Muntlig-praktisk oppgave: videoblogg om internasjonal mediestruktur
Målet med denne oppgaven er
å utforske sentrale trekk ved den internasjonale mediestrukturen og mediepolitikken
å utforske konsekvensene av global mediedistribusjon
å drøfte hvordan ny teknologi endrer produksjonen og distribusjonen av medieinnhold
å vise at du kan planlegge, utvikle og presentere egne mediefortellinger på nye måter og følge sjangerkravene
å øve på å løse en muntlig-praktisk eksamensoppgave
Arbeidsoppdrag
Dette arbeidsoppdraget skal dere løse i små grupper.
Lag en videoblogg om hva som kjennetegner dagens internasjonale mediestruktur.
Stikkord:
eierkonsentrasjon
global distribusjon av medieinnhold
globale kommunikasjonsplattformer
mediepolitiske utfordringer
kulturpåvirkning
Oppdraget krever god teoretisk kunnskap og grundig research.
Målgruppen er medieelever i videregående opplæring.
Videobloggen skal ha en fortellende form, men også problematisere ulike sider ved medieutviklingen i vår tid.
Bruk virkemidler som er typiske for sjangeren videoblogg.
Etterarbeid og egenrefleksjon
Del videobloggen i en lukket gruppe i sosiale medier med resten av elevene i klassen og med læreren din. Be dem om å bruke kommentarfeltet til å gi tilbakemeldinger om innholdet i og formen på videobloggen.
Lag en individuell refleksjonsrapport der du reflekterer over produksjonsprosessen og det du lærte om dagens internasjonale mediestruktur mens du laget videobloggen. Bruk gjerne refleksjonsmalen nedenfor.