Hopp til innhold
Fagartikkel

Forretningsidéer og gründerskap

Har du noen gang fått en idé som du tenker kunne blitt videreutviklet som en forretningsidé? Hva var idéen? Kanskje drømmer du om å gå videre med idéen og bli en gründer?

Hvordan oppstår en forretningsidé?

En forretningsidé oppstår ofte når vi har behov for å få løst et problem. Har du noen ganger irritert deg over noe, for eksempel på veien til og fra skolen? Med mopeden? Med treningen eller mobilen?

Forretningsidéer kan også oppstå som resultat av idémyldring og kreative prosesser, der målet er å finne innovasjoner til nye markeder. Tenk litt over hvor mange forskjellige apper det finnes på markedet i dag. Ikke alle apper løser et problem; de kan være til ren underholdning eller gjøre livet enklere for oss. Vipps, for eksempel, ble lansert i 2015 for å forenkle hverdagen til folk flest.

Vi hører stadig at Norge trenger flere gründere. Kort forklart kan vi si at en gründer er en som ikke bare ser muligheter, men som også gjør noe med dem. Ordet gründer kommer fra tysk og betyr "grunnlegger". Vi bruker begrepet om en person som ser en mulighet i et marked, som får en idé som kan dekke et markedsbehov, og som etablerer en virksomhet for å dekke dette behovet.

Tenk over
Kan du nevne noen kjente gründere? Hva tror du er noen viktige suksessfaktorer for å lykkes som gründer?

Teknologigründer Karen Dolva

Karen Dolva har vunnet flere innovasjonspriser, både i Norge og i Europa. Nedenfor kan du se et intervju fra da hun gjestet Lindmo i 2019. I intervjuet forteller hun om gründervirksomheten.

Bygge nettverk for å utvikle og realisere en forretningsidé

Tise er et nettsted og en app der du kan kjøpe og selge brukte klær, sko, vesker, smykker, klokker, briller, kunst og diverse interiør. Tise-appen har også tips til hvordan du kan reparere, sy og vedlikeholde både ting og klær.

I videoen nedenfor forteller gründerne av Tise om viktigheten av å bygge nettverk for å utvikle og realisere en forretningsidé.

Video: Cylinder Productions AS, Epidemic Sound / CC BY 4.0

Podkast om gründervirksomhet og bærekraft

I podkasten nedenfor får vi høre Sophie Wiik sin gründerreise med Too Good to Go, en markedsplass for overskuddsmat for å bekjempe matsvinn.

Sophie Wiik er opptatt av å jobbe for at bærekraftig livsstil skal være lett tilgjengelig for alle. Hun brenner for miljø, gjenbruk og redusert forbruk, og hun er svært opptatt av å vise hvordan bærekraft og økonomi går hånd i hånd ved hjelp av

Sophie Wiik var med på å starte Too Good to Go i København i 2015, som nå er verdens største nettbaserte markedsplass for overskuddsmat. Videre er hun grunnleggeren av den storstilte redningsaksjonen for norsk restemat, Too Good to Go Norge AS, som ble startet opp i januar 2016. Wiik eide og ledet Too Good to Go Norge AS fram til hun solgte seg ut i mars 2019. Hun er fortsatt aksjonær i Too Good to Go ApS, som er basert i Danmark.

Wiik er også investor og styremedlem i Fjong, en plattform for bærekraftig mote, i tillegg til å være involvert i flere andre grønne prosjekter.

Ung kvinne smiler og ser opp på snakkeboble med teksten "Markedsføring og ledelse". Ved siden av henne er det seks ulike ikoner: ropert, lyspære, tannhjul, stigende graf, globus og mobiltelefon. Illustrasjon.
Markedsføring og ledelse

Gründervirksomhet og bærekraft

Sophie Wiik er grønn gründer, investor, foredragsholder og matredder. I samtale med programleder Sarah Natasha Melbye snakker hun om gründervirksomhet og bærekraft.

0:00
-0:00
Podkast: Både Og / CC BY-SA 4.0
CC BY-SA 4.0Skrevet av Elisabeth Thoresen Olseng og Cathrine Meyer Johansen.
Sist faglig oppdatert 03.03.2023