Formlar i helse- og oppvekstfag - Matematikk 1T-Y - HS - NDLA

Hopp til innhald
Oppgave

Formlar i helse- og oppvekstfag

Her kan du øve deg på bruk av formlar i samanheng med mellom anna medikamentrekning og barnehagebemanning. Nedst på sida kan du laste ned oppgåvene som Word- og pdf-dokument.

Oppgåve 1

a) Kva for ein av formlane nedanfor er den riktige når D står for dose, S står for styrke og M står for mengde?

  1. S=D·M

  2. M=D·S

  3. D=M·S

Løysing

Den siste formelen er den riktige.

b) Kan du lage ein hugseregel for denne formelen?

Løysingsforslag

Symbola står i alfabetisk rekkefølge.

Oppgåve 2

For kvar av oppgåvene nedanfor skal du først finne ut om oppgåva spør etter dosen, styrken eller mengda. Deretter skal du rekne ut svaret.

a) Sanna tek 3 tablettar der kvar tablett inneheld 150 mg av eit verkestoff. Kor mykje av verkestoffet får ho i seg då?

Det oppgåva spør etter

Vi har gitt mengda M, som er 3 tablettar, og styrken S, som er 150 mg per tablett (mg/tabl.). Oppgåva spør etter kor mykje verkestoff Sanna får i seg, eller dosen D.

Løysing

Dosen blir

D=M·S=3 tabl.· 150 mgtabl.=450 mg

Legg merke til at vi kan rekne oss fram til at måleininga på dosen blir mg fordi vi kan forkorte bort måleininga tabl.

b) For det smertestillande og febernedsetjande legemiddelet Paracet 500 mg paracetamol er det maksimale talet på tablettar barn og vaksne over 50 kg kan ta i løpet av eit døgn, 8 tablettar. Kor mykje av verkestoffet paracetamol kan ein pasient få i seg i løpet av eit døgn då?

Det oppgåva spør etter

Vi har gitt mengda M, som er 8 tablettar, og styrken S, som er 500 mg/tabl. Oppgåva spør etter kor mykje verkestoff pasienten får i seg, eller dosen D.

Løysing

Maksimal dose i løpet av eit døgn blir

D=M·S=8 tabl.· 500 mgtabl.=4 000 mg

c) Carsten treng 250 mg av eit verkestoff. Kvar tablett inneheld 50 mg av verkestoffet. Kor mange tablettar treng han?

Det oppgåva spør etter

Vi har gitt dosen D, som er 250 mg, og styrken S, som er 50 mg/tabl. Oppgåva spør etter talet på tablettar, eller mengda M.

Løysing

Løysing ved direkte utrekning:

Vi veit at når vi gongar styrken med mengda, får vi dosen. Dersom vi skal gjere det motsette, det vil seie at vi har dosen og styrken og skal rekne oss tilbake til mengda, må vi derfor gjere det motsette: Vi må ta sluttsvaret i formelen, dosen, og dele på styrken.

M=DS=250 mg50 mgtabl.=5 tabl.

Carsten skal ha 5 tablettar. Legg merke til at vi kan rekne oss fram til at måleininga på mengda blir tabl., talet på tablettar.

Løysing ved å løyse likning:

Vi set inn det som er kjent, i formelen for dosen, og vi ser at vi får ei likning der mengda er den ukjende.

Vi må løyse denne likninga

D = M·S    250=M·5025050=M·50505=M

Carsten skal ha mengda 5 tablettar.

d) Eldad skal ha 700 IE (internasjonale einingar) av eit legemiddel i form av ein injeksjon. Injeksjonsløysninga har ein konsentrasjon av legemiddelet på 200 IE/mL. Kor mykje skal han ha av injeksjonsløysninga?

Det oppgåva spør etter

Vi har gitt dosen D, som er 700 IE, og styrken S, som er 200 IE/mL. Oppgåva spør etter mengda M av injeksjonsløysninga.

Løysing

Løysing ved direkte utrekning:

M=DS=700 IE200 IEmL=3,5 mL

Eldad skal ha 3,5 mL av injeksjonsløysninga.

Løysing ved å løyse likning:

D = M·S    700=M·200700200=M·2002003,5=M

Eldad skal ha 3,5 mL av injeksjonsløysninga.

e) Ein pasient tek 4 tablettar. Då får hen i seg 1 200 mg av verkestoffet i tablettane. Kor mykje verkestoff er det i kvar tablett?

Det oppgåva spør etter

Vi har gitt dosen D, som er 1 200 mg, og mengda M, som er 4 tablettar. Oppgåva spør etter kor mykje verkestoff det er i kvar tablett, eller styrken S.

Løysing

Løysing ved direkte utrekning:

Vi veit at når vi gongar styrken med mengda, får vi dosen. Dersom vi skal gjere det motsette, det vil seie at vi har dosen og mengda og skal rekne oss tilbake til styrken, må vi derfor gjere det motsette: Vi må ta sluttsvaret i formelen, dosen, og dele på mengda.

S=DM=1 200 mg4 tabl.=300 mgtabl.

Styrken på tablettane er 300 mg/tabl.

Løysing ved å løyse likning:

D = M·S    1 200=4·S1 2004=4·S4300=S

Styrken på tablettane er 300 mg/tabl.

f) For barn som veg 29–40 kg, er den maksimale eingongsmengda av det flytande, smertestillande legemiddelet Ibux 20 mg/mL ibuprofen på 15 mL. Kor mykje ibuprofen får barnet i seg då?

Det oppgåva spør etter

Vi har gitt mengda M, som er 15 mL, og styrken S, som er 20 mg/mL. Oppgåva spør etter kor mykje verkestoff pasienten får i seg, eller dosen D.

Løysing

Maksimal dose for barnet blir

D=M·S=15 mL·20 mgmL=300 mg

g) Ein lege har føreskrive 400 mg ibuprofen i tablettform. Du har berre Ibux 20 mg/mL ibuprofen mikstur. Kor mykje skal du ta av miksturen?

Det oppgåva spør etter

Vi har gitt dosen D, som er 400 mg, og styrken S, som er 20 mg/mL. Oppgåva spør etter talet på mL av legemiddelet, eller mengda M.

Løysing

Løysing ved direkte utrekning:

M=DS=400 mg20 mgmL=20 mL

Du skal ta 20 mL.

Løysing ved å løyse likning:

D = M·S    400=M·2040020=M·202020=M

Du skal ta 20 mL.

h) I oppgåve g) deler vi dosen målt i mg på styrken målt i mg/mL. Vis med brøkrekning korleis vi kan rekne ut at eininga på mengda blir mL.

Løysing

Vi skriv opp reknestykket på nytt, men tek bort tala.

mgmgmL=mg:mgmL=mg1·mLmg=mL

Vi har brukt regelen om at når vi deler på ein brøk, gongar vi med den omsnudde brøken.

Oppgåve 3

a) Eit medikament kjem i ein konsentrasjon på 20 mg/mL. Kor mange mL må administrerast for å gi ein dose på 80 mg?

Løysing

Løysing ved direkte utrekning:

M=DS=80 mg20 mgmL=4 mL

Det må administrerast 4 mL.

Løysing ved å løyse likning:

D = M·S80 = M·208020 = M·20204 = M

Det må administrerast 4 mL.

b) Ein pasient skal ha 0,25 mg/kg av eit medikament. Pasienten veg 60 kg. Kor mykje av medikamentet treng pasienten?

Løysing

Vi reknar ut kor mykje pasienten skal ha når hen veg 60 kg, altså dosen, når det skal administrerast 0,25 mg per kilogram kroppsvekt. Dosen blir

D=60 kg·0,25 mgkg=15 mg

c) Ein pasient skal ha 2,5 mg av eit legemiddel. Kvar mL inneheld 0,5 mg. Kor mange mL av løysninga med legemiddelet treng pasienten?

Løysing

Den andre opplysninga betyr at styrken S er 0,5 mg/mL.

Løysing ved direkte utrekning:

M=DS=2,5 mg0,5 mgmL=5 mL

Det må administrerast 5 mL.

Løysing ved å løyse likning:

D = M·S2,5 = M·0,52,50,5 = M·200,55 = M

Det må administrerast 5 mL.

d) Ein pasient skal ha ein infusjon av eit medikament. Infusjonsvæska inneheld 500 mg av medikamentet i 1 000 mL væske. Kor mange mL per time må infusjonen setjast til for å gi pasienten 50 mg av medikamentet per time?

Løysing

Her reknar vi både dosen og mengda per time. Først må vi finne styrken målt i mg/mL sidan han er gitt per 1 000 mL:

S=500 mg1 000 mL=0,5 mgmL

Mengda per time ved direkte utrekning:

M=DS=50 mgh0,5 mgmL=100 mLh

Det må administrerast 100 mL per time.

Mengda per time ved å løyse likning:

D = M·S50 = M·0,5500,5 = M·0,50,5100 = M

Infusjonshastigheita må setjast til 100 mL per time (100 mL/h).

e) Pasienten i oppgåve d) skal ha totalt 300 mg av medikamentet. Kor lenge skal infusjonen gå føre seg?

Løysing

Sidan pasienten får 50 mg per time, må vi finne ut kor mange gonger 50 går opp i 300. Det gjer vi ved å dele totaldosen på dose per time.

300 mg50 mgh=6 h

Infusjonen skal gå føre seg i 6 timar.

f) Ein lege har skrive ut ein resept til ein pasient på antibiotikumet Amoxicillin i tablettform til behandling for borreliose. Pasienten skal ta ein tablett kvar 8. time i 14 dagar. Kvar tablett inneheld 500 mg verkestoff.

Kor mange tablettar må pasienten ta i løpet av dei 14 dagane?

Løysing

Kvar 8. time betyr at pasienten skal ta 248=3 tablettar per døgn. På 14 dagar blir dette totalt

14·3 tabl.=42 tabl.

Pasienten må ta 42 tablettar.

g) Kor mange milligram av verkestoffet vil pasienten i oppgåve f) totalt ha teke i løpet av behandlingsperioden?

Løysing

Sidan styrken er 500 mg/tabl. og mengda er 42 tablettar, blir dosen

D=M·S=42 tabl.· 500 mgtabl.=21 000 mg=21 g

h) Dersom pasienten i staden skulle ta ein tablett kvar 6. time i 10 dagar, kor mange tablettar blir det totalt då, og kor mange milligram verkestoff ville pasienten totalt ha fått i seg?

Løysing

Vi må gjenta oppgåve f) og g).

Kvar 6. time betyr at pasienten skal ta 246=4 tablettar per døgn. På 10 dagar blir dette totalt

10·4 tabl.=40 tabl.

Den totale dosen blir

D=M·S=40 tabl.· 500 mgtabl.=20 000 mg=20 g


Oppgåve 4

I oppgåve 2 c) og d) reknar vi ut mengda M av tablettar ved å bruke formelen M=DS. Vis matematisk korleis vi kan komme fram til denne formelen ved å ta utgangspunkt i formelen D=M·S.

Løysing

D = M·SDS = M·SSDS = MM = DS

Oppgåve 5

Ola er tilsett på ein sjukeheim. Ein dag startar han på jobb klokka 09.00. Han har ansvar for å gi ein pasient medisin gjennom intravenøs infusjon. Pasienten skal ha 600 mL av medisinen. Pasienten har fått medisinen sidan klokka 07.00 med infusjonshastigheita 0,5 mL/min.

a) Kor mykje medisin har pasienten fått når Ola kjem på jobb?

Løysing

Pasienten har fått medisin frå klokka 07.00 til klokka 09.00, det vil seie i 2 timar. Oppgåva spør etter mengda medisin i løpet av desse 2 timane. Sidan vi har gitt mengda per minutt, må vi finne ut kor mange minutt det er på 2 timar, og gonge det med mengda per minutt.

0,5 mLmin·2·60 min=60 mL

Pasienten fått 60 mL medisin når Ola kjem på jobb.

b) Når skal infusjonen avsluttast?

Løysing

Vi reknar først ut kor mykje medisin pasienten får på 1 time.

0,5 mLmin·60 minh=30 mLh

Så kan vi finne ut kor mange timar det tek å gi 600 mL når det blir gitt 30 mL per time.

600 mL30 mLh=20 h

Det tek 20 timar med denne infusjonshastigheita. Frå klokka 07.00 er det 24 timar-7 timar=17 timar til midnatt. Då skal infusjonen gå føre seg i 3 timar til for at det skal bli 20 timar totalt. Infusjonen skal avsluttast klokka 03.00 på natta.

c) Ola får beskjed om at infusjonshastigheita skal aukast til 0,7 mL/min frå klokka 15.00. Når skal infusjonen avsluttast med denne endringa?

Løysing

Vi reknar først ut kor mykje medisin som er gitt fram til klokka 15.00. Då er det gitt medisin i 15 timar-7 timar=8 timar.

0,5 mLmin·8·60 min=240 mL

Pasienten fått 240 mL medisin når klokka blir 15.00. Då står det att å gi

600 mL-240 mL=360 mL medisin. Dersom vi reknar i minutt, tek dette tida

360 mL0,7 mLmin=514 min=51460h=8,57 h

Infusjonen skal avsluttast omtrent åtte og ein halv time etter klokka 15.00. 8,5+15=23. Infusjonen skal derfor avsluttast omtrent klokka 23.30.

Oppgåve 6

Ei væskemengde på 1 L inneheld 400 mg av verkestoffet. Legen har bestemt at pasienten skal ha 40 mg av verkestoffet per time. Kor mykje væske skal pasienten ha per time for at dette skal bli oppnådd?

Løysing

Først kan vi rekne ut styrken S i mg/mL. 1 L er det same som 1 000 mL. Når det er 400 mg verkestoff i 1 000 mL og S er mengda i éin mL, får vi at

S=400 mg1 000 mL=0,4 mgmL

Utrekninga vidare er omtrent som i dei førre døma. Forskjellen er:

  • Dosen D er no dose per time, målt i mg per time (mg/h) i staden for berre mg.

  • Mengda M er no mengde per time, målt i mL per time (mL/h) i staden for berre mL.

Vi har no at styrken S=0,4 mgmL og dosen D=40 mgh. Vi skal finne mengda M, mengde per time. Då kan vi gjere som i det andre dømet (mengde ved tablettbruk):

M=DS=40 mgh0,4 mgmL=100 mLh

Pasienten skal ha 100 mL væske per time.

Oppgåve 7

Ein pasient får medisin intravenøst. Medisinen er fortynna slik at 1 mL infusjonsvæske = 20 dråper.

a) Kor mange dråper tilsvarer 5 mL infusjonsvæske?

Løysing

Med 20 dråper per mL blir det totale talet på dråper

20·5=100

b) 200 mL av infusjonsvæska skal givast i løpet av 30 minutt. Kva blir infusjonshastigheita i dråper/min?

Løysing

I 200 mL er det 20·200=4 000 dråper. Desse skal fordelast på 30 minutt. Talet på dråper per minutt blir

4 000 dråper30 min=133 dråpermin

c) Ein pasient skal ha 1 000 mL i løpet av 12 timar. Kva blir infusjonshastigheita i dråper/min (dråper per minutt)?

Løysing

I 1 000 mL er det 20·1 000=20 000 dråper. Desse skal fordelast på 12·60=720 minutt. Talet på dråper per minutt blir

20 000 dråper720 min=28 dråpermin

d) Ein annan pasient skal ha 500 mL i løpet av 3 timar. Kva blir infusjonshastigheita i dråper/min?

Løysing

I 500 mL er det 20·500=10 000 dråper. Desse skal fordelast på 3·60=180 minutt. Talet på dråper per minutt blir

10 000 dråper180 min=56 dråpermin

Oppgåve 8

I paragraf 26 i barnehagelova står det om grunnbemanning i barnehagar at alle barnehagar skal minst ha éin tilsett per tre barn når barna er under tre år, og éin tilsett per seks barn når barna er tre år eller eldre.

a) Kor mange tilsette skal det minst vere i ein barnehage med 9 barn under tre år og 18 barn som er tre år eller eldre?

Løysing

For barn under tre år skal det vere éin tilsett for kvart tredje barn. Vi må derfor ta det totale talet på barn under tre år og dele på 3.

93=3

Dette gir 3 tilsette for barna under 3 år. Tilsvarande må vi ta det totale talet på barn som er tre år eller eldre, og dele på 6.

186=3

Totalt må det minst vere 3+3=6 tilsette i denne barnehagen.

b) Kor mange tilsette skal det minst vere i ein barnehage med x barn under tre år og y barn som er tre år eller eldre?

Løysing

Vi gjer det same som i oppgåve a). Vi kan kalle talet på tilsette for N, og vi får

N=x3+y6

Vi har no ein formel for talet på tilsette.

c) Bruk formelen i oppgåve b) til å rekne ut svaret i oppgåve a).

Løysing

N=x3+y6=93+186=3+3=6

d) I Furefoss barnehage er det 12 tilsette. Dei har 20 barn som er tre år eller eldre. Kor mange barn som er under tre år, kan dei ha med denne bemanninga?

Løysing

Løysing ved direkte utrekning:

Vi startar med å rekne ut kor mange tilsette som trengst til barna som er tre år eller eldre.

206=3,3

Legg merke til at dette ikkje betyr at det minst må vere 4 tilsette i full stilling til barna som er tre år eller eldre.

Då er det igjen 12-3,3=8,7 tilsette til barna under tre år. Sidan kvar av desse tilsette kan ta 3 barn kvar, blir talet på barn under tre år

8,7·3=26,1

Barnehagen kan ha maksimalt 26 barn som er under 3 år.

Løysing ved å setje opp som likning:

Vi set inn dei tala vi kjenner, i formelen for talet på tilsette N.

N = x3+y612 = x3+20612·6 = x3·62+206·672 = 2x+2072-20 = 2x+20-2052 = 2x2x2 = 522x = 26

I tredje linje gongar vi alle ledd med 6 for å bli kvitt brøkane.

Barnehagen kan ha maksimalt 26 barn som er under 3 år.

Oppgåve 9

Makspulsen, den maksimale pulsen ein person kan ha, varierer mykje mellom individ og blir påverka av faktorar som allmennhelse, alder og genetikk. Dersom vi berre tek omsyn til alder, kan vi tilnærma rekne ut makspulsen til ein person med formelen

P=207-0,7a

der P står for makspuls og a står for alder i år.

a) Kva er makspulsen til ein nyfødd, ifølge denne formelen?

Løysing

Ein nyfødd har alderen 0 år, det vil seie at vi set a=0 inn i formelen.

P=207-0,7·0=207-0=207

Makspulsen til ein nyfødd er etter formelen 207.

b) Kva er makspulsen til ein person på 30 år, ifølge denne formelen? 

Løysing

P=207-0,7·30=207-21=186

Makspulsen til ein person på 30 år er etter formelen 186.

c) Bruk formelen til vurdere kva som skjer med makspulsen når du blir eldre.

Løysing

Jo større alderen er, jo større er a, og jo større tal må vi trekke frå 207 i formelen. Makspulsen går ned etter som vi blir eldre.

d) Haldor har målt makspulsen sin til 180. Kor gammal er han då etter formelen?

Løysing

Løysing ved direkte utrekning:

Dersom vi tek 207 og trekker frå makspulsen, står vi igjen med 0,7 gonger alderen.

207-180=27

0,7 gonger alderen skal vere lik 27. Då finn vi alderen ved å rekne motsett: Vi tek 27 og deler på 0,7.

270,7=38,6

Haldor er 39 år etter formelen.

Løysing ved å setje opp ei likning:

Vi set inn dei tala vi kjenner, i formelen for makspulsen.

P = 207-0,7a180 = 207-0,7a180-207 = 207-0,7a-27 = -0,7a-27-0,7 = -0,7a-0,738,6 = a

Haldor er 39 år etter formelen.

Oppgåve 10

Væskebehovet per dag til ein person kan tilnærma reknast ut frå kroppsvekta. Det gjeld spesielt for pasientar som er lagde inn på sjukehus.

Formel for væskebehovet V målt i mL per dag når pasienten veg m kg, er

V=30·m

a) Kva blir måleininga på talet 30 i denne formelen?

Løysing

Sidan væskebehovet er 30 mL per kg kroppsvekt, blir måleininga mL/kg.

b) Eirin er lagd inn på sjukehus. Ho veg 67 kg. Kor mykje væske treng ho per dag etter formelen?

Løysing

Vi set m=67 inn i formelen.

V=30 mLkg·67 kg=2 010 mL=2,0 L

Eirin treng 2,0 L. Dersom ho opplever væsketap på grunn av sveitte (aktivitet, feber), blødingar eller oppkast/diaré, vil væskebehovet vere større.

c) Sander drakk ein dag 3 L vatn. Kva er vekta til Sander då ut ifrå formelen? Kommenter svaret.

Løysing

Løysing ved direkte utrekning:

Sidan vi får væskebehovet ved å gonge vekta med 30, gjer vi motsett og deler væskebehovet med 30 for å finne vekta.

m=V30=3 000 mL30=100 kg

Ifølge formelen er vekta til Sander 100 kg.

Vi kan eigentleg ikkje bruke formelen på denne måten, vi kan altså ikkje seie noko om vekta til ein person ut ifrå kor mykje hen drikk. Det er ikkje direkte samanheng mellom væskebehovet til ein person og kor mykje vatn vedkommande drikk.

Oppgåve 11

Berekning av dagleg energibehov er basert på aktivitetsnivå og stoffskifte. Energibehovet aukar dersom du er i aktivitet. Energibehovet ved kvile kallar vi kvilestoffskiftet eller basalmetabolismen (BMR). Ein av dei mest brukte formlane for å berekne BMR er Harris–Benedict-formelen. Denne formelen er forskjellig for menn og kvinner og tek omsyn til vekta m (kg), høgda h (cm) og alderen a (år). Formlane gir BMR målt i kilokaloriar (kcal).

Formel for energibehovet for kvinner: BMR=655+9,6·m+1,8·h-4,7·a

Formel for energibehovet for menn: BMR=66+13,7·m+5·h-6,8·a

a) Lena er 50 år, veg 70 kg og er 170 cm høg. Rekn ut Lenas BMR.

Løysing

BMR=655+9,6·70+1,8·170-4,7·50=1 398

Lenas BMR er omtrent 1 400 kcal.

b) I den førre oppgåva tok vi ikkje med måleiningar i utrekninga. Kva måleining må talet 655 ha for at utrekninga skal stemme òg når det gjeld måleiningar?

Løysing

Talet 655 må ha den same måleininga som sluttsvaret, altså kcal, fordi dette talet skal leggast til.

c) Kva måleining må talet 9,6 ha for at utrekninga skal stemme når det gjeld måleiningar?

Løysing

Når vi gongar 9,6 og vekta, må produktet ha måleininga kcal. Sidan vekta er målt i kg, må 9,6 ha måleininga kcal/kg, som vi har vist nedanfor.

kcalkg·kg=kcal

d) Finn måleiningane til tala 1,8 og 4,7 i formelen som gjeld for kvinner.

Løysing

Vi tenker tilsvarande som i oppgåve c). Sidan 1,8 skal gongast med høgda målt i cm, må måleininga på talet vere kcal/cm. Sidan 4,7 skal gongast med alderen målt i år, må måleininga på talet vere kcal/år.

e) Kva skjer med energibehovet etter som vi blir eldre?

Løysing

Leddet der vi set inn alderen, skal trekkast frå. Jo større alderen er, jo meir skal trekkast frå. Energibehovet er derfor mindre jo eldre vi blir.

f) Er det menn eller kvinner som har størst energibehov?

Tips til oppgåva

Samanlikn menn og kvinner som har same vekt, høgde og alder. Prøv ulike kombinasjonar.

Kjelder

Barnehagelova. (2005). Lov om barnehager (LOV-2005-06-17-64). Lovdata. https://lovdata.no/lov/2005-06-17-64

Felleskatalogen. (2023, 2. mai.) Amoxicillin Viatris. https://www.felleskatalogen.no/medisin/amoxicillin-viatris-viatris-546050

Harris–Benedict equation. (2024, 17. juni). I Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Harris%E2%80%93Benedict_equation

Karo Pharma AS. (2022, 17. november). Tablett (rund). https://paracet.no/produkt/tablett-rund/?_gl=1*u15oj*_up*MQ..*_ga*MTMxNjkwNzU5LjE3MTU4NTkxNjA.*_ga_X1LEV9DD1D*MTcxNTg1OTE2MC4xLjAuMTcxNTg1OTE2MC4wLjAuMA..*_ga_72DQBCV7E3*MTcxNTg1OTE2MC4xLjAuMTcxNTg1OTE2MC4wLjAuMA..

Karo Pharma AS. (2023, 23. mars). Ibux® 20 mg/ml mikstur med jordbærsmak. https://ibux.no/product/ibux-20-mg-ml-mikstur-med-jordbaersmak/

Skrive av Bjørn Vadet og Bjarne Skurdal.
Sist fagleg oppdatert 23.05.2024