Hopp til innhold

Fagstoff

Fire like — lag grupper i biologi

Det kan være motiverende og gi godt faglig utbytte å jobbe i grupper. Dessuten gir det god sosial trening. Del elevene inn i tilfeldige grupper ved å bruke fagbegreper fra biologi.
Tusjtavle med Post-it-lapper. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Lag tilfeldige grupper med faglig vri

Å dele inn grupper helt tilfeldig kan være en god løsning i mange sammenhenger, for eksempel når elevene skal samarbeide over kortere tid. Å jobbe i tilfeldige grupper er også en fin måte for elevene å bli bedre kjent på.

De som har fire like, danner ei gruppe

  • Lag fire og fire lapper som hører sammen i kategorier (dyr, organer, sykdommer og lignende). Under finner du eksempler på begreper fra emnene økologi og fysiologi (sirkulasjons- og respirasjonssystemet).

  • Elevene får hver sin lapp og går rundt i klasserommet for å finne de tre andre som har lapper i samme kategori.

Lag firergrupper i en fei!

Hvis du ikke har tid til å lage faglige kategorier som i eksempelet over, kan du bruke en vanlig kortstokk for å lage grupper. Bruk så mange kort som du har elever, og la elever med samme verdi danne gruppe.

Bli kjent

Når alle fire har funnet sammen, kan gruppa få noen minutter til å finne ut mer om temaet som lappene deres handlet om. Det gruppa finner ut, kan de presentere for de andre gruppene.

Jobb videre med et gruppearbeid

Denne aktiviteten kan brukes som innledning til et større gruppearbeid. Hvis gruppearbeidet handler om det samme temaet som på lappene, får elevene en fin introduksjon til det de skal undersøke videre.

Filer

CC BY-SASkrevet av Thomas Bedin.
Sist faglig oppdatert 05.08.2021

Læringsressurser

Slik kan du lære i biologi