Hopp til innhold
Spill

Evolution – skap dine egne skapninger

Skap din egen skapning og se om den utvikler seg til å klare ulike oppgaver. Får du den til å løpe, hoppe eller klatre?

Om Evolution

I dette spillet skal du bygge din egen skapning ved å koble sammen ledd, knokler og muskler. Klarer du å skape en ny skapning som kan gå, løpe og hoppe?

Gjennom dette spillet kan du lære

  • hvordan muskler og skjelett fungerer sammen for å skape bevegelse

  • hvordan evolusjonsprosesser kan foregå

Det du lærer i spillet, kan du bruke når du jobber med livsprosessen bevegelse i biologi.

Spillet er vanskelig å bruke for personer med synshemming og fungerer ikke med tastaturnavigering eller skjermleser. Andre artikler hvor du kan lære om hvordan muskler og skjelett fungerer sammen:

Skjelett

Musklene

Forsøk: Hvordan flyr fugler?

Slik spiller du Evolution

Bygg opp din egen organisme ved hjelp av tre "byggesteiner": ledd, knokler og muskler.

  1. Start med å velge ledd (joint)

  2. Leddene bruker du til å koble sammen knoklene (bone).

  3. Musklene må festes mellom to knokler.

  4. Når du trykker på Evolve, slippes skapningen din løs, og evolusjonen starter ved hjelp av en genetisk algoritme.

Spill Evolution

Du kan spille Evolution i nettleseren eller laste det ned på PC eller Mac.

Spillet Evolution

Utfordring: Prøv å lage disse skapningene

Prøv dere fram og forsøk å lage en skapning som beveger seg mest mulig likt

  • et menneske

  • en edderkopp

  • en frosk

  • kjæledyret ditt

Hvis du trenger inspirasjon og idéer, kan du ta en kikk på et galleri med skapninger andre har laget med Evolution.

Tips!

Kroppen til skapningen din vil ikke forandre seg i løpet av "evolusjonen". Skapningen du bygger, må derfor være i stand til å utføre den handlingen den er tiltenkt, rent fysisk. Pass for eksempel på at du legger til nok muskler.

Når du trykker på hjernen, starter evolusjonen. Denne delen er helt ute av din kontroll. Her kan du bare lene deg tilbake og se skapningen din utvikle seg.

Etter å ha spilt

  1. Hvor langt klarer skapningen din å løpe? Sammenlign med de andre i klassen. Kanskje dere vil arrangere en konkurranse mellom alle de nye skapningene i klassen?

  2. Hva kjennetegner de skapningene som klarer å løpe lengst? Sammenlign med dyr som er kjent for å være gode løpere. Hva finner dere ut?

  3. Sammenlign musklene i spillet med muskler i virkeligheten. Kommenter likheter og ulikheter.

  4. Hvilken oppgave har musklene

    1. i virkeligheten?

    2. i denne simuleringa?

  5. Hva er oppgaven til hjernen i denne simuleringen?

  6. Hvorfor heter spillet "Evolution"? Forklar.

  7. Å kunne bevege seg regnes som en livsprosess, en prosess som kjennetegner alle levende organismer. Finn eksempler som bekrefter dette. Klarer du å finne eksempler der dette ikke stemmer?

  8. Diskuter: Hvordan kan en slik simulering brukes til å utvikle roboter som ligner på mennesker?

Slik fungerer den genetiske algoritmen
  1. Skapningen får tildelt en tilfeldig hjerne.

  2. Skapningen får prøve ut den tildelte oppgaven (løping, hopping eller klatring) i et bestemt tidsrom.

  3. Evaluer hvor godt skapningen løser oppgaven, altså hvor god fitness den har.

  4. Lag en ny generasjon av skapningen. Dette blir gjort ved å ta kromosomer fra to skapninger og kombinere disse. Skapninger med høy fitness har større sjanse til å bli valgt ut som foreldre.

  5. Noen ganger oppstår mutasjoner.

  6. Den gamle generasjonen drepes, og den nye får prøve ut den tildelte oppgaven (punkt 2).

Relatert innhold

Fagstoff
Skjelett

Et skjelett støtter opp kroppen, beskytter indre organer og gjør at et dyr kan bevege seg

Fagstoff
Musklene

Musklene består av celler som er spesialisert til å trekke seg sammen, og gjør at vi og andre dyr kan bevege oss.