Hopp til innhald

Oppgåver og aktivitetar

Sannsyn og kombinatorikk – blanda oppgåver

Her får du bryne deg på oppgåver i sannsynsrekning og kombinatorikk utan at du veit kva modell du skal bruke. Hugs òg på at du ofte kan løyse oppgåvene på ein annan måte enn den som står i løysingsforslaget.

På denne sida finn du løysingsforslag i klikkbare boksar nedst nede på sida. Hugs å tenkje nøye gjennom oppgåvene før du sjekkar.

4.1

Ein figur som kan brukast til å fylle inn dei fem øvste linjene i Pascals trekant. Han er forma som ein pyramide med ei rute øvst, to ruter på neste rad, tre ruter på midtste rad, fire ruter på nest nedste rad og fem ruter på nedste rad. Illustrasjon.

a) Lag ein kopi av figuren til høgre, og fyll inn tal i rutene slik at figuren viser dei fem første linjene i Pascals trekant.

I eit glas ligg det ei raud, eit svart, ei gul og ei kvit kule.

b) På kor mange måtar kan du trekkje ut 2 kuler frå glaset?

c) På kor mange måtar kan du trekkje ut 3 kuler frå glaset?

d) Bestem 42 både ved å bruke Pascals trekant og ved å bruke formelen for binomialkoeffisienten.

4.2

Elevrådet på Lillevik vidaregåande skule består av 10 representantar. Av desse representantane skal det veljast tre representantar til eit arbeidsutval.

a) Kor mange ulike arbeidsutval kan dei få?

Når arbeidsutvalet er valt, skal det bestemme kven som skal vere leiar, nestleiar og sekretær.

b) Kor mange ulike arbeidsutval kan dei få med dei same tre representantane?

c) Kor mange ulike arbeidsutval kan dei få i elevrådet når vi tek omsyn til kven som har dei ulike verva?

Gå no ut frå at valet av arbeidsutval ved Lillevik skule går føre seg ved loddtrekking. Ali sit i elevrådet.

d) Kva er sannsynet for at Ali blir sekretær i arbeidsutvalet?

4.3


Ein modell av eit bilskilt med symbola RA 23456. Skjermutklipp.

Nummerskilt på bil har endra seg etter kvart som talet på bilar har auka. I Noreg kan vi litt forenkla seie følgjande:

  • Før andre verdskrigen bestod eit bilskilt av ein bokstav og fire siffer.
  • Etter andre verdskrigen vart talet på siffer auka til fem.
  • Etter 1971 består eit bilskilt av to bokstavar og fem siffer.


Det er 20 ulike bokstavar som blir brukte i bilskilt. Det første sifferet kan ikkje vere 0. Fram til no nyleg har bokstavkombinasjonane vist kvar bilen vart registrert for første gong, men det tek vi ikkje omsyn til i denne oppgåva.

a) Kor mange ulike bilskilt kunne ein lage med nummereringsmetoden som vart brukt før andre verdskrigen?

b) Kor mange bilar hadde systemet som vart brukt frå andre verdskrigen og fram til 1971, plass til?

c) Kor mange bilar har systemet som blir brukt etter 1971, plass til?

d) Petter har nummeret øvst i oppgåva på bilen sin. Han skal bestille ferjebillett og må angi nummeret, men han hugsar det ikkje heilt. Han er sikker på at bokstavane er A og R, men er usikker på rekkjefølgja. Han er òg sikker på at siffera følgjer etter kvarandre i talrekkja, som til dømes 1, 2, 3, 4, 5.

Han vel eit nummer som stemmer med det han hugsar. Kva er sannsynet for at Petter skriv riktig nummer?

4.4

I 2019 vart det fødd 54 495 barn i Noreg. Av desse var 28 042 gutar. Vi går ut frå at fordelinga mellom jenter og gutar blir tilsvarande i åra som kjem.

a) Kva er sannsynet for at eit barn som blir fødd i Noreg, er ein gut? Gi svaret med tre desimalar.

b) Kva er sannsynet for at eit barn som blir fødd i Noreg, er ei jente?

c) I ein kommune blir det fødd cirka 60 barn kvart år. Kva er sannsynet for at dei to første barna som blir fødde, er gutar?

Foreldra til dei ti første barna som blir fødde, blir inviterte til foreldregruppe saman med barna.

d) Kva er sannsynet for at dei 5 eldste barna i denne gruppa er jenter, og dei 5 yngste er gutar?

e) Kva er sannsynet for at det er like mange gutar som jenter i gruppa?

f) Kva er sannsynet for at det blir fødd like mange gutar som jenter i kommunen?

4.5

Ein kortstokk består av 52 kort: 13 spar, 13 hjarter, 13 ruter og 13 kløver. Spar og kløver er svarte kort. Hjarter og ruter er raude kort. I kvar farge har vi eit ess (1), tala frå 2 til 10, ein knekt, ei dame og ein konge.

Frå ein kortstokk trekkjer vi tilfeldig ut 5 kort. I fleire kortspel kallar ein desse 5 korta ei hand.

a) Kor mange moglege korthender er det?

Vi definerer følgjande hendingar:
A: Korthanda består av 5 spar.
B: Korthanda består av 5 svarte kort.
C: Korthanda består av berre ess og kongar.

b) Bestem P(A), P(B) og P(C).

Pia har delt ut 5 kort til alle deltakarane i eit kortspel. Ho tek opp tre av korta sine. Ho har ikkje fått nokon kongar.

c) Kva er sannsynet for at Pia får minst éin konge på dei to siste korta?

(Oppgåva er henta frå eksamen i R1 våren 2008 og er litt omarbeidd.)


4.6

a) Det skal trekkjast ut eit stafettlag på fire løparar frå ein tropp på seks løparar. Kor mange måtar kan vi gjere det på? (Etappane skal fordelast seinare.)

b) Det skal trekkjast ut eit stafettlag på fire løparar frå ein tropp på 12 løparar. Her òg skal etappane fordelast seinare. Kor mange ulike stafettlag kan vi få?

c) Kor mange stafettlag kan vi få i oppgåve b) dersom vi tek omsyn til kva etappe kvar løpar spring?

4.7

Ei undersøking viste at 40 prosent av norske ungdomsskuleelevar ikkje et frukost før dei går heimanfrå om morgonen.

a) Vis at sannsynet for at ein tilfeldig vald norsk ungdomsskuleelev et frukost heime, er 35.

Vi ser på ei gruppe med 20 tilfeldig valde norske ungdomsskuleelevar.

b) Rekn ut sannsynet for at alle dei 20 elevane et frukost før dei går heimanfrå.

c) Forklar at vi kan bruke binomisk sannsynsfordeling, og rekn ut sannsynet for at akkurat 12 av dei 20 elevane et frukost før dei går heimanfrå.

d) Rekn ut sannsynet for at minst halvparten av dei 20 elevane et frukost før dei går heimanfrå.

40 prosent av elevane ved Frisk skule et ikkje frukost før dei går heimanfrå om morgonen. Det er 200 elevar på Frisk skule, og vi ser på ei gruppe med 20 tilfeldig valde elevar frå skulen.

e) Forklar kvifor sannsynet for at alle dei 20 elevane et frukost før dei går heimanfrå, blir mindre enn i b).

f) Rekn ut sannsynet for at alle dei 20 elevane frå Frisk et frukost før dei går heimanfrå, akkurat 12 av dei 20 elevane et frukost før dei går heimanfrå, og for at minst halvparten av dei 20 elevane et frukost før dei går heimanfrå.

4.8

Du har eit glas med fem kuler i fem ulike fargar. Du skal leggje kulene etter kvarandre på bordet.

a) Kor mange ulike rekkjer kan du få?

Du kastar ein vanleg terning tre gonger og skriv ned resultatet. Då får du eit tal med tre siffer.

b) Kor mange ulike tal kan du få?

c) Vis at dersom vi bruker siffera 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 og 9, kan vi få 729 ulike tal med tre siffer.

d) Kor mange heile tal mellom 99 og 1 000 inneheld sifferet 0?

4.9

Akija har kjøpt ein pakke tomatfrø. Ho sår 3 frø. Vi går ut frå at sannsynet for at eit frø spirer, er 0,9.

a) Kva er sannsynet for at ingen frø spirer?

b) Kva er sannsynet for at akkurat eitt frø spirer?

c) Kva er sannsynet for at minst eitt frø spirer?

Akija ønskjer å så så mange frø at sannsynet for at minst to frø spirer, er større enn 0,95.

d) Kor mange frø må ho så då?

e) Kor mange frø må ho så for at det skal vere meir enn 95 prosent sikkert at minst 10 frø spirer?

4.10

Per og Kari er på reise saman med seks andre nordmenn og 20 svenskar.

Ein kveld blir fem av deltakarane tilfeldig trekte ut til å få gratis middag.

a) Berekn sannsynet for at alle dei fem er nordmenn.

b) Rekn ut sannsynet for at det er tre svenskar og to nordmenn som blir trekte ut.

c) Berekn sannsynet for at Per og Kari er med mellom dei fem som blir trekte ut.

d) Berekn sannsynet for at Per er med, men ikkje Kari, mellom dei fem som blir trekte ut.

4.11

Våren 2021 gjennomførte dei vidaregåande skulane i Vestland massetesting av elevane for å bidra til å halde skulane opne under koronapandemien. Dei nytta seg av hurtigtestar som ifølgje produsenten hadde ein sensitivitet på 93,3 prosent og ein spesifisitet på 99,4 prosent. Sensitivitet på 93,3 prosent betyr at testen viser positivt på 93,3 prosent av alle smitta, og spesifisitet på 99,4 prosent betyr at testen viser negativt på 99,4 prosent av alle som ikkje er smitta.

Vi ser på ein fiktiv skule med 750 elevar der 10 elevar var smitta av SARS-CoV-2 (det offisielle namnet på koronaviruset) som gjennomførte testing.

Vi definerer hendingane:

S: Ein person er sjuk.
T: Testen er positiv.

a) Tala frå oppgåva gir oss P(S),PS¯,PT|SogPT|S¯. Skriv dei ned.

b) Finn sannsynet for at ein tilfeldig test slår ut.

c) Kva er sannsynet for at alle dei 10 smitta testar positivt på hurtigtesten?

d) Kva er sannsynet for at alle dei 740 elevane som ikkje er smitta, testar negativt på hurtigtesten?

e) Kva er sannsynet for at 10 elevar testar positivt på hurtigtesten?

f) Kva er sannsynet for at ingen av dei 750 elevane testar positivt?

g) La oss seie at 10 elevar testar positivt på testen. Kva er sannsynet for at desse 10 er akkurat dei 10 som er smitta?

I dei neste oppgåvene skal du ikkje rekne ut sannsyn teoretisk, men bruke Python til å simulere forsøk du skal bruke som grunnlag for utrekning av sannsyn. Hugs at dei programma som står i løysingsforslaga, berre er forslag – kanskje har du funne ein meir effektiv måte å løyse det på?

4.12

I spelet Ludo må du kaste ein seksar for å kome ut av huset ditt og starte spelet. Du får tre forsøk på å kaste terningen kvar gong det er din tur fram til du har fått den første brikka ut.

Lag eit program som simulerer terningkast og bruker simuleringa til å rekne ut sannsynet for å kome ut av huset på første tur.

4.13

I eit spel skal du kaste to terningar. Du vinn dersom minst éin av dei to terningane viser fem eller seks auge.

Bruk Python til å lage simuleringar som du kan bruke til å bestemme sannsynet for å vinne i dette spelet.

(Denne oppgåva er henta frå Utdanningsdirektoratets eksempelsett REA3060 13.09.2021, men er noko omarbeidd.)

4.14

I eit kortspel får du utdelt fem kort frå ein vanleg kortstokk. Bruk Python til å lage simuleringar som du kan bruke til å bestemme sannsynet for at

a) alle korta er hjarter

b) alle korta er av den same sorten

c) du får tre damer

Løysingar

4.1
Bilete av dei fem øvste linjene i Pascals trekant. Illustrasjon.

a) Sjå biletet til høgre.

b) Vi går inn i den nedste linja og finn plass nummer 2 (det vil seie den tredje frå venstre), og vi ser at det er 6 måtar å trekkje ut 2 kuler på.

c) Vi går inn på plass nummer 3 (det vil seie den fjerde frå venstre), og vi ser at det er 4 måtar å trekkje ut 2 kuler på.

d) Som i b) finn vi dette svaret på den siste rada, plass 2. Vi har at 42=6.

Ved rekning:

42=4!2!·2!=4·3·22·2=6

4.2

a) Her skal vi trekkje ut tre personar av ti, det vil seie at vi kan finne talet ved hjelp av binomialformelen:

103=10C3=120

Dei kan altså få 120 ulike arbeidsutval.

b) Her må vi sjå på det som talet på måtar vi kan sortere (permutere) dei 3 utvalde representantane på. Det kan vi gjere på 3!=6 ulike måtar.

c) Denne kan vi løyse på (minst) to ulike måtar. Vi kan anten bruke tala vi har frå tidlegare i oppgåva og sjå på at for kvart av dei 120 ulike utvala kan vi få 6 ulike samansetningar:

120·6=720

Eller vi kan finne det direkte, vi har eit ordna utval utan tilbakelegging:

10!7!=10·9·8=720

d) Denne kan òg løysast på to måtar. Vi kan anten sjå på at alle i elevrådet har den same moglegheita til å bli sekretær, altså 110.

Eller vi ser at dersom Ali skal bli sekretær, må ein av dei andre bli både leiar og nestleiar:

910·89·18=9·8·110·9·8=110

4.3

Vi bruker multiplikasjonsprinsippet:

Talet på ulike moglege bilskilt er

20·9·10·10·10=180·103=1,8·105

b) Talet på moglege bilskilt er

20·9·10·10·10·10=180·104=1,8·106

c) Talet på moglege bilskilt er

20·20·9·10·10·10·10=3 600·104=3,6·107

d) Når det gjeld bokstavane, har han to moglegheiter: AR og RA. Når det gjeld siffera, må det første vere 1 eller større og det siste 9 eller mindre. Det gir 5 ulike moglegheiter når siffera skal følgje etter kvarandre. Han har altså 2·5=10 moglege val, og berre eitt av dei er riktig. Sannsynet blir då talet  gunstigetalet  moglege=110.

4.4

a) Sannsynet er gunstigemoglege=28 04254 495=0,514 50,515.

b) Sannsynet blir 1-0,515=0,485.

c) Sannsynet er

0,515·0,515=0,5152=0,265 20,265

d) Sannsynet er 0,4855·0,5155=0,000 90,001.

e) Dette kan vi sjå på som eit binomisk forsøk med n=10 og p=0,485.

Vi har den stokastiske variabelen J: talet på jenter.

PJ=5=105·0,4855·0,5155=0,245

f) Vi bruker den same modellen som i e), men set n=60:

PJ=30=6030·0,48530·0,51530=0,099 80,100

4.5

a) Her kan vi bruke binomialformelen for å finne talet på moglege kombinasjonar:

525=2 598 960

b) Her må vi gruppere dei 52 korta på ulike måtar og bruke hypergeometrisk fordeling:

PA=135390525=0,000 5

I GeoGebra sin sannsynskalkulator vel vi hypergeometrisk fordeling med populasjon =52, n=13 og utval =5 og finn P(5X5)=0,000 5.

PB=2652605250,025 3 (populasjon =52, n=26 og utval =5)

PC=854405250,000 022

c) Det er no 4 kongar og 45 kort som ikkje er konge igjen. Ho kan få konge anten ein eller to gonger for å få minst ein konge:

Vi bruker hypergeometrisk fordeling i GeoGebra med populasjon lik 45, n=4 og utval lik 2. Vi finn at P1X2=0,158 2.

4.6

a) Vi bruker binomialformelen og får 64=15.

b) Vi bruker binomialformelen og får

124=12!8!·4!=12·11·10·94·3·2=9902=495

c) Kvart av dei 495 laga i c) kan ordnast (permuterast) på 4! måtar, så vi får 495·4!=11 880.

4.7

a) Vi har 100% - 40% = 60% =60100=35 som et frukost.

b) Vi får 3520=0,000 0360,000 04.

c) Her kan vi bruke binomisk sannsynsfordeling fordi:

1. Vi kan sjå på å trekkje kvar av dei 20 elevane som uavhengige delforsøk. Det har jo inga betydning for dei andre 19 elevane om ein av dei et frukost eller ikkje.

2. Vi har berre to utfall: anten et ein elev frukost før hen går heimanfrå, eller hen gjer det ikkje.

3. Sannsynet for at ein tilfeldig vald elev et frukost, er lik heile vegen. Dette kan vi seie fordi gruppa "norske ungdomsskuleelevar" er så stor at det ikkje vil påverke sannsynet at vi tek ut 20 stykke av ho.

Vi set den stokastiske variabelen X lik talet som et frukost og får

PX=12=2012·3512·258=0,179 70,180

d) Vi bruker binomisk fordeling i GeoGebra med n=20 og p=0,6. Vi får at P10X=0,872 40,872.

e) I b) kan vi rekne med det same sannsynet for alle elevane fordi det er såpass mange ungdomsskuleelevar i Noreg. Når vi har ei gruppe som er såpass lita som 200, vil sannsynet for at den neste eleven har ete frukost, endre seg etter kvart som vi trekkjer elevar ut av gruppa.

f) Her bruker vi hypergeometrisk fordeling i GeoGebra og set populasjon =200, n=120 og utval =20.

Vi får at

P20X=0,000 0180,000 02

P12X12=0,189 30,189

P10X=0,884 70,885

4.8

a) Vi har eit ordna utval utan tilbakelegging, så her skal vi finne talet på permutasjonar. Vi får 5!=120 ulike rekkjer.

b) Her har vi eit ordna utval med tilbakelegging. Vi kan få 63=216 ulike tal.

c) Vi har 9 val på kvar plass, og vi kan bruke alle tala om igjen. Vi har altså eit ordna utval med tilbakelegging:

9·9·9=729

d) Mellom 99 og 1 000 er det 900 tal, og alle er tresifra (hugs at verken 99 eller 1 000 er med i denne mengda).
Vi såg i c) at det finst 729 tresifra tal utan 0. Då kan vi finne talet på tal som inneheld 0 ved å ta 900-729=171 tal med minst ein null.

4.9

a) Her kan vi sjå på det å så tre frø som eit binomisk forsøk med n=3 og p=0,9.

Vi set den stokastiske variabelen X lik talet på frø som spirer.

PX=0=0,13=0,001

b) PX=1=31·0,91·0,12=0,027

c) Vi har

PX1=1-PX=0=1-0,001=0,999

d) Her er det enklast å prøve seg fram. Vi reknar ut at sannsynet for at X=2 dersom ho sår to frø, er

P(X=2)=0,92=0,81=81 %

Dette er for lite. Vi bruker det vi fann i b) og c) for å finne sannsynet for minst to spirer dersom vi sår tre frø:

PX2 = 1-PX=0-PX=1= 1-0,001-0,027= 0,972= 97,2 %

Vi ser at det held med tre frø for at minst 95 prosent skal spire.

e) Vi legg inn i GeoGebra. Vi vel binomisk fordeling med p=0,9. Vi set svaret til å vere P10X. Så prøver vi oss med ulike verdiar for n til vi finn talet på forsøk vi må gjere.

Vi finn at ved n=12 har vi

PX10=0,889 10,889=88,9 %

Ved n=13 har vi

PX10=0,965 80,966=96,6 %

4.10

a) Her har vi ei hypergeometrisk fordeling. Vi har 28 menneske, 8 av dei er nordmenn. Vi set opp i GeoGebra med populasjon lik 28, n=28 og utval lik 5. Vi får at

PX=5=85200285=0,000 560,000 6

b) Vi bruker den same fordelinga i GeoGebra, men set P(X=2):

PX=2=82203285=0,324 70,325

c) Her deler vi opp i to grupper, vi får ei gruppe med Per og Kari og ei gruppe med dei 26 andre. I GeoGebra endrar vi no n til 2.

PX=2=22263285=0,026 40,026

d) Her kan vi dele dei 28 opp i tre ulike grupper: Per, Kari og resten. Vi definerer hendinga P: Per er med, men ikkje Kari.

Då får vi den følgjande utrekninga:

PP=11·10·264285=0,152 10,152

Vi kan òg bruke fordelinga frå c) og finne P(X=1). Då får vi sannsynet for at nøyaktig 1 av dei to er med. Dette sannsynet er 0,3042, altså det dobbelte av at berre Per er med.

4.11

a)
P(S)=10750PS¯=740750=7475PT|S=0,933PT|S¯=1-0,994=0,006

b) Vi skal altså finne PT. Dette finn vi ved å finne summen av sannsynet for at testen slår ut på sjuke, og sannsynet for at testen slår ut på dei friske.

PT=PTS+PTS¯PT=PS·PT|S+PS¯·PT|S¯PT=175·0,933+7475·0,006=0,018 30,018

c)
PAlle dei ti smitta testar positivt=PT|S10=0,93310=0,499 80,500

d)
PAlle usmitta testar negativt=PT|S¯740=0,994740=0,011 60,012

e) Vi løyser i GeoGebra. Vi bruker binomisk sannsynsmodell med n=750 og p=0,018, og vi set 10X10. Vi får at sannsynet er 0,075 8.

f) Vi endrar intervallet i modellen frå e) og set 0X0. Vi får at sannsynet er 0,000 001 212 3, det vil seie tilnærma 0.

g) Her må vi finne kombinasjonen av at dei 10 elevane som er smitta, testar positivt og dei 740 andre testar negativt:

PDe ti positive testane er dei ti smitta = 0,500·0,012= 0,006

4.12

Vi startar med å lage ein algoritme:

1. Vi importerer "random".

2. Vi opprettar ein variabel for å lagre talet på seksarar (suksess).

3. Vi lagar ei for-lykkje der vi kastar dei tre terningane mange gonger.

4. Inne i for-lykkja bruker vi if-elif for å sjekke om vi får ein seksar på nokre av terningane, og vi legg til resultatet i riktig plasshaldar.

5. Vi finn og skriv ut sannsynet for å kome ut av huset på første tur ved å ta talet på suksessar delt på talet på forsøk.

Programmet kan sjå slik ut:

python

1import random
2suksess = 0     #variabel for seksar
3talPaForsok = 1000000 
4
5for i in range(talPaForsok):
6    terning1 = random.randint(1,6) 
7    terning2 = random.randint(1,6) 
8    terning3 = random.randint(1,6)
9    if terning1 == 6:
10        suksess = suksess + 1
11    elif terning2 == 6:
12        suksess = suksess + 1
13    elif terning3 ==  6:
14        suksess = suksess + 1
15    
16        
17print(f"Sannsynet for å kome ut av huset på første tur er {(suksess/talPaForsok):.3f}.")

Ein annan måte å løyse det på kan vere å bruke ei lykkje inne i lykkja:

python

1import random
2talPaSeksarar = 0
3talPaForsok = 100000
4
5for i in range(talPaForsok):
6    tal = 0
7    for i in range(3):
8        if tal != 6:
9            tal = random.randint(1,6)
10            if (tal == 6):
11                talPaSeksarar = talPaSeksarar+1
12                
13print(f"Sannsynet for å kome ut av huset på første tur er {(talPaSeksarar/talPaForsok):.3f}.")

4.13

Vi startar med å skrive ein algoritme for programmet vi skal lage:

1. Vi importerer random slik at vi kan simulere terningkast.

2. Vi opprettar ein variabel for talet på forsøk der vi får 5 eller 6 på ein av terningane (suksess).

3. Vi lagar ei for-lykkje der vi "kastar terningane" mange gonger.

4. Vi bruker ei if-setning for å sjekke om vi vinn og legg resultatet til riktig plasshaldar.

6. Vi finn og skriv ut sannsynet for siger ved å dele talet på suksessar på talet på forsøk.

Programmet kan sjå slik ut:

python

1import random
2suksess = 0     #variabel for vinnarkast
3talPaForsok = 1000000
4
5for i in range(talPaForsok):
6    terning1 = random.randint(1,6)     #kastar terning 1
7    terning2 = random.randint(1,6)     #kastar terning 2
8    if terning1 > 4 or terning2 > 4:
9        suksess = suksess + 1
10        
11print(f"Sannsynet for å vinne i dette spelet er {(suksess/talPaForsok):.3f}.")
4.14

Her kan det òg vere lurt å lage algoritmar først. Vi viser her berre forslag til program.

a)

Vi har 52 kort i ein kortstokk. 13 av dei er hjarter. Så trekkjer vi tilfeldig 5 kort i kortstokken. Dersom det første kortet vi trekkjer ikkje er ein hjarter, treng vi ikkje å halde fram med å trekkje, då veit vi at vi har ein fiasko. Så fort vi ikkje trekkjer ein hjarter, kan vi stoppe trekkinga.

I simuleringa der vi trekkjer frå ein "bunke" på 52 "kort", lèt vi dei 13 første tala symbolisere hjarter. Vi kunne òg ha valt at dei 13 siste tala skulle ha symbolisert hjarter, eller vi kunne ha plukka ut kva som helst 13 andre av dei 52 tala. Det er enkelt å teste på om resultatet av trekkinga er ein hjarter når det betyr at vi testar om det talet vi har trekt, er mindre enn 13. Legg merke til at vi for kvar hjarter vi trekkjer, må redusere talet på hjarter i kortstokken.

python

1import random
2
3suksess = 0
4fiasko = 0
5
6for i in range(100000):
7    a = random.randint(1,52)     #trekkjer det første kortet
8    if a > 13:     #a er ikkje hjarter
9        fiasko = fiasko + 1
10    else:     #a er hjarter
11        b = random.randint(1,51)     #trekkjer det neste kortet
12        if b > 12:     #b er ikkje hjarter
13            fiasko = fiasko + 1
14        else:     #b er hjarter
15            c = random.randint(1,50)     #osv.
16            if c > 11:
17                fiasko = fiasko + 1
18            else:
19                d = random.randint(1,49)
20                if d > 10:
21                    fiasko = fiasko + 1
22                else:
23                    e = random.randint(1,48)
24                    if e > 9:
25                        fiasko = fiasko + 1
26                    else:
27                        suksess = suksess + 1
28
29print(f"Sannsynet for å få fem hjarter er {(suksess/(suksess + fiasko)):.5f}.")

b)

Her bruker vi at vi veit at det vil vere likt sannsyn for kvar av dei fire fargane, og vi utvidar programmet i den siste linja ved å gonge med 4:

print(f"Sannsynet for å få fem like kort er {(4*suksess/(suksess + fiasko)):.5f}")

c)

I denne oppgåva må vi tenkje litt annleis, sidan vi ikkje kan slutte trekkinga med ein gong vi ikkje får ei dame. Vi må trekkje alle fem korta og sjekke om vi får tre damer på handa.

python

1import random
2
3talPaForsok = 100000
4suksess = 0
5
6for i in range(talPaForsok):
7    damer = 0    #plasshaldar for talet for damer på handa
8    kort = 0     #plasshaldar for verdien på kortet vi trekkjer
9    for j in range(5):    
10        kort = random.randint(1,52-j)   #vi trekkjer fem kort
11        if kort < (5-damer):            #vi sjekkar om kortet er ei dame
12            damer = damer + 1           #viss kortet er ei dame, tel vi det opp
13                                
14    if damer == 3:                      #vi sjekkar om det vart tre damer  
15        suksess = suksess + 1           #vi legg til suksessen
16    
17sannsyn = suksess/talPaForsok         
18 
19print(f"Sannsynet for å få tre damer er {sannsyn:.5f}.")

Dersom du ønskjer at programmet ditt skal vise at du trekkjer til dømes kløver dame eller spar ess, kan du bruke "product()" frå modulen "itertools". Under ser du eit døme som ikkje berre har simulert reint matematisk, men faktisk laga kortstokken først ved å lage ei liste som inneheld alle korta i kortstokken:

python

1import itertools, random
2
3sort = ["hjarter", "kløver", "ruter", "spar"]
4verdi = ["A", "2", "3", "4", "5", "6", "7", "8", "9", "10", "J", "Q", "K"]
5
6talPaForsok = 1000000
7talPaUtdelte = 5
8treDamer = 0
9
10for i in range(talPaForsok):
11    talpaDamer = 0
12    kortstokk = list(itertools.product(sort,verdi))
13    for i in range(talPaUtdelte):
14        nr = random.randint(0,len(kortstokk) - 1)
15        if kortstokk[nr][1] == "Q":
16            talPaDamer = talPaDamer + 1
17        del kortstokk[nr]
18    if talPaDamer == 3:
19        treDamer = treDamer + 1
20        
21print(f"Fem kort er delte ut {talPaForsok} gonger. {treDamer} gonger vart resultatet at nøyaktig tre damer vart delte ut.")
22print(f"Sannsynet for at det er nøyaktig tre damer, blir ut frå dette {(treDamer/talPaForsok):.5f}.")
CC BY-SASkrive av Olav Kristensen, Stein Aanensen og Tove Annette Holter.
Sist fagleg oppdatert 08.11.2021

Læringsressursar

Blanda oppgåver om sannsyn og kombinatorikk