Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Framtida for norske dialekter

Her finner du fire oppgaver som lar deg undersøke, reflektere, diskutere, skrive og kanskje finne noen svar på hva som kan skje med de norske dialektene.

Oppgave 1: Talespråket ditt og du

Velg en av overskriftene nedenfor, og skriv en personlig, reflekterende tekst på 100–200 ord. Det er fint om du kan dele teksten med en eller flere etterpå, for eksempel ved å lese den høyt.

Velg overskrift og skriv teksten

  1. Hva betyr dialekten min for meg og den jeg er?

  2. Hvordan ville hjemstedet/hjembyen min vært uten den lokale dialekten?

  3. Hva skjer med dialekten min dersom jeg flytter?

Oppgave 2: Vil dialektene dø?

Del 1: Hva tror du?

  1. Hvordan tror du situasjonen er for dialekten der du bor, om 100–200 år?

  2. Hvordan tror du situasjonen er for norske dialekter generelt om 100–200 år?

  3. Hva taler for at du har rett?

  4. Hva taler eventuelt for at du tar feil?

Del 2: Hva tror de andre?

Diskuter spørsmåla over i større grupper. Uansett om det er enighet eller ikke i gruppa, hva er mulige årsaker til enigheten/uenigheten?

Del 3: Les en artikkel

Les artikkelen "Vil dialektene dø?", og svar på spørsmåla under.

  1. Til tross for at noen allerede på 1800-tallet trodde at dialektene snart ville dø ut, er den norske dialektvariasjonen fremdeles stor. Hva kan være årsakene til det?

  2. Kan du med egne ord forklare sammenhengen mellom regionalisering og standardisering?

  3. Kjenner du til eksempler på regionalisering av talespråket der du bor?

  4. Selv om nordmenn flest er positive til dialekter, er mange lokale dialektforskjeller i ferd med å forsvinne. Er vi kanskje ikke så positive som undersøkelsene viser, eller kan det være andre grunner til denne utviklinga?

  5. Hva har lokal identitetsfølelse med dialekt å gjøre?

  6. Hvordan påvirker økt utdanningsnivå og sosial utjevning utviklinga av talespråket og dialektene?

  7. Arne Torp går litt lenger i framtidsspådommene sine enn Brit Mæhlum og spår oslomål i hele Norge. Hva tror du?

Del 4: Hva tror dere nå?

Nå som dere har fått litt faglig påfyll, kan dere diskutere i de samme gruppene som i del 2:

  1. Hva taler for og imot at dialekten på hjemstedet overlever de neste 100–200 åra?

  2. Hva med dialektene i Norge generelt?

  3. Har noen endra mening siden dere diskuterte i gruppa forrige gang?

Oppgave 3: Hva påvirker språket?

Her får dere anledning til å sette dere inn i noen av de faktorene som påvirker utviklinga av språket vårt og kan være avgjørende for framtida til dialektene våre. Innsikten du får, vil kunne hjelpe deg å reflektere over og diskutere framtida for norske dialekter på en mer nyansert måte.

  1. Del klassen i 4 like store deler, og fordel de fire temaene som er lista opp lenger ned.

  2. Del deretter hver av de fire delene inn i mindre grupper.

  3. Fordel kildeforslaga mellom dere på gruppa, les kildene, og gjør notater underveis.

  4. Gå sammen på gruppa, og prøv å bli enige om noen svar og tilhørende argumenter på spørsmåla.

  5. Sett til slutt sammen gruppene slik at hvert av de fire temaene er representert. La hver gruppe legge fram sine funn for de andre gruppene.

  6. Diskuter i plenum til slutt:

    1. Hvilket av de fire temaområdene virker å ha mest å si for dialektenes framtid?

    2. Føler dere selv at dere har makt til å påvirke dialektenes framtid?

Tema 1: Språkpolitikk

Mens dere leser kildene nedenfor, bør dere forsøke å finne svar på eller reflektere over følgende spørsmål:

  • Hva er språkpolitikk?

  • I hvor stor grad kan vi styre talespråket og dialektene våre?

  • Hvor mye har språkpolitikken hatt å si for talespråket vårt og dialektene våre til nå?

  • Hvordan kan språkpolitikk påvirke dialektenes framtid?

Debattinnlegg, Noregs mållag: Dialekt og normert nynorsk talemål – ja takk begge delar!

Debattinnlegg, Framtida.no: Krev språklov med respekt for språkmangfaldet

Artikkel: Hvordan kan vi styre språket?

Tema 2: Teknologisk utvikling

Mens dere leser kildene nedenfor, bør dere forsøke å finne svar på eller reflektere over følgende spørsmål:

  • Hva har teknologisk utvikling med språk og språkutvikling å gjøre?

  • Hvordan har teknologisk utvikling påvirka talespråket vårt fram til nå?

  • Hvordan kan den teknologiske utviklinga påvirke dialektenes framtid?

Artikkel: Fra trykkekunst til tastetrykk

Rapport, Språkrådet: Språk i Norge (s. 22–29)

Artikkel, Aftenposten: Ungdom lager sitt eget språk i sosiale medier

Tema 3: Språkholdninger

Mens dere leser kildene nedenfor, bør dere forsøke å finne svar på eller reflektere over følgende spørsmål:

  • Hva er språkholdninger?

  • Hvem kan påvirke språkholdningene i Norge?

  • Hvilke språkholdninger dominerer i Norge i dag?

  • Hvordan kan språkholdningene dine og våre påvirke dialektenes framtid?

Ofte stilte spørsmål, Språkrådet: Hva er språkholdninger?

Artikkel, Språkprat: Haldningar til bergensk, austlandsk og strilemål hjå ungdomar i Bergen

Artikkel, Språkprat: Dialekt på busstur

Artikkel, VG: Dialektforskere bekymret: Frykter dialekter kommer til å forsvinne (krever innlogging)

Tema 4: Immigrasjon

Mens dere leser kildene nedenfor, bør dere forsøke å finne svar på eller reflektere over følgende spørsmål:

  • Hva skal til for at immigrasjon skaper språkendringer?

  • Hvordan har immigrasjon påvirka norsk talespråk til nå?

  • Hvordan kan immigrasjon påvirke dialektenes framtid?

Artikkel, Språkprat: Språklige innovatører

Artikkel, NRK: Ropstads dialekt skaper bekymring

Kronikk, Riksmålsforbundet: Norsk, et språklig villnis for innvandrere

Kronikk, NRK: Kebabnorsk og retten til det norske

Oppgave 4: Debatt

Hold en debatt om framtida for norske dialekter. Debattspørsmålet er "vil dialektene våre dø i løpet av 100–200 år?"

Del 1: Forberedelse

  1. Hvis du ikke allerede har lest den, les artikkelen artikkelen "Vil dialektene dø?".

  2. Lag en liste med argumenter for at dialektene vil dø, og en liste med argumenter mot at dialektene vil dø de neste 100–200 åra.

  3. Bestem deretter hvem av deltakerne som skal argumentere for at dialektene overlever, og hvem som skal argumentere for at de dør ut. Det trenger ikke være i tråd med ditt faktiske syn på saken.

Del 2: Videreutvikling av argumentene

For en nyansert debatt er det viktig å tenke nøye gjennom saken, jobbe grundig med egne argumenter, kunne vise til forskning og uttalelser fra eksperter og andre troverdige kilder – og å være forberedt på motpartens argumenter.

  1. Gjør ytterligere forundersøkelser. Nedenfor finner du noen forslag til kilder. Finn gode argumenter for din sak. Finner du gode argumenter mot din sak, bør du prøve å finne mulige motargumenter.

Kildeforslag

Artikkel: Dialektparadiset Norge

Artikkel: Trøbbel i dialektparadiset?

Spørsmål og svar, Språkrådet: Norsk talemål: typer og utfordringer

Kommentar, Presset.: Om det som er verdt å beskytte: Dialektmangfold i mediene

Artikkel, Framtida.no: I framtida kjem kanskje alle til å snakke same dialekt

Artikkel, Forskning.no: Hvordan snakker folk i Norge om 100 år?

Kronikk, Universitetet i Bergen: De sterkeste dialektene

Artikkel, Store norske leksikon: Endringar i norske dialektar

Artikkel, Store norske leksikon: Dialektbruk i Noreg

Del 3: Kjør debatt

Debatten kan for eksempel gjennomføres i et fysisk panel i klasserommet eller som meningsutveksling i et kommentarfelt.

Del 4: Oppsummering og refleksjon

Oppsummer debattene i større grupper eller i hel klasse:

  • Hva lærte dere av debatten?

  • Hvordan ser dere på framtida til norske dialekter?

  • Hva taler for at de forsvinner eller ikke?

  • Hva skal eventuelt til for å bevare dem?

Relatert innhold

De norske dialektene er i endring. Overlever dialektene disse endringene, eller snakker vi kanskje oslomål i hele landet i framtida?

Vi har mange dialekter her i landet, men det er ikke bare derfor vi kaller Norge for et dialektparadis.

CC BY-SASkrevet av Christian Lund.
Sist faglig oppdatert 01.03.2022

Læringsressurser

Språk, kultur og identitet