Hopp til innhald
Oppgåve

Modellering med prosentvis vekst

Løys oppgåver om prosentvis vekst og eksponentialfunksjonar som modellar.

Start med å repetere oppgåvene på sida "Eksponentialfunksjonar" (sjå nedanfor) frå 1P-sidene.

Relatert innhald

Oppgåver og aktivitetar
Eksponentialfunksjonar

Her får du oppgåver med eksponentialfunksjonar. Du skal løyse dei ved å bruke eit hjelpemiddel, til dømes GeoGebra.

1.1.20

Tabellen viser dagleg bruk av tid på heime-PC i perioden 1994 til 2006 i minutt for ei bestemd gruppe personar. Tala er frå Statistisk sentralbyrå (SSB).

Årstal

1994

1998

1999

2003

2006

Tid i minutt

10

13

18

35

50

a) Legg punkta i eit koordinatsystem, og bruk eksponentialregresjon til å finne eit funksjonsuttrykk som passar med punkta. La x vere talet på år frå 1994 og T(x) bruk av tid på heime-PC. Plott punkta og grafen til uttrykket du finn.

Løysing

Vi får plotta både punkta og grafen når vi bruker regresjonsanalyseverktøyet i GeoGebra. Vi lagar ei ny rad i tabellen der vi reknar ut talet på år etter 1994.

Årstal

1994

1998

1999

2003

2006

x

0

4

5

9

12

Tid i minutt

10

13

18

35

50

Vi legg tala inn i to kolonnar i reknearkdelen i GeoGebra, markerer tala og vel knappen "Regresjonsanalyse" frå verktøylinja. Så vel vi "Eksponentiell" som regresjonsmodell og kopierer grafen over i grafikkfeltet.

Vi finn at funksjonen kan beskrivast med uttrykket  Tx=8,91·1,15x. Vi seier at dette er ein modell for korleis tidsbruken med heime-PC har utvikla seg. Modellen passar ganske bra med tala (punkta).


b) Kor stor er den gjennomsnittlege, årlege prosentvise auken i bruk av heime-PC etter modellen?

Tips til oppgåva

Bruk vekstfaktoren i modellen.

Løysing

Vekstfaktoren er grunntalet i potensen i modellen, altså 1,15. Det svarer til ein auke på 15 prosent for kvar eining på x-aksen. Sidan eininga på x-aksen er år, blir den årlege prosentvise auken på 15 prosent.

Kommentar: For å vise at ein vekstfaktor på 1,15 svarer til ein auke på 15 prosent, kan vi setje opp uttrykket for vekstfaktoren og få ei likning vi kan løyse:

1+x100=1,15

c) Bruk modellen du fann i a), og finn ut kor mykje tid som vart brukt på heime-PC i 2010 og 2020.

Løysing

År 2010 er 16 år etter 1994, og år 2020 er 26 år etter 1994. Vi løyser oppgåva med CAS ved å setje inn dei aktuelle x-verdiane i modellen.

Her har vi gått ut frå at funksjonen har fått namnet "T" i GeoGebra.

Alternativt kan vi finne svaret ved å skrive inn punkta (16, T(16)) og (26, T(26)).

d) Vurder gyldigheita av modellen fram i tid.

Løysing

Modellen verkar truverdig å bruke i 2010, men at tidsbruken var 367 minutt, det vil seie over 7 timar i 2020, verkar usannsynleg. Modellen vil berre vere gyldig i nokre få år.

e) Korleis ville modellen ha sett ut dersom vi bruker som utgangspunkt at det i 1994 vart brukt i gjennomsnitt 10 minutt til bruk av heime-PC, og den årlege prosentvise auken skulle vere 9,5 prosent?

Løysing

Ein auke på 9,5 prosent gir ein vekstfaktor på 1,095. Dersom vi kallar den nye funksjonen T2x, får vi at

T2x=a·1,095x

Året 1994 svarer til  x=0. Det betyr at dersom vi prøver å rekne ut T20, skal vi få 10 til svar. Dette gir oss ei likning.

T20 = 10a·1,0950 = 10a·1 = 10a = 10

Modellen blir derfor i dette tilfellet

T2x=10·1,095x

f) Denne statistikken vart avslutta av SSB etter 2014. (Kva er grunnen til det, trur du?)

Gå til SSB (ssb.no), og finn tala ved å søkje på "hjemme-PC". Vel "Minutter brukt til hjemme-PC" som statistikkvariabel, vel alle åra under "År", og vel "Personer med i utvalget i alt" under "Befolkningsgruppe" for å få med heile befolkningsgruppa. Trykk "Vis tabell" nedst nede.

Støttar dei siste målingane i tabellen det vi konkluderte med i oppgåve c)?

1.1.21

Tabellen viser temperaturen i eit kjøleskap dei første timane etter eit straumbrot.

Talet på timar etter straumbrotet

0

4

8

12

16

20

Talet på grader i °C

4,0

4,4

6,0

8,9

12,5

17,9

a) Plott punkta i eit koordinatsystem, og bruk eksponentialregresjon til å finne eit funksjonsuttrykk som passar med punkta. La x vere talet på timar etter straumbrotet og T(x) temperaturen i kjøleskapet. Plott punkta og grafen til uttrykket du finn.

Løysing

Vi legg tala inn i to kolonnar i reknearkdelen i GeoGebra, markerer tala og vel knappen "Regresjonsanalyse" frå verktøylinja. Så vel vi "Eksponentiell" som regresjonsmodell og kopierer grafen over i grafikkfeltet.

Vi finn at funksjonen kan beskrivast med uttrykket T(x)=3,51·1,08x. Vi seier at dette er ein modell for korleis temperaturen i kjøleskapet utviklar seg etter straumbrotet. Modellen passar ganske bra med tala (punkta).

b) Kva kan vekstfaktoren i uttrykket for Tx fortelje oss?

Løysing

Vekstfaktoren er 1,08. Sidan eininga på x-aksen er timar, får vi at temperaturen i kjøleskapet aukar med 8 prosent per time.

c) Vurder gyldigheita til modellen framover i tid. Grunngi svaret ditt.

Løysing

Modellen vil gi ein høgare og høgare temperatur i kjøleskapet. I røynda vil temperaturen nærme seg temperaturen i rommet der kjøleskapet står. Modellen vår er nok ikkje gyldig noko særleg lenger enn cirka eitt døgn etter straumbrotet.

d) Lag ei skisse av korleis du trur temperaturutviklinga i kjøleskapet vil vere dersom vi går ut frå at romtemperaturen er 22 °C.

Tips til oppgåva

Temperaturgrafen må flate ut når temperaturen nærmar seg 22 °C.

1.1.22

Tabellen viser utsleppa av karbondioksid CO2 i verda målt i millionar tonn for nokre utvalde år mellom 1980 og 2006.

Årstal

1980

1990

2000

2005

2006

Utslepp av CO2 i
millionar tonn

18 054

20 988

23 509

27 146

28 003

a) Plott punkta i tabellen i eit koordinatsystem, og finn ein matematisk modell som beskriv utsleppa av CO2. La x vere talet på år etter 1980 og U(x) utsleppa av CO2.

Løysing

Vi lagar ei ny rad i tabellen, der vi reknar ut talet på år etter 1980.

Årstal

1980

1990

2000

2005

2006

x

1

10

20

25

26

Utslepp av CO2 i
millionar tonn

18 054

20 988

23 509

27 146

28 003

Vi legg tala inn i to kolonnar i reknearkdelen i GeoGebra, markerer tala og vel knappen "Regresjonsanalyse" frå verktøylinja. Så vel vi "Eksponentiell" som regresjonsmodell og kopierer grafen over i grafikkfeltet.

Vi finn at funksjonen kan beskrivast med uttrykket  Ux=17 847·1,02x. Vi seier at dette er ein modell for korleis utsleppet i verda av CO2 har utvikla seg. Modellen passar ganske bra med tala, men kanskje vi kunne ha brukt lineær regresjon òg?

b) Kva for ein årleg, prosentvis auke i CO2-utslepp gir modellen?

Løysing

Vekstfaktoren er 1,02. Sidan eininga på x-aksen er år, får vi at den årlege, prosentvise auken i CO2-utsleppet er på 2 prosent.

c) Mange land har vedteke å senke utsleppet av CO2 i tida framover. Vurder gyldigheita framover i tid av modellen du fann i a).

Løysing

Uttrykket vi fann i a) er eksponentielt, det vil seie at mengda av CO2-utslepp vil auke meir og meir. Mest sannsynleg vil CO2-utsleppet etter kvart flate ut, og modellen vår blir antakeleg ikkje korrekt langt fram i tid.

d) Finn nyare tal på utslepp av CO2. Ta med i modellen tala for 2010, 2015, 2020 og det nyaste talet du finn.

Korleis blir modellen påverka av dette?

1.1.23

Sol Sikke ville finne ut korleis ei solsikke ho hadde i hagen, vaks veke for veke. Ho målte høgda til solsikka kvar veke i 8 veker. Dei observerte verdiane ser du i tabellen nedanfor.

Etter x veker

1

2

3

4

5

6

7

8

Høgde i cm

16

20

27

40

56

68

107

140

a) Plott punkta i eit koordinatsystem, og finn eit funksjonsuttrykk som passar til punkta.

Løysing

Vi legg tala inn i to kolonnar i reknearkdelen i GeoGebra, markerer tala og vel knappen "Regresjonsanalyse" frå verktøylinja. Så vel vi "Eksponentiell" som regresjonsmodell og kopierer grafen over i grafikkfeltet.

Vi finn at funksjonen kan beskrivast med uttrykket  H(x)=11·1,37x. Vi seier at dette er ein modell for korleis solsikka har vakse. Modellen passar ganske bra med tala.

b) Kva fortel vekstfaktoren i modellen oss?

Løysing

Vekstfaktoren er 1,37. Sidan eininga på x-aksen er veker, får vi at den vekefaste veksten i høgda av solsikka er 37 prosent.

c) Vurder gyldigheita til modellen du fann i a).

1.1.24

Punkta i koordinatsystemet nedanfor viser fem observasjonar av lufttrykket målt i millibar på fem ulike høgder over havet.

a) Finn ein matematisk modell som beskriv lufttrykket målt i millibar.

Løysing

Vi les av koordinatane til punkta i koordinatsystemet og får den følgjande tabellen:

Høgde over havet i km

0

2

4

7

10

Lufttrykk målt i millibar

1 000

800

600

400

300

Vi legg tala inn i to kolonnar i reknearkdelen i GeoGebra, markerer tala og vel knappen "Regresjonsanalyse" frå verktøylinja. Så vel vi "Eksponentiell" som regresjonsmodell og kopierer grafen over i grafikkfeltet.

Vi finn at funksjonen kan beskrivast med uttrykket fx=998·0,88x. Vi seier at dette er ein modell for korleis utsleppet i verda av CO2 har utvikla seg. Modellen ser ut til å passe ganske bra.

b) Kva fortel vekstfaktoren i modellen oss?

Løysing

Vekstfaktoren i modellen er 0,88. Det svarer til ein prosentvis nedgang på 12 prosent. Sidan eininga på x-aksen er km, får vi at lufttrykket blir redusert med 12 prosent for kvar km vi beveger oss rett oppover i lufta.

Noregs høgaste fjell, Galdhøpiggen, ligg 2 469 meter over havet.

c) Kva blir lufttrykket på Galdhøpiggen dersom vi bruker modellen vi fann i a)?

Løysing

Vi løyser oppgåva med CAS ved å setje inn den aktuelle x-verdien inn i modellen.

Etter modellen vår blir lufttrykket på Galdhøpiggen 735 millibar.

Her har vi gått ut frå at funksjonen har fått namnet "f" i GeoGebra.

Alternativt kan vi finne svaret ved å skrive inn punktet (2.469, f(16)).

CC BY-SA 4.0Skrive av Olav Kristensen og Stein Aanensen.
Sist fagleg oppdatert 28.06.2021