Hopp til innhald

Oppgåver og aktivitetar

Eksponentialfunksjonar

Eksponentialfunksjonen er ein av dei mest brukte funksjonane i matematikken. Funksjonsuttrykket inneheld ein potens med x i eksponenten. Oppgåvene nedanfor viser kjende situasjonar der vi bruker eksponentialfunksjonar. Bruk eit hjelpemiddel, til dømes GeoGebra, når du skal løyse oppgåvene.

3.3.50

Eksponentialfunksjonane f, g og h er gitt ved

fx=3·0,6x

gx=3·1,2x

hx=3·2,1x

a) Teikn grafane til dei tre funksjonane i det same koordinatsystemet.

Løysing
3 grafar teikna i det same koordinatsystemet med x-verdiar frå minus 5 til 6. Grafen f av x er lik 3 multiplisert med 0,6 opphøgd i x er teikna med blå farge. Grafen h av x er lik 3 multiplisert 2,1 opphøgd i x er teikna med grøn farge. Grafen g av x er lik 3 multiplisert med 1,2 opphøgd i x. Skjermutklipp.
Opne bilete i eit nytt vindauge

b) Grafane skjer andreaksen i 3. Kva er grunnen til det?

Løysing

Når  x=0, vil vekstfaktoren opphøgd i 0 bli 1, og grafane vil då skjere andreaksen i 3.

c) Kva betydning har vekstfaktoren for stiginga til grafen?

Løysing

Når vekstfaktoren er større enn 1, vil grafen stige mot høgre.
Når vekstfaktoren er mindre enn 1, vil grafen søkke mot høgre.

3.3.51

Ein gul skuter ved sjøen. Foto.

Miriam kjøpte ein skuter for 10 000 kroner i byrjinga av 2020. Vi reknar med at verdien søkk med 15 prosent per år.


a) Lag eit funksjonsuttrykk, Sx, som viser kor mykje skuteren er verd etter x år.

Løysing

Vekstfaktoren ved 15 prosent nedgang er

1-15100=0,85

Funksjonsuttrykket blir

Sx=10 000·0,85x

b) Teikn grafen til S. Vel x mellom 0 og 8.

Løysing
Grafen til funksjonen S av x er lik 10000 multiplisert med 0,85 opphøgd i x er teikna i eit koordinatsystem for x-verdiar mellom 0 og 8. Linja y er lik 3000 er også teikna, og skjeringspunktet B mellom linja og grafen til S er markert og har koordinatane 7,41 og 3000. Punktet A med koordinatane 3 og 6141,25 på grafen til S er også teikna. Skjermutklipp.
Opne bilete i eit nytt vindauge

c) Finn grafisk verdien av skuteren når han er tre år gammal.

Løysing

Vi skriv inn punktet (3, S(3)), sjå punkt A på grafen. Verdien av skuteren etter tre år er 6 141 kroner.

d) Finn grafisk når verdien av skuteren er 3 000 kroner.

Løysing

Vi teiknar linja  y=3 000. Vi finn skjeringspunktet mellom denne linja og grafen til S med kommandoen "Skjering mellom to objekt", sjå punkt B på grafen. Det tek omtrent 7,4 år før verdien av skuteren er 3 000 kroner.

3.3.52

Temperaturen i eit kjøleskap dei første timane etter eit straumbrot er gitt ved

Tx=3·1,15x     

der x er talet på timar etter straumbrotet.

a) Kva var temperaturen i kjøleskapet ved straumbrotet?

Løysing

Når straumbrotet skjer, er  x=0. Vi set inn i 0 uttrykket og får  T0=3·1,150=3·1=3. Temperaturen i kjøleskapet ved straumbrotet var 3 grader celsius.

b) Kva var temperaturen i kjøleskapet fem timar etter straumbrotet?

Løysing

Fem timar etter straumbrotet er  x=5. Vi får  T5=3·1,1556,03. Fem timar etter straumbrotet er temperaturen i kjøleskapet 6 grader celsius.

c) Teikn grafen til T. La x variere mellom 0 og 35.

Løysing
Grafen til t av x er lik 3 multiplisert med 1,15 opphøgd i x er teikna i eit koordinatsystem der x-aksen går frå 0 til 35 og y-aksen går frå 0 til 30. Vi ser at grafen stig, og stiginga er aukande. Langs x-aksen står det x timar etter straumbrot, og langs y-aksen står det T temperatur i grader celsius. Skjermutklipp.
Opne bilete i eit nytt vindauge

d) Kor lang tid går det før temperaturen i kjøleskapet er 10 grader ?

Løysing

Vi teiknar linja  y=10. Vi finn skjeringspunktet mellom denne linja og grafen til T med kommandoen "Skjering mellom to objekt". Det tek omtrent 8,6 timar før det er 10 grader i kjøleskapet.

Grafen til t av x er lik 3 multiplisert med 1,15 opphøgd i x er teikna i eit koordinatsystem der x-aksen går frå 0 til 35 og y-aksen går frå 0 til 30. Vi ser at grafen stig, og stiginga er aukande. Det er teikna inn ei vassrett linje for y er lik 10. Linja kryssar grafen i skjeringspunktet 8,6 for x -verdi og 10 for y-verdi. Langs x-aksen står det x timar etter straumbrot, og langs y-aksen står det T temperatur i grader celsius. Skjermutklipp.
Opne bilete i eit nytt vindauge

e) Kva betyr talet 1,15 i funksjonen T(x)?

Løysing

Sidan T(x) er ein eksponentialfunksjon, kan vi sjå på talet 1,15 som ein vekstfaktor. 1,15 er vekstfaktoren ved 15 prosent stiging, så etter modellen stig temperaturen med 15 prosent for kvar time.

f) Er det realistisk å bruke denne modellen dersom straumen er borte over ein lengre periode (i meir enn eitt døgn)? Grunngi svaret ditt.

Løysing

Vi kan setje x lik til dømes 24 og 30 timar, og vi finn temperaturen i kjøleskapet:

T(24)=31,63

T(30)=69,21

Ut frå denne modellen vil temperaturen stige sterkt etter eitt døgn, noko som er lite sannsynleg. Modellen viser at det etter 30 timar vil vere nesten 70 grader i kjøleskapet. Vi ventar at temperaturen i kjøleskapet tilpassar seg temperaturen i rommet. Modellen er derfor urealistisk dersom straumbrotet varer over ein lengre periode.

g) Lag ei meir truverdig skisse av korleis du trur temperaturen i kjøleskapet vil utvikle seg.

Løysing

Det er mest sannsynleg at temperaturen stig mest i starten. Når temperaturen nærmar seg romtemperatur, vil stiginga minke. Ein mogleg graf for temperaturutviklinga er teikna nedanfor.

Grafen til ein ukjend funksjon er teikna for x-verdiar mellom 0 og 13. Grafen er stigande heile vegen, men han stig mindre og mindre etter kvart som x blir større og større. Skjermutklipp.
Opne bilete i eit nytt vindauge

3.3.53

Virus farga raude med gule overflateprotein. Foto.

Covid-19 er ein smittsam sjukdom forårsaka av koronaviruset. Ein liten by, Alubia, brukte ein modell laga av anerkjende forskarar for å berekne talet på smitta personar per dag.

a) 9. februar 2021 var vekstfaktoren for smitte 1,22. Kva betyr det for utvikling av koronaviruset i Alubia?

Løysing

Spreiinga av koronaviruset auka med 22 prosent per dag etter 9. februar.

b) Gå ut ifrå at det allereie var 371 smitta før 9. februar. Lag eit funksjonsuttrykk, Ax, som viser talet på smitta personar i Alubia x dagar etter 9. februar.

Løysing

Ax=371·1,22x

c) Kor mange smitta personar var det i Alubia på valentinsdagen 14. februar?

Løysing

Ax=371·1,2251 002,7

Det var 1 003 smitta personar i Alubia på valentinsdagen.

d) I nabobyen, Tiblix, hadde dei 735 smitta 9. februar. Utrekningar viste at talet på smitta personar auka med 8 prosent for kvar dag. Lag eit funksjonsuttrykk, Tx, som viser talet på smitta personar i Tiblix x dagar etter 9. februar.

Løysing

Tx=735·1,08x

e) Teikn grafane Ax og Tx i det same koordinatsystemet.

Løysing
To grafer i et koordinatsystem der x-aksen går fra 0 til 10 og y-aksen går fra 0 til 2000. Langs x-aksen står det dager etter 9. februar. Langs y-aksen står det antall smittede. En rød graf, a av x er lik 371 multiplisert med 1,22 opphøyd i x, er stigende, og den skjærer y-aksen i 371. En blå graf, t av x er lik 735 multiplisert med 1,08 opphøyd i x, er også stigende, og den skjærer y-aksen i 735. Grafene krysser hverandre på omtrent x er lik 5,5. Skjermutklipp.
Opne bilete i eit nytt vindauge

f) Sjølv om Tiblix hadde nesten dobbelt så mange smitta personar som Alubia, vart situasjonen omvendt etter nokre dagar. Når vart det fleire smitta personar i Alubia enn i Tiblix?

Løysing

Vi vel "Skjering mellom to objekt" og får punktet (5.61, 1 131.77). Seks heile dagar etter 9. februar var det altså fleire smitta personar i Alubia enn i Tiblix.

To grafer i et koordinatsystem der x-aksen går fra 0 til 10 og y-aksen går fra 0 til 2000. Langs x-aksen står det dager etter 9. februar. Langs y-aksen står det antall smittede. En rød graf, a av x er lik 371 multiplisert med 1,22 opphøyd i x, er stigende, og den skjærer y-aksen i 371. En blå graf, t av x er lik 735 multiplisert med 1,08 opphøyd i x, er også stigende, og den skjærer y-aksen i 735. Grafene krysser hverandre i punktet x er lik 5,61 og y er lik 1131,77. Skjermutklipp.
Opne bilete i eit nytt vindauge

g) Kor mange smitta personar var det i byane Alubia og Tiblix 18. februar 2021? Bruk funksjonsuttrykka Ax og Tx for å finne svaret.

Løysing

18. februar er ni dagar etter 9. februar. Vi skriv  x=9  og vel "Skjering mellom to objekt" for å finne punkta der linja skjer grafane. Vi les av verdien på skjeringspunkta. 18. februar var det 2 221 smitta personar i Alubia og 1 469 smitta personar i Tiblix.

To grafar i eit koordinatsystem der x-aksen går frå 0 til 11 og y-aksen går frå 0 til 2500. Langs x-aksen står det dagar etter 9. februar. Langs y-aksen står det tal på smitta personar. Ein blå graf, a av x er lik 371 multiplisert med 1,22 opphøgd i x, er stigande, og han skjer y-aksen i 371. Ein raud graf, t av x er lik 735 multiplisert med 1,08 opphøgd i x, er også stigande, og han skjer y-aksen i 735. Ei rett linje er teikna inn for x er lik 9. Linja skjer den raude grafen i punktet x er lik 9 og y er lik 1469,3. Linja skjer den blå grafen i punktet x er lik 9 og y er lik 2221,3. Skjermutklipp.
Opne bilete i eit nytt vindauge

3.3.54

Stabel med myntar omgitt av pengesetlar. Foto.

Salim får 15 000 kroner i gåve frå bestefar. Han set pengane i banken og får ei årleg rente på 5,3 prosent.

a) Lag eit funksjonsuttrykk, Sx, som viser kor mykje pengar Salim har i banken etter x år.

Løysing

Sx=15 000·1,053x

b) Venen til Salim, Isak, sette 17 000 kroner i banken samtidig med Salim. Isak brukte ein annan bank og fekk ei årleg rente på 2,7 prosent. Lag eit funksjonsuttrykk, Ix, som viser kor mykje pengar Isak har på bankkontoen sin etter x år.

Løysing

Ix=17 000·1,027x

c) Teikn grafane til Sx og Ix i det same koordinatsystemet.

Løysing
To grafar i eit koordinatsystem der x-aksen går frå 0 til 25 og y-aksen går frå 0 til 35000. Langs x-aksen står det x, år etter innskot. Langs y-aksen står det y, kroner på bankkonto. Ein blå graf, S av x er lik 15000 multiplisert med 1,053 opphøgd i x, er stigande. Ein raud graf, I av x er lik 17000 multiplisert med 1,027 opphøgd i x, er også stigande. Skjermutklipp.
Opne bilete i eit nytt vindauge

d) Etter kor mange år har Salim for første gong meir pengar på bankkontoen sin enn Isak?

Løysing

Vi vel "Skjering mellom to objekt" for å finne punktet der grafane skjer kvarandre. Punktet viser at etter litt over fem år vil Salim ha meir pengar på kontoen enn Isak.

Grafisk løysing:

To grafar i eit koordinatsystem der x-aksen går frå 0 til 25 og y-aksen går frå 0 til 35000. Langs x-aksen står det x, år etter innskot. Langs y-aksen står det y, kroner på bankkonto. Ein blå graf, S av x er lik 15000 multiplisert med 1,053 opphøgd i x, er stigande. Ein raud graf, I av x er lik 17000 multiplisert med 1,027 opphøgd i x, er også stigande. Grafane kryssar kvarandre i punktet der x er lik 5 og y er lik 19425,6. Skjermutklipp.
Opne bilete i eit nytt vindauge

e) Etter kor mange år vil Salim for først gong ha over 30 000 kroner på bankkontoen sin?

Løysing

Vi lagar ei horisontal linje ved å velje  y=30 000. Vi ser der linja skjer den blå grafen. Etter 14 år vil Salim for første gong ha over 30 000 kroner på kontoen sin.

Grafisk løysing:

To grafar i eit koordinatsystem der x-aksen går frå 0 til 25 og y-aksen går frå 0 til 35000. Langs x-aksen står det x, år etter innskot. Langs y-aksen står det y, kroner på bankkonto. Ein blå graf, S av x er lik 15000 multiplisert med 1,053 opphøgd i x, er stigande. Ein raud graf, I av x er lik 17000 multiplisert med 1,027 opphøgd i x, er også stigande. Det er teikna ei rett linje y er lik 30000. Denne linja kryssar grafen S av x i punktet der x er lik 13,4 og y er lik 30000. Skjermutklipp.
Opne bilete i eit nytt vindauge
CC BY-SASkrive av Olav Kristensen, Stein Aanensen og Viveca Thindberg.
Sist fagleg oppdatert 13.07.2022

Læringsressursar

Ikkje-linære funksjonar