Eksponentialfunksjonar - Matematikk 1T-Y - BA - NDLAHopp til innhald
Oppgave
Eksponentialfunksjonar
Eksponentialfunksjonen er ein av dei mest brukte funksjonane i matematikken. Funksjonsuttrykket inneheld ein potens med x i eksponenten. Oppgåvene nedanfor viser kjende situasjonar der vi bruker eksponentialfunksjonar. Bruk eit hjelpemiddel, til dømes GeoGebra, når du skal løyse oppgåvene.
3.3.50
Eksponentialfunksjonane , g og h er gitt ved
fx=3·0,6x
gx=3·1,2x
hx=3·2,1x
a) Teikn grafane til dei tre funksjonane i det same koordinatsystemet.
Løysing
b) Grafane skjer andreaksen i 3. Kva er grunnen til det?
Løysing
Når x=0, vil vekstfaktoren opphøgd i 0 bli 1, og grafane vil då skjere andreaksen i 3.
c) Kva betydning har vekstfaktoren for stiginga til grafen?
Løysing
Når vekstfaktoren er større enn 1, vil grafen stige mot høgre. Når vekstfaktoren er mindre enn 1, vil grafen søkke mot høgre.
3.3.51
Miriam kjøpte ein skuter for 10 000 kroner i byrjinga av 2020. Vi reknar med at verdien søkk med 15 prosent per år.
a) Lag eit funksjonsuttrykk, Sx, som viser kor mykje skuteren er verd etter x år.
Løysing
Vekstfaktoren ved 15 prosent nedgang er
1-15100=0,85
Funksjonsuttrykket blir
Sx=10000·0,85x
b) Teikn grafen til S. Vel x mellom 0 og 8.
Løysing
c) Finn grafisk verdien av skuteren når han er tre år gammal.
Løysing
Vi skriv inn punktet (3,S(3)), sjå punkt A på grafen. Verdien av skuteren etter tre år er 6 141 kroner.
d) Finn grafisk når verdien av skuteren er 3 000 kroner.
Løysing
Vi teiknar linja y=3000. Vi finn skjeringspunktet mellom denne linja og grafen til S med kommandoen "Skjering mellom to objekt", sjå punkt B på grafen. Det tek omtrent 7,4 år før verdien av skuteren er 3 000 kroner.
3.3.52
Temperaturen i eit kjøleskap dei første timane etter eit straumbrot er gitt ved
Tx=3·1,15x
der x er talet på timar etter straumbrotet.
a) Kva var temperaturen i kjøleskapet ved straumbrotet?
Løysing
Når straumbrotet skjer, er x=0. Vi set inn i 0 uttrykket og får T0=3·1,150=3·1=3. Temperaturen i kjøleskapet ved straumbrotet var 3 grader celsius.
b) Kva var temperaturen i kjøleskapet fem timar etter straumbrotet?
Løysing
Fem timar etter straumbrotet er x=5. Vi får T5=3·1,155≈6,03. Fem timar etter straumbrotet er temperaturen i kjøleskapet 6 grader celsius.
c) Teikn grafen til T. La x variere mellom 0 og 35.
Løysing
d) Kor lang tid går det før temperaturen i kjøleskapet er 10 grader ?
Løysing
Vi teiknar linja y=10. Vi finn skjeringspunktet mellom denne linja og grafen til T med kommandoen "Skjering mellom to objekt". Det tek omtrent 8,6 timar før det er 10 grader i kjøleskapet.
e) Kva betyr talet 1,15 i funksjonen T(x)?
Løysing
Sidan T(x) er ein eksponentialfunksjon, kan vi sjå på talet 1,15 som ein vekstfaktor. 1,15 er vekstfaktoren ved 15 prosent stiging, så etter modellen stig temperaturen med 15 prosent for kvar time.
f) Er det realistisk å bruke denne modellen dersom straumen er borte over ein lengre periode (i meir enn eitt døgn)? Grunngi svaret ditt.
Løysing
Vi kan setje x lik til dømes 24 og 30 timar, og vi finn temperaturen i kjøleskapet:
T(24)=31,63
T(30)=69,21
Ut frå denne modellen vil temperaturen stige sterkt etter eitt døgn, noko som er lite sannsynleg. Modellen viser at det etter 30 timar vil vere nesten 70 grader i kjøleskapet. Vi ventar at temperaturen i kjøleskapet tilpassar seg temperaturen i rommet. Modellen er derfor urealistisk dersom straumbrotet varer over ein lengre periode.
g) Lag ei meir truverdig skisse av korleis du trur temperaturen i kjøleskapet vil utvikle seg.
Løysing
Det er mest sannsynleg at temperaturen stig mest i starten. Når temperaturen nærmar seg romtemperatur, vil stiginga minke. Ein mogleg graf for temperaturutviklinga er teikna nedanfor.
3.3.53
Covid-19 er ein smittsam sjukdom forårsaka av koronaviruset. Ein liten by, Alubia, brukte ein modell laga av anerkjende forskarar for å berekne talet på smitta personar per dag.
a) 9. februar 2021 var vekstfaktoren for smitte 1,22. Kva betyr det for utvikling av koronaviruset i Alubia?
Løysing
Spreiinga av koronaviruset auka med 22 prosent per dag etter 9. februar.
b) Gå ut ifrå at det allereie var 371 smitta før 9. februar. Lag eit funksjonsuttrykk, Ax, som viser talet på smitta personar i Alubia x dagar etter 9. februar.
Løysing
Ax=371·1,22x
c) Kor mange smitta personar var det i Alubia på valentinsdagen 14. februar?
Løysing
Ax=371·1,225≈1002,7
Det var 1 003 smitta personar i Alubia på valentinsdagen.
d) I nabobyen, Tiblix, hadde dei 735 smitta 9. februar. Utrekningar viste at talet på smitta personar auka med 8 prosent for kvar dag. Lag eit funksjonsuttrykk, Tx, som viser talet på smitta personar i Tiblix x dagar etter 9. februar.
Løysing
Tx=735·1,08x
e) Teikn grafane Ax og Tx i det same koordinatsystemet.
Løysing
f) Sjølv om Tiblix hadde nesten dobbelt så mange smitta personar som Alubia, vart situasjonen omvendt etter nokre dagar. Når vart det fleire smitta personar i Alubia enn i Tiblix?
Løysing
Vi vel "Skjering mellom to objekt" og får punktet (5.61, 1 131.77). Seks heile dagar etter 9. februar var det altså fleire smitta personar i Alubia enn i Tiblix.
g) Kor mange smitta personar var det i byane Alubia og Tiblix 18. februar 2021? Bruk funksjonsuttrykka Ax og Tx for å finne svaret.
Løysing
18. februar er ni dagar etter 9. februar. Vi skriv x=9 og vel "Skjering mellom to objekt" for å finne punkta der linja skjer grafane. Vi les av verdien på skjeringspunkta. 18. februar var det 2 221 smitta personar i Alubia og 1 469 smitta personar i Tiblix.
3.3.54
Salim får 15 000 kroner i gåve frå bestefar. Han set pengane i banken og får ei årleg rente på 5,3 prosent.
a) Lag eit funksjonsuttrykk, Sx, som viser kor mykje pengar Salim har i banken etter x år.
Løysing
Sx=15000·1,053x
b) Venen til Salim, Isak, sette 17 000 kroner i banken samtidig med Salim. Isak brukte ein annan bank og fekk ei årleg rente på 2,7 prosent. Lag eit funksjonsuttrykk, Ix, som viser kor mykje pengar Isak har på bankkontoen sin etter x år.
Løysing
Ix=17000·1,027x
c) Teikn grafane til Sx og Ix i det same koordinatsystemet.
Løysing
d) Etter kor mange år har Salim for første gong meir pengar på bankkontoen sin enn Isak?
Løysing
Vi vel "Skjering mellom to objekt" for å finne punktet der grafane skjer kvarandre. Punktet viser at etter litt over fem år vil Salim ha meir pengar på kontoen enn Isak.
Grafisk løysing:
e) Etter kor mange år vil Salim for først gong ha over 30 000 kroner på bankkontoen sin?
Løysing
Vi lagar ei horisontal linje ved å velje y=30000. Vi ser der linja skjer den blå grafen. Etter 14 år vil Salim for første gong ha over 30 000 kroner på kontoen sin.