Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Forsøk: Syrer og baser i yrket ditt

Syrer og baser er stoffer vi bruker ofte, både hjemme og i yrkene våre. Undersøk noen stoffer som er vanlige i ditt yrke, finn ut om de er syrer eller baser, og finn ut om vi bør ta noen forholdsregler når vi bruker disse stoffene.
Fem gule papirremser med ulike farger på nederste del. Fra venstre mot høyre er det lilla, mørkegrønn, lysegrønn, oransje og rød. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Hensikt

Hensikten med forsøket er å bli kjent med stoffer som er vanlige i det yrket du utdanner deg til, undersøke om stoffene er syrer eller baser, og om dere må ta noen forholdsregler når dere bruker disse stoffene.

Sikkerhet

Bruk vernebriller og labfrakk hvis dere jobber med baser som natriumhydroksid (lut) og kaustisk soda. Disse finnes i noen husholdningsprodukter.

Forberedelser

  1. Velg et stoff som du vil undersøke.

  2. Studer emballasjen. Hvilke faresymboler er stoffet merket med? Hvilke syrer eller baser inneholder produktet?

  3. Søk opp sikkerhetsdatabladene til stoffene og finn ut hvilke forholdsregler dere må ta. For en grundigere risikovurdering kan dere bruke en veiviser for risikovurdering av stoffer.

Ni røde kvadrater på høykant med symboler som indikerer farer. Symbolene er eksplosjon, gassflaske, skade inni kroppen, understreket flamme, understreket flamme med bokstaven o, dråper har etsende virkning på overflate og hånd, dødninghode, dødt tre og død fisk og utropstegn. Illustrasjon.

Framgangsmåte

  1. Overfør litt av stoffet til et reagensrør. Hvis stoffet ikke er løst i vann i utgangspunktet, tilsetter du litt vann for å løse det opp.

  2. Mål pH-en i løsningen ved å bruke universalindikator, pH-papir eller pH-meter. Bruk gjerne ulike målemetoder og bruk resultatene for å diskutere forskjeller dere observerer.
    Lær hvordan du kan bruke rødkål som indikator på Naturfagsenteret.

  3. Forsøk å blande noen av stoffene før dere måler pH.

Resultater

  1. Lag en oversikt over pH-verdien til stoffene dere har undersøkt.

  2. Lag en pH-skala og plasser stoffene der de hører hjemme.

  3. Lag en samlet oversikt over resultatene for hele klassen. Regn ut gjennomsnitt.

Eksempel på tabell med resultater
produktpHsurt/basisknavn på syrer eller baser i produktet
melk6,7svakt surtmelkesyre
kaffe.........
grønnsåpe.........

Oppgaver

  1. Sammenlikn stoffene som er baser. Finner dere noen fellestrekk?

  2. Sammenlikn stoffene som er sure.

  3. Er stoffer med veldig høy eller veldig lav pH-verdi farlige for oss?

  4. Hva skjer når du blander sure stoffer med basiske stoffer?

  5. Hva skjer med huden vår hvis utsettes for syrer og baser over tid? Hvilke forholdsregler kan vi ta hvis vi bruker slike stoffer til daglig?

  6. Observerte dere at noen produkter var basiske selv om det ikke stod oppført noen baser på innholdsfortegnelsen? Hvordan kan i så fall det ha seg, tror dere?

  7. Syrer og baser kan være sterke eller svake. Er det slik at sterke syrer har lav pH, mens svake syrer har høyere pH?

  8. Du har et begerglass med ei syre og et annet begerglass med en base. Syra og basen har ganske lik styrke og konsentrasjon. Hvordan skal du håndtere syra og basen i begerglassene hvis du skal kvitte deg med det?

Relatert innhold

Syrer smaker surt, mens baser kan fjerne den sure smaken. Syrer og baser er viktige i kroppen og i kosmetikk og matvarer. De brukes også mye i industrien.

Surt er ofte forbundet med noe friskt, og det er nesten så vi får en følelse av frysninger når vi snakker om eller smaker noe skikkelig surt.

CC BY-SASkrevet av Thomas Bedin.
Sist faglig oppdatert 10.11.2022

Læringsressurser

Stoffer og materialer