Hopp til innhold
Oppgave

Versaillestraktaten. Hva skjedde egentlig?

Fredsoppgjøret etter første verdenskrig har i ettertid blitt kritisert, og resultatet la opp til ny verdenskrig noen tiår senere. Utforsk motivene til de ulike partene, og vurder konsekvensene av fredsoppgjøret ved bruk av puslespillmetoden.

Oppgave

Fredskonferansen i Paris var dominert av "de fire store", altså statsministerne fra Storbritannia, Frankrike og Italia, samt den amerikanske presidenten. I denne oppgaven skal dere sette dere inn i hvilke utgangspunkt de ulike statslederne hadde før og under fredskonferansen. Deretter skal dere drøfte ulike spørsmål til fredsoppgjøret.

Oppgaven skal løses ved å bruke puslespillmetoden, eller jigsaw-metoden. Du kan lese mer om jigsaw-metoden her. Hele opplegget tar cirka 90 minutter.

Les artikkelen Fredsoppgjøret i Versailles før dere begynner.

Forberedelser

  • Del dere inn i basisgrupper på fem elever. Hvis det ikke går opp, kan dere ha seks elever på noen av gruppene. Da må to elever på disse gruppene jobbe med samme tema.

  • Fordel temaene under på medlemmene i gruppa. Gruppemedlemmene skal nå bli eksperter på hvert sitt tema.

Ekspert 1: USA og Woodrow Wilson

Finn ut:

  • Hvem var Woodrow Wilson?

  • Hva handlet Wilsons 14 punkter om?

  • Hva mente USA var viktigst å gjøre i fredsoppgjøret?

Tips:

Følgende kilder fra NDLA kan brukes, gjerne sammen med andre kilder, for finne ut mer om fredsoppgjøret.

Ekspert 2: Frankrike og Clemenceau

Finn ut:

  • Hvem var Georges Clemenceau?

  • Hva mente Frankrike om Tyskland etter krigen?

  • Hvilke krav vant Frankrike fram med i forhandlingene?

Tips:

Følgende kilder fra NDLA kan brukes, gjerne sammen med andre kilder, for finne ut mer om fredsoppgjøret.

Ekspert 3: Storbritannia og George

Finn ut:

  • Hvem var David Lloyd George?

  • Hva var Storbritannias standpunkt før freden i Paris?

  • På hvilken måte endret Storbritannia mening underveis?

Tips:

Følgende kilder fra NDLA kan brukes, gjerne sammen med andre kilder, for finne ut mer om fredsoppgjøret.

Ekspert 4: Italia og Orlando

Finn ut:

  • Hvem var Vittorio Emanuele Orlando?

  • Hva ønsket Italia å få ut av fredsforhandlingene?

  • I hvilken grad ble ønskene til Italia oppfylt?

Tips:

Følgende kilder fra NDLA kan brukes, gjerne sammen med andre kilder, for finne ut mer om fredsoppgjøret.

Ekspert 5: Tyskland

Finn ut:

  • Hvordan ble første verdenskrig avsluttet?

  • Hvordan så de tyske lederne for seg at fredsforhandlingene skulle ende?

  • Hva ble resultatet for Tyskland?

Tips:

Følgende kilder fra NDLA kan brukes, gjerne sammen med andre kilder, for finne ut mer om fredsoppgjøret.

Individuelt arbeid

Jobb individuelt i 15–20 minutter. Fordyp deg i temaet ditt, og svar på spørsmålene.

Ekspertgrupper

Sett dere sammen i ekspertgrupper og jobb sammen i 10 minutter. De som har fordypet seg i samme tema, skal nå sitte sammen. Del det dere har funnet ut. Hjelp hverandre til å forstå og bli enige om hva som er viktigst. Forbered dere på hvordan deres tema skal presenteres for basisgruppa.

Deling og diskusjon

Sett dere tilbake i basisgruppene, og presenter for hverandre det dere har funnet ut. Presenter i riktig rekkefølge. Hver ekspert får 3–4 minutter til å presentere svar på sine spørsmål.

  • Når alle er ferdige med presentasjonene, skal dere oppsummere hovedtrekkene i fredsoppgjøret. Hva ble resultatet for Tyskland?

Deretter skal dere diskutere følgende spørsmål i basisgruppa:

  1. Hvem var vinnerne og taperne etter fredsoppgjøret?

  2. I hvilken grad ble Wilsons 14 punkter fulgt i fredsoppgjøret?

  3. Hvordan påvirket prinsippet om nasjonens selvbestemmelsesrett europakartet etter første verdenskrig?

  4. Seierherrene handlet etter hva de mente var riktig i 1919. Sett med nåtidens øyne, burde seierherrene gjort noe annerledes? I så fall hva?

  5. I hvilken grad har første verdenskrig og fredsoppgjøret hatt betydning helt fram til i dag?

  6. Til slutt: Snakk sammen i basisgruppa.

  1. Hver basisgruppe skal skrive ned to ting dere har lært om fredsoppgjøret etter å ha jobbet med puslespillmetoden.

  2. Vurder din egen innsats i basis- og ekspertgrupper med lav, middels eller høy måloppnåelse. Hva kunne du gjort annerledes?

Oppsummer i klassen hvis dere får tid.

Relatert innhold