Hopp til innhold

Fagstoff

Ledetekster til prateroboter

Gode ledetekster er viktig når du bruker prateroboter i læringsarbeid. Rolle, presist språk, kontekst, rekkefølge og samtale er fem grunnleggende punkter du kan ta med deg når du skriver ledetekster i prateroboter for å generere tekster.
Enorm maskin som mater ut tekstark. En person står og ser på arkene. Illustrasjon.

Til læreren

Vær oppmerksom på at digitale tjenester med innlogging kan samle inn persondata, og at dette krever databehandleravtale.

Bruk for eksempel NDLA sin praterobot dersom den er tilgjengelig for skolen din. Du finner den ved å logge deg inn på Min NDLA.

Hva er en ledetekst?

En er instruksen vi skriver inn i en praterobot. For å få mest mulig ut av å bruke en praterobot må du øve deg og lære deg kunsten å lage gode ledetekster. Vi formulerer ledetekster på ulike måter avhengig av hva vi bruker prateroboten til. Gode ledetekster bidrar til at vi får den hjelpen vi trenger.

Det viktigste er likevel å vite hva du vil, slik at du formulerer deg presist. Dersom du er usikker på hva du er ute etter, vil svarene du får også være vage og upresise. Dessuten må du være forberedt på å endre ord, omformulere og legge inn oppfølgingsinstrukser.

Fem generelle tips

  1. Gi roboten en rolle.

  2. Bruk presise ord og fagbegreper.

  3. Oppgi en kontekst.

  4. Gi instrukser i en logisk rekkefølge.

  5. Før en samtale og still oppfølgingsspørsmål.

1. Gi roboten en rolle

Rollen prateroboten får tildelt, gjør at språket den bruker i det genererte svaret, passer til rollen. Sier du at den skal snakke som en ekspert, vil språket være mer avansert og detaljert enn om du sier at den skal være en grunnskolelærer. Du kan også angi rollen til mottakeren av teksten, og du kan endre roller underveis i en samtale. Når du angir roller, vil ofte fokuset i svaret være avgrenset og mer relevant.

Her er noen eksempler:

  • "Vær en geograf."

  • "Du er en ekspert på regnskog."

  • "Ta rollen som reiseleder."

  • "Du snakker med en barneskoleklasse."

2. Bruk presise ord og fagbegreper

Det er viktig hvilke begreper du bruker. Presis begrepsbruk er for eksempel når du skriver "Paris" i stedet for "Frankrike" eller en bestemt dato i stedet for ei årstid. Et faguttrykk vil være mer presist enn et ord fra dagligtalen.

Hvor presist klarer du å formulere ledetekster?

Vagt

Mer presist

Fortell meg om geografi.Beskriv kjennetegn ved landskapsformer og vegetasjon for regnskogen i Amazonas.
Gi meg tilbakemelding på teksten min.Hvordan kan jeg gjøre teksten min mer engasjerende?

3. Oppgi en kontekst

En praterobot er avhengig av at du gir den en kontekst.

Si at du for eksempel ønsker å få tilbakemelding på en tekst du har skrevet. Konteksten du gir roboten da, kan for eksempel være: "Gi en vurdering som om du er lærer i geografi til en elev som går i [trinn] på videregående. Oppgaven jeg jobber med, er [...]. Hvor godt svarer vedlagte tekst på oppgaven? [...]."

4. Gi instrukser i en logisk rekkefølge

Vær oppmerksom på rekkefølgen på instruksene du gir, og ta bare med ord og uttrykk som er relevante. Upresise ord vil kunne forstyrre svaret. Gå gjerne fra det generelle til det mer spesifikke. Det fungerer ofte bedre om du starter en instruks med hva roboten er og/eller skal gjøre, for så å beskrive målgruppa og gi flere detaljer. Du kan også beskrive resultatet du forventer.

Prøv å bygge opp en ledetekst etter dette mønsteret, men med et annet tema:

"Skriv (1) en guide (2) for nybegynnere (3) i bruk (4) av en programvare (5) for grafiske designere (6) som jobber (7) med digital markedsføring (8)."

Følg opp med nye spørsmål dersom du trenger utdyping av enkeltpunkter.

5. Før en samtale og still oppfølgingsspørsmål

I stedet for å gi alle instrukser i en ledetekst kan du også fordele dem utover i en samtale. Teknikken kan også hjelpe deg med å få større klarhet i hva du vil ha hjelp til, og avgrense oppgaven du skal løse.

Her er en serie med ledetekster du kan bruke etter hverandre for å få hjelp i arbeidet med en fagtekst:

  1. "Kan du liste opp undertemaer til [et valgt tverrfaglig tema]?"

  2. "Gi en enkel oppsummering av emnet [...] i fem setninger?"

  3. "Formuler tre ulike påstander innenfor [...]?"

  4. "Kan du gi meg tre sentrale fagbegreper jeg må bruke for å drøfte påstanden [...]?"

  5. "Kan du foreslå en disposisjon for fagteksten?"

  6. "Hva er det viktig å tenke på når jeg skal skrive en fagtekst med en påstand som utgangspunkt?"

Disse punktene er inspirert av en presentasjon delt av Elin Måge i Facebook-gruppa "ChatGPT Norge - Kunstig intelligens i undervisningen".

Kilde

Måge, E. (u.å.). Hvordan komme i gang? Vi starter å skrive essay [Lysarkpresentasjon]. https://drive.google.com/file/d/1AkaPg0VzzTYxhanbwOS-0lBvnUbV7Vg5/view

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 15.11.2023

Læringsressurser

Bruk prateroboter