Tips til forarbeidet til ein film
Ingvild Søderlind, regissøren bak filmen Alle utlendingar har lukka gardiner, seier at den største delen av jobben med ein filmproduksjon ligg i planlegginga. Dess meir tid du har brukt på å planleggje, dess betre blir filmen.
Planlegginga av ein filmproduksjon kallar ein forarbeid eller preproduksjon. Preproduksjonen omfattar alt arbeidet som må gjerast før du går i gang med opptak, som til dømes å utvikle historia, skissere scener, planleggje opptak og skaffe medarbeidarar, utstyr og skodespelarar.
Sju steg i forarbeidet
Filmidé
Synopsis
Pitch
Manus
Stilen på filmen
Skotliste og/eller storyboard
Øving, øving, øving
Alt filmarbeid startar med ein idé. Bruk ulike idéutviklingsteknikkar for å vekkje kreativiteten, og jobb aleine eller saman med andre. Ta deg god tid i denne fasen.
Denne ressursen kan vere nyttig:
Gruppearbeid: Utvikle ein filmidé (NDLA)
Når du har ein idé til filmen du skal lage, må du skrive ein synopsis. Det er eit tekstutkast som forklarer filmforteljinga di. I ein synopsis skal du spesifisere
hovudkarakter (protagonist)
motstandar (antagonist)
hovudkonflikt
målet til hovudkarakteren
vendepunkt
klimaks
løysing
Du bør få med dei viktige dramaturgiske elementa: Skisser ei innleiing som fengjer og som presenterer ein tydeleg konflikt, ein midtdel der spenninga stig og ein slutt som byr på ei løysing på konflikten og ei avrunding.
Filer
- Synopsis(DOCX)
Når du har skrive ferdig synopsisen, kan du førebu ein kort pitch for å selje filmidéen din og skaffe samarbeidspartnarar. Ver engasjert og utdjup kva slags film du vil lage, og korleis og kvifor du vil lage han. Formålet med pitchen er å få andre til å tenne på idéen din og sjå potensialet i han, slik at dei kan hjelpe deg å utvikle idéen og realisere filmen.
Denne ressursen kan vere nyttig når du førebur pitchen din:
Slik lagar du ein pitch (NDLA)
Når du har overtydd andre om å gå for idéen din, må du skrive eit manus. Dette kan du gjere aleine, eller du kan samarbeide med filmgruppa di. Manuset skal beskrive handlinga og replikkane i filmen, altså det vi seinare skal få sjå og høyre. Det kan vere lurt å la utanforståande vurdere manuset når det er ferdig, slik at du kan få tilbakemeldingar på forteljinga og dramaturgien før opptak.
Desse ressursane kan vere nyttige når du skriv manus:
Manus og dramaturgi (NDLA)
Skrive manus og manusprogram (NDLA)
Når manuset er klart, er det på tide å bestemme det visuelle uttrykket filmen skal ha. Skal det vere røft eller klassisk? Fargar eller svart-kvitt?
De må finne ut kvar de skal filme, sjekke ut stadene og tenkje gjennom kva for kostyme og rekvisittar de treng.
I tillegg må de tenkje gjennom filmspråket. Korleis vil de ramme inn bileta, lyssetje, bruke kameravinklar og utsnitt for å forsterke historia? Det finst mange ulike måtar å løyse det visuelle på i ein film.
Skotliste og storyboard bør lagast etter at de har sjekka ut stadene der de vil filme. Då er det lettare å skissere bileta som publikum skal få sjå. Ei skotliste er ei skriven oversikt over kvart bilete i filmen dykkar, medan eit storyboard er ei biletframstilling av manuset. Lag gjerne begge delar før de går i gang med opptak.
Filer
- Skotliste (DOCX)
- Storyboardmal 1(PDF)
- Storyboardmal 2(PDF)
Sørg for at alle som skal delta i filmen, møter godt førebudd til filming. Køyr ein felles gjennomgang av manus og andre førebuingsdokument, øv på replikkar og snakk med fotografen(e) om bileta. Då blir opptaka meir effektive – og betre!
Når de er ferdige med alt dette, er de klare for neste skritt i prosessen: produksjon!
Relatert innhald
Her finn du ferdige malar som du kan bruke i arbeidet med å lage synopsis, storyboard, skotliste og produksjonsplan.
Oppgåver knytte til filmen "Alle utlendinger har lukka gardiner" i ulike fag.