbok og sorter substantiva etter kjønn. Lag ein tabell og før dei opp i bestemt og ubestemt form eintal og fleirtal, til dømes slik som i tabellen nedanfor.
Bruk faglege trykte eller digitale kjelder og finn ut :
Kva er forskjellen mellom ubestemt og bestemt form? Når bruker vi kva form? Lag døme og forklar dei.
Kan substantiv skifte kjønn?
Kva står forkortingane m, f og n i tabellen for?
Finn nokre hjelpereglar som gjer det lettare å bestemme kjønnet på ein del substantiv.
Kjønn | Bestemt form eintal | Ubestemt form eintal | Bestemt form fleirtal | Ubestemt form fleirtal |
---|---|---|---|---|
m | der Protest | ein Protest | die Proteste | Proteste |
f | die ... | eine ... | ||
n | das... |
Oppdrag 2: Verb
Finn alle verba i ordskya eller i lista.
Bruk faglege kjelder (øvingsgrammatikken på NDLA: Verb, grammatikken i eit læreverk eller på internett) og finn ut :
Kva kallar vi grunnforma av verbet?
Tyske verb blir bøygde i person, tal og tid. Forklar kva som er meint med det. Bruk døme.
Vi kan dele inn tyske (og norske) verb i to hovudgrupper etter måten dei blir bøygde på.
Kva heiter desse to hovudgruppene?
Kva er karakteristisk for måten dei dannar preteritum og presens perfektum på?
Plasser kvart verb frå ordskya eller ordlista innanfor ei av desse to gruppene.
Bruk Verbix eller grammatikken i eit læreverk. Bruk verba de fann, og nøter følgande verbformer: infinitiv, tredje person eintal presens, tredje person eintal preteritum, tredje person eintal presens perfektum. Sett gjerne opp formene i ein tabell.
Infinitiv | Presens | Preteritum | Presens perfektum | Norsk |
---|---|---|---|---|
schweigen | schweigt | schwieg | hat geschwiegen | å teie |
Oppdrag 3: Adjektiv
Finn alle adjektiva i ordskya og slå opp kva dei betyr.
Adjektiv kan gradbøyast, t.d. nett – netter – am nettesten. Det finst faguttrykk for desse tre formene. Kva heiter dei? Forklar også kva grad desse formene uttrykker.
Gradbøy adjektiva i ordskya. Lag til slutt tre setningar der de bruker adjektiv og samanliknar personar frå filmen.
Bruk faglege kjelder (til dømes minigrammatikken i læreverket, NDLA: Adjektivbøyning 1 eller andre nettkjelder) og finn ut : Når bøyer vi adjektiv i tysk, og når gjer vi ikkje det? Døma nedanfor kan sette dykk på sporet.
Eleven er snill. Der Schüler / die Schülerin ist nett.
Barnet er snilt. Das Kind ist nett.
Elevane er snille. Die Schüler sind nett.
Den snille naboen hjelper meg. Der nette Nachbar hilft mir.
Ho har ein snill bror. Sie hat einen netten Bruder.
Du har snille foreldre. Du hast nette Eltern.
Person | norsk | positiv | komparativ | superlativ |
---|---|---|---|---|
Edgar ist... | gammal | alt | älter | am ältesten |
Kurt ist... | snill | nett | netter | am nettesten |
Theo ist... | ||||
Lena ist... | ||||
Paul ist... | ||||
Erik ist... |
Antonym er omgrep som utgjer motsetningar, til dømes kort – lang. De skal no jobbe med temagloser som er antonym. Spel Memory-spelet, eller bruk lista nedanfor og finn motsetningspara.