Arbeid på laboratorium
Noen kjenner nysgjerrigheten krible når de kommer inn på et laboratorium, mens andre føler seg usikre fordi det er så mye å sette seg inn i og så strenge krav til nøyaktighet. Når du blir kjent med utstyret og vet hvordan det skal behandles, er det både moro og interessant å jobbe på laboratoriet. Mange opplever at lærestoffet blir lettere å forstå når de får prøvd ut teorier i praksis.
Drøftinger og refleksjoner om metoder og resultater er en viktig del av læringsprosessen. En annen viktig del av kunnskapsbyggingen på laben foregår ved at vi får bekreftet resultater fra forsøk som andre har gjort tidligere.
Uansett om du har en ferdig beskrivelse av forsøket som skal gjøres, eller om det er et åpent forsøk som du selv har planlagt, må du tenke gjennom disse punktene før du starter prosedyren:
Har du det utstyret og de kjemikaliene som trengs?
- Lag ei utstyrsliste eller les den du har fått tildelt.
- Må du arbeide i avtrekksskap (personbeskyttelse) eller sterilbenk (produktbeskyttelse)?
- Sett deg inn i bruken av utstyret hvis du ikke kan det fra før.
- Les datablad for de kjemikaliene du skal bruke.
Tidsplan: Har du nok tid til å fullføre forsøket?
- Hvis ikke må du finne ut etter hvilket trinn du kan stoppe, og hvor lenge forsøket kan lagres før du fullfører det.
- Hvor kan du mellomlagre det uferdige forsøket ditt? Må du ta hensyn til lys og temperatur under lagring?
Hvordan vil du dokumentere resultatene i rapporten?
Kan du sette måleresultater inn i tabeller og framstille dem grafisk?
Dokumentasjon med foto og film er ofte nyttig. Mobiltelefoner er godt egnet til å fotografere gjennom okularet på mikroskop og stereoluper. Bruk gjerne en hylse (en tom dorull) som avstandsholder og hjelp til å fokusere stødig. Her finner du tips om bruk av mobiltelefon i undervisningen.
Relatert innhold
Mikroskopering er nyttig og lærerikt i mange sammenhenger. En viktig forutsetning for å få positive opplevelser er at du bruker mikroskopet riktig.
Slik lager du vannpreparat for mikroskopering.