Dei digitale grensene dine

Jobb saman to og to:
Øv dykk på å gå tettare og tettare inn på kvarandre. Når begynner det å opplevast ubehageleg?
Kvifor trur de vi har eit behov for ei eiga fysisk sone rundt oss – eit område med nokre usynlege grenser vi ikkje vil at andre skal tråkke over?
Tenk dykk at foreldra til bestevennen dykkar bad om passordet til telefonen og datamaskina de har. Kva meiner de det er greitt at dei går inn på, og kva er det ikkje greitt at dei får tilgang til? Grunngi svaret.
Diskuter i kva grad vi har behov for å ha eit eige område på mobilen og datamaskina der vi har kontroll og ikkje blir overvakte av andre.
Kva er dei digitale grensene dykkar? Kva synest de det er greitt å gjere på nett, og kva er ikkje greitt?
Er det nokon forskjellar på grensene dykkar på nett og andre stader? Gi konkrete døme.
Kor mykje er det greitt at andre veit om deg? Les forteljinga og svar på spørsmåla under i par eller grupper.
Korleis ville de reagert viss det same hadde skjedd dykk på ein restaurant?
Samanlikn det som skjedde på restauranten med det som skjer når vi er på nett. I kor stor grad trur de selskap og styresmakter kontrollerer og overvaker oss på denne måten på nett?
Reagerer vi meir på at nokon overvaker og kontrollerer dei fysiske bevegelsane våre enn bevegelsane våre på nett? Kvifor? Kvifor ikkje?
Kva for nokon negative konsekvensar kan overvaking og manipulasjon på nett ha?
Korleis kan du verne deg mot overvaking og manipulasjon på nett?
Kva kan samfunnet gjere for å verne enkelmenneske frå overvaking og manipulasjon på nett?
Fordjuping: Lag eit rollespel om digitale grenser
I denne øvinga skal du gjennomføre eit rollespel der de skal illustrere korleis styresmakter og store selskap kan kontrollere og registrere det du gjer på nett.
Framgangsmåte
Del klassen inn i grupper.
Førebuande undersøkingar: Gruppa utforskar korleis styresmakter og selskap overvaker aktiviteten på nettet, og korleis selskap bruker ulike metodar for å manipulere og styre nettaktiviteten vår.
Vel setting: Kvar gruppe vel ein situasjon eller setting for rollespelet. Det kan til dømes vere eit idrettslag, ein restaurant, ein fritidsklubb, ein butikk eller ein konsert.
Skriv manus: Tenk dykk at personane i settingen de har valt, blir utsette for same overvaking, kontroll og manipulasjon som de kan risikere å bli utsette for på nett, og gjer det om til ei historie. Bruk gjerne forteljinga om restaurantbesøket som inspirasjon.
Gruppa fordeler roller, øver inn skodespelet og framfører framfor klassen.