Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Markedsføringsoppdrag: samisk kultur som reisemål

I denne oppgaven skal dere markedsføre reiselivsopplevelser basert på samisk kultur ved å lage en guide. Dere kan velge om dere vil lage en digital guide eller en guide på papir.
Foto av samisk flagg som henger fra en stolpe.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave

  1. Lag en guide som markedsfører reiselivsopplevelser basert på samisk kultur.

    • Jobb sammen to og to eller individuelt. Velg selv hvilket fylke eller område dere vil fokusere på.

    • Guiden bør inneholde ulike overnattingsalternativer i tillegg til en beskrivelse av opplevelsene.

    • Bruk internett som søkekilde. Tips til søkeord: samisk reiseliv, samisk kulturarv, reiselivsopplevelser Nord-Norge.

  2. Presenter guiden for hverandre, og gi hverandre tilbakemeldinger. Bruk tilbakemeldingene til å forbedre guiden deres.

  3. Del den ferdige guiden med hverandre, og diskuter og reflekter over de ulike reiselivsopplevelsene.

Airbnb sine tips til en flott guide
  1. Guiden må være kortfattet. Det må være enkelt for turistene å se gjennom forslagene deres, så hold hver anbefaling kort. Fortell gjerne litt om hvorfor turistene bør prøve stedet eller opplevelsene dere har valgt ut.

  2. Gjør det personlig. De beste anbefalingene er basert på personlig kunnskap og erfaring. Dersom dere ikke har det, må dere lese dere opp. Det er mye informasjon på internett.

  3. Vis fram særpreget. Sørg for å nevne det som gjør at reiselivsopplevelsene dere har valgt, skiller seg ut. Det kan for eksempel være stillhet, nordlys, magi, tradisjoner, kulturarv eller lokal mat.

  4. Legg til bilder! Finn og bruk interessante bilder for å gjøre guiden engasjerende og levende.

Tips til digitale maler

Hvordan lage digital brosjyre med mal fra Office 365

Kilde

Airbnb.no. (u.å.). Lag en guide for å dele dine lokale tips. https://www.airbnb.no/resources/hosting-homes/a/create-a-guidebook-to-share-your-local-tips-23

CC BY-SASkrevet av Cathrine Meyer Johansen.
Sist faglig oppdatert 04.05.2022

Læringsressurser

Reiselivsprodukter med utgangspunkt i norsk og samisk kultur