En TV-serie består av flere kortere episoder, eller programmer. Selv om TV-serier bruker mange av de samme prinsippene for fortelleteknikk og virkemidler som vi kjenner fra film, har TV-serien ofte flere hovedkarakterer og presenterer flere parallelle historier.

TV-serier
SKAM, Game of Thrones, Westworld, Greys anatomy, Gossip Girl, Prison break og Orange is the new black er alle eksempler på TV-serier. TV-serier ble tidligere sendt som programmer på tradisjonelt fjernsyn. I dag har digitale strømmetjenester som HBO og Netflix overtatt mye av markedet. TV-kanalene sender fremdeles serier, men flere av produksjonene gjøres også tilgjengelig via TV-kanalens nettsider, enten gratis som hos NRK, eller mot betaling hos de kommersielle kanalene.
Kjennetegn:
- ofte kostbare produksjoner
- 10–12 episoder i hver sesong
- flere sesonger
- kjente skuespillere i hovedrollene
- spenningstopp i slutten av episodene
- endring i karakterer og miljø over tid
Fortelleteknikk
Dramaturgi
Det er ikke uten grunn at moderne TV-serier av flere omtales som den nye samtidsromanen. Plottet i mange av TV-seriene er komplekst, med flere parallelle historier. TV-serier følger ofte den episodiske dramaturgimodellen. Her er det om å gjøre å avslutte hver episode på en måte som gjør publikum ekstra spent på hva som skjer videre.
De som lager TV-serier, har i nyere tid lagt til nye fortellingselementer for å hjelpe publikum å følge med på hva som har hendt tidligere i historien, og for å peke framover mot hva som skal skje:
- «cliffhanger»: spenningstopp på slutten, slik at du får lyst til å se neste episode eller sesong
- oppsummering: et tilbakeblikk på forrige episode eller forrige sesong
- trailere eller teasere: fungerer som reklame for å minne publikum på at snart kommer det en ny sesong
Karakterer
I sjangerfilmer møter vi ofte én hovedkarakter. TV-serier har tid til å presentere flere hovedkarakterer og til å gå dypere inn i karakterene. Konfliktene oppstår når karakterene møter hindringer som gjør at det blir utfordrende for dem å nå målet sitt. Jo mer utfordrende hindringen er, jo mer overbevisende blir ofte historien om denne karakteren.
Vi ser også at karakterenes egneskaper kan endre seg over tid. Skurken kan bli lovlydig, politimannen kan bli kriminell og den trofaste ektefellen utro.
Virkemidler
TV-seriene spiller på etablerte sjangre, fortelleteknikker og virkemidler vi kjenner fra spillefilmer. Det finnes egne western-serier, action-serier, romantiske serier, science-fiction-serier, skrekk-serier, komiske-serier og drama-serier.
Det hender dessuten at nyere serier kombinerer sjangre. Et eksempel her er HBO-serien Westworld som henter inspirasjon fra både science-fiction- og western-sjangeren.
Læringsressurser
Fortelleteknikker og virkemidler
Læringssti
Fortelleteknikk i bilder
KjernestoffFortelleteknikk og virkemidler i lyd
KjernestoffFilmspråk
KjernestoffVirkemidler og fortelleteknikk i videoblogg
KjernestoffFortelleteknikk i digitale medier
KjernestoffFortelleteknikk i tegneserier
Kjernestoff
Fagstoff
Bildet som medietekst
KjernestoffBilder i bruk
KjernestoffBildeutsnitt
KjernestoffKameravinkler
KjernestoffBalanse, gjentakelse og linjer
KjernestoffFarger som virkemiddel
KjernestoffVirkemidler i skriftlig arbeid
KjernestoffJournalistiske skrivemodeller
KjernestoffSpråklige virkemidler
KjernestoffRim og rytme
KjernestoffFortelleteknikker i skriftlig arbeid
KjernestoffSlik skriver du et debattinnlegg
KjernestoffLyd som virkemiddel
KjernestoffLyd i film
KjernestoffRadiosjangre
KjernestoffRadioreklame
KjernestoffVirkemidler i reklamefilm
KjernestoffFortelleteknikk i levende bilder
KjernestoffBildekomposisjon og kamerabevegelser
KjernestoffKlipping og klipperytme
KjernestoffVideoblogging
KjernestoffFortelleteknikker i videoblogger
KjernestoffVideobloggere om personlig fortelleteknikk
KjernestoffFortelleteknikk i sjangerfilm
KjernestoffReality-TV
Kjernestoff- Kjernestoff
Fortelleteknikk i TV-serierDu er her
Brukeren og navigasjon
KjernestoffPrinsipper for navigasjon og søk
KjernestoffMultimedialitet og responsivitet
KjernestoffTegneserier
KjernestoffUtsnitt, bildevinkler og ruter i tegneserier
KjernestoffBobler og effektlyder i tegneserier
KjernestoffHelter og antihelter i tegneseriehefter
KjernestoffElementer i den gode fortellingen
KjernestoffDen gode historien
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
En flik av virkeligheten
KjernestoffGjenkjenn utsnitt, kameravinkler og linjer
KjernestoffBarnet og gribben
KjernestoffØvelser i bruk av språklige virkemidler
KjernestoffSkriv et debattinnlegg
KjernestoffLyd i film
KjernestoffBruk lyd i en produksjon
KjernestoffPlanlegg en radioreportasje
KjernestoffMr. Melk – Skapelsen
KjernestoffHva kan du nå om filmspråk?
KjernestoffHva er en videoblogg?
KjernestoffFleip eller fakta om YouTube
KjernestoffSammenlign fortelleteknikk i videoblogger
KjernestoffLek youtubere
KjernestoffFinn virkemidler i traileren Point Break
KjernestoffLag en trailer eller et reality-konsept
KjernestoffKlassens serievaner
KjernestoffBegrepsøvelse digitale medier
KjernestoffSammenlign to webdokumentarer
KjernestoffLag en webdokumentar
KjernestoffOppgave om bobler og effektlyder
KjernestoffAnalyse av en tegneseriestripe
KjernestoffTegneserienes superhelter
KjernestoffSmeden og bakeren som tegneserie
Kjernestoff
Kildemateriale
Skylappjenta
KjernestoffMin bestemor strøk kongens skjorter
Kjernestoff