Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Una entrevista usando un chatbot

Intervju en kjent person fra Spania. Planlegg og gjennomfør intervjuet på spansk ved hjelp av en praterobot.
To elever i samtale i lydstudio. Foto.

Una entrevista a una persona famosa

Jobb i par og intervju en kjent person fra Spania. Planlegg intervjuet sammen og gjennomfør det ved hjelp av en praterobot. Underveis undersøker dere hva språkroboten svarer, sjekker fakta og øver på ordforråd og uttale. Til slutt spiller dere inn intervjuet. Da skal den ene av dere være kjendisen, og den andre er journalist.

1. Elige una persona famosa

Se på lista over kjente personer og bestem dere for hvem dere vil jobbe med. Eventuelt kan dere spørre læreren om å få velge en annen kjent person fra Spania.

Planlegg intervjuet dere skal lage. Opprett et delt dokument / samskrivingsdokument som begge har tilgang til. Tittelen på dokumentet skal være "Una entrevista a [nombre]".

Skriv en kort innledning der dere forteller hvem skal dere intervjue, og hvilken praterobot dere bruker. Oppgi dato for når dere bruker prateroboten.

Tenk over hva slags spørsmål dere kan stille denne personen. Noter minst ti spørsmål på norsk. Plasser spørsmålene i den rekkefølgen dere synes er mest hensiktsmessig. La spørsmålene bli stående øverst i dokumentet slik at de er lette å se.

2. Usa un chatbot

Bruk en praterobot, for eksempel NDLAs praterobot for elever. Be den late som den er kjendisen dere skal intervjue, og be den svare på spørsmålene dere stiller.

Documenta la conversación con el chatbot

Kopier samtalen med prateroboten inn i det delte dokumentet mens dere jobber. Pass på at dere får med både spørsmålene (og eventuelle ledetekster) dere selv skriver, og de genererte svarene dere får fra prateroboten.

Dere kan for eksempel starte slik:

  • ¿Puedes pretender ser [nombre]? Me gustaría hacerte una entrevista. Kan du late som du er [navn]? Jeg vil gjerne gjøre et intervju med deg.

  • ¿Puedes utilizar un español sencillo y contestar como si fueras [nombre]? Kan du svare på enkel spansk, og late som om du er [navn]?

Her er eksempler på flere spørsmål dere kan stille:

  • ¿De dónde eres? / ¿De dónde es usted?

  • ¿Dónde vives? / ¿Dónde vive usted?

  • ¿Cómo eres? / ¿Cómo es usted?

  • Cuéntame sobre tu familia. / Cuénteme sobre su familia.

  • Cuéntame sobre tu carrera. / Cuénteme sobre su carrera.

  • ¿Cuándo empezaste como...? / ¿Cuándo empezó como...?

3. Entiende al chatbot

Dere får mest ut av arbeidet med roboten dersom dere forstår hva den svarer. Gir den for vanskelige svar på spørsmålene deres, kan dere be den forenkle språket, oversette eller forklare.

Her er eksempler på ledetekster dere kan bruke til forenkling og forklaring av språk:

  • No entiendo. Jeg forstår ikke.

  • ¿Puedes decirlo de una manera más fácil/sencilla? Kan du si det på en enklere måte?

  • ¿Me puedes decir/explicar lo que significa...? Kan du fortelle/forklare meg hva ... betyr?

  • ¿Puedes traducirlo al noruego? Kan du oversette det til norsk?

  • ¿Lo puedes explicar en noruego/inglés? Kan du forklare det på norsk/engelsk?

Husk å minne roboten på at den skal svare som om den er den kjente personen dere har valgt, om den glemmer det.

  • Debes contestar como si fueras [nombre]. Du skal svare som om du er [navn].

4. Controla la información

Nå er det på tide å sjekke informasjonen som prateroboten har gitt dere. Det gjør dere ved å sjekke opplysningene fra den datagenererte teksten opp mot kilder dere stoler på.

Husk å legge ved kildene som dere bruker i faktasjekken, og kommenter om de bekrefter eller avkrefter informasjonen fra prateroboten.

5. Entiende el contenido

Hvor godt forstår dere intervjuet dere har laget ved hjelp av prateroboten? Jobb med å forstå språket og innholdet.

  1. Oppsummer intervjuet på norsk. Hva svarer roboten i rollen som den kjente personen i løpet av intervjuet? Fortell hverandre hva dere forstår, og skriv så et sammendrag av intervjuet i det delte dokumentet.

  2. Jobb med ordforrådet og lær sentrale gloser. Lag ei spansk-norsk ordliste med ti–femten nøkkelord som er sentrale i intervjuet. Øv to minutter på glosene hver for dere. Bruk gjerne stoppeklokke. Hør hverandre i ett minutt hver.

6. Escribe la entrevista

Ta utgangspunkt i samtalen med prateroboten og skriv ned intervjuet. Start på ei ny side i det delte dokumentet, og jobb med innhold og språk. Språket skal være på et nivå som dere selv og medelevene deres forstår. Svarene personen/roboten gir her, skal derfor være enkle og nokså korte. Det er altså ikke et mål å gjengi de nøyaktige svarene. Bearbeid dem slik at innholdet blir tydeligere.

7. Practica la pronunciación

Bruk et oppleserverktøy, for eksempel i Word eller OneNote, for å lytte til manuset. Lytt og gjenta til dere kan gjennomføre intervjuet med god flyt og god uttale. Spill inn intervjuet og send lydfila til læreren. Bestem hvem som skal være journalist, og hvem som skal være kjendis. Eller: Bytt roller halvveis i intervjuet slik at dere får snakket omtrent like mye.

8. Haz una presentación

Hvis dere har tid til overs, kan dere lage en presentasjon av intervjuet. Bruk et presentasjonsverktøy, for eksempel PowerPoint. Del opp lydinnspillingen av intervjuet, finn relevante bilder på nettet og legg dem der de passer til innholdet. På siste side fører dere inn kilder etter stilen APA 7, inkludert bruk av prateroboten og av bilder. Det kan være lurt å bruke Kildekompassets side om APA 7.

Presenter intervjuet for to andre medelever eller for læreren.

9. Reflexión final

Skriv avslutningsvis et refleksjonsnotat i det delte dokumentet. Svar på følgende spørsmål:

  • Hvordan jobbet dere med prateroboten for å finne informasjon? Fortell om spørsmålene/ledetekstene dere brukte, og eventuelt hvilke justeringer dere måtte be om / gjøre underveis i samtalen.

  • Hvordan gikk dere fram for å kvalitetssikre informasjonen i intervjuet? Kommenter hvilken informasjon fra prateroboten dere eventuelt ikke kunne bruke, og hvorfor dere ikke kunne bruke den.

  • Hvordan gikk dere fram for å justere og forenkle språket i intervjuet? Forklar og gi eksempler.

  • Hvordan var det å bruke en praterobot for å lage et intervju med en kjent person på spansk? Hva fungerte godt? Hva fungerte mindre godt?

  • Til slutt: Hva har dere lært av å jobbe med denne oppgaven?

Denne oppgaven tar utgangspunkt i et læringsopplegg utviklet av språklærere ved Sjøvegan videregående skole.

CC BY-SASkrevet av Stina Åshildsdatter Grolid og Anna Maria Holvik.
Sist faglig oppdatert 17.01.2024

Læringsressurser

KI-oppgaver fra flere fag