Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Generer KI-bilder av mennesker

Vi kan generere fantastiske og ganske realistiske motiver ved hjelp av kunstig intelligens (KI). Ser vi nærmere etter, kan vi oppdage at personer har seks fingre, at ledd er på feil plass, eller at kroppsdeler har blitt deformert. Prøv å generere KI-bilder av mennesker.
Mann og kvinne i like boblevester sitter ute ved et bord. De har en oppslått bærbar datamaskin på bordet foran seg. De smiler og ser mot noe som ikke er med på bildet. På bordet står det også to deformerte kopper. Hånda til kvinnen har noen utvekster på seg og flyter over i den ene koppen. Fjordlandskap i bakgrunnen. KI-foto.

Til læreren

Det kan være mye læring i å sammenlikne KI-bilder og jobbe med teknikker sammen, både i par, grupper og hel klasse. Elevene kan få helt ulike resultater med samme instruksjon. Bilder kan se tilsynelatende bra ut, men når vi studerer detaljene på bildene nøyere, kan vi noen ganger se at noe er galt. Elevene kan sammenlikne bildene de generer, og dere kan også se på bilder på storskjerm. Se gjerne på instruksjonene til bildene () samtidig som dere ser på bildene.

Lærerstyring i økta er en fordel for å sikre at elevene deler erfaringer og lærer av hverandre fortløpende.

Elevene kan jobbe to og to og sammenlikne og diskutere underveis.

Det finnes ulike bildegenereringsverktøy. Vi oppfordrer dere til å bruke verktøy som er godkjent for elevene i fylket, som ikke krenker personvernet og/eller eksponerer elever for reklame.

I Adobe-pakken er det bildegeneringsmuligheter i Photoshop (2024-versjon) og Firefly.

Forskjellige bildegenereringsverktøy har ulike styrker og svakheter. Det kan være interessant å se og sammenlikne hvordan flere verktøy genererer innhold basert på den samme instruksen.

Les dette før du genererer KI-bilder

Det kan være vanskelig å skille ekte bilder fra genererte bilder, nå som KI-bilder blir stadig mer realistiske.

Du skal være åpen om og tydelig på at du har brukt bildegenereringsverktøy hvis du skal dele resultatet med andre. Forklar hva du har brukt programmet til, og hva du har bedt programmet om å gjøre. Opplys om hvilket program du har brukt, dato for generering og hvilke instrukser/ledetekster du har gitt.

Sett deg inn verktøyet du har brukt. Hva slags teknologi ligger bak? Hva slags bildemateriale har programmet brukt for å trene på å kunne generere bilder?

1. Oppvarming: KI-bilder av mennesker

Noter og snakk sammen to og to:

  • Hvilke erfaringer har dere med fotorealistiske KI-bilder av mennesker? Det gjelder både bilder dere har sett, og bilder dere eventuelt har generert selv.

  • Kan vi se at et bilde er generert? Hvordan kan vi i så fall oppdage det?

  • Hva synes dere om bruk av realistiske KI-bilder av mennesker i reklame eller nyhetssaker?

Ta en gjennomgang i klassen etterpå. Sett opp felles punkter på tavla.

2. Studer og diskuter KI-bilder

Se på bildeserien med de KI-genererte bildene under og snakk sammen om følgende i par:

  • Ser bildet KI-generert ut? Hvorfor / hvorfor ikke?

  • Studer ansiktene (øyne, nese, ører, hår). Ser dette riktig ut? Hvorfor / hvorfor ikke?

  • Hvordan er hendene? Hvor mange fingre er det? Ser du tommelen? Har begge hendene lik størrelse?

  • Er det noe som skurrer? Er det uklare overganger mellom ulike elementer, objekter du ikke ser hva er, eller noe annet som er feil?

Kommentarer til bildene i bildeserien

Bilde 1: Fotball

Instruks: "To unge menn sparker fotball i Norge."
Kommentar: Begge personene er i et unaturlig høyt svev og befinner seg på en gangvei rett ved en fjord. Ballen er plassert feil i bildet – det ser ikke ut som at noen av personene har sparket den eller kommer til å klare å sparke den. Hendene til den ene person er hakkete, den andre personen ser ut til å mangle armer. Ansiktene er hakkete. Det er enkelte "klumpete" objekter i bildet ved skoene og ute i fjorden som det ikke er lett å se hva er. Leggen til den ene personen ser vridd ut.

Bilde 2: Saks og briller

Instruks: "Jente ser på hånda si. Hun klipper en tråd med en saks."
Kommentar: Det er to objekter som er sentrale i bildet, men som ikke er helt riktige. Det ser ut som personen holder et strikketøy, men saksen er misformet, og hendene holder ikke saksen riktig. Fingrene ser delvis riktige ut, men det blir feil lengde og form på fingerleddene. Hendene er også store til denne personen. Garnnøstet har feil vinkel slik det ligger på bordet. Personen har briller, og disse er ikke symmetriske, brilleglasset til venstre i bildet "glir ut i formen" og er mye større enn brilleglasset til høyre. Brillestangen er kuttet, og øret har fått en ekstra flapp.

Bilde 3: Vise ring

Instruks: "Person med langt hår viser stolt fram en ring."
Kommentar: Det er mye som ser "riktig" ut på bildet. Hodet, med ansikt, hår, øyne og øre, ser ekte ut. Hånda til høyre i bildet er mer problematisk. Ved håndleddet er bildet litt uskarpt, og det er rar overflate på huden. Hånda ser skarp ut, men har fire fingre. En finger er alt for bred, og tommelen er veldig lang og har et veldig kort ledd. Ringen som personen skal vise, er plassert på lillefingeren, er uskarp og har ikke riktig fasong.

Bilde 4: Jobbing med datamaskin

Instruks: "To personer sitter inne på et kontor og ser på en interessant nettside på en datamaskin. De er i jobbmodus. Hendene er synlige."
Kommentar: Personene ser mer rett fram i lufta enn på datamaskinskjermen. Det er fryktelig mange fingre på tastaturet, og det ser ganske uskarpt ut. Øret til kvinnen er ikke helt riktig, og det ser ut som det både er hår og en rar ørepynt som er plassert feil ved øret. Det er et fingeraktig element oppå underarmen til kvinnen.

Bilde 5: Flette hår på t-banen

Instruks: "En mann fletter håret til en kvinne med langt lyst hår på en t-bane."
Kommentar: Både mannen og kvinnens ansikter og klær ser realistiske ut. Problemet er den øverste handa til mannen som ser ut som den blander seg delvis med håret til kvinnen. Hendene "holder seg fast" i håret, og fletter ikke som instruksen var. Klokken til mannen ser ikke realistisk ut og passer ikke med det øvrige visuelle uttrykket.

Bildene er generert med Adobe Firefly 2. februar 2024.

3. Gir samme spørsmål samme svar?

KI bruker store mengder data til å foreslå sannsynlige svar, og disse svarene kan være forskjellige og mer eller mindre riktige.

Nå skal dere se hva som skjer når dere prøver et bildegeneringsverktøy og spør om det samme. Jobb fortsatt i par.

  1. Begge to skal prøve disse instruksene (). Sammenlikn bildene dere får. Hvor like/ulike er bildene?

    • Tre glade skoleelever på skolen.

    • En motivert lærer underviser i matematikk.

  2. Utform en felles instruks som dere begge prøver i bildegeneringsverktøyet. Generer et bilde to ganger hver med samme instruks. Hva skjer?

Smilende jente med sommerfugl i hånda og blomster i håret. Fjellandskap i bakgrunnen. KI-foto.

4. Bilder med hender og fingre

Studerer vi hender og fingre nøye, kan det være lett å avsløre et bilde som et KI-bilde. Prøv å lage bilder der hender og fingre ser riktige ut.

  1. Individuelt: Lag instrukser/ledetekster knyttet til temaene i punktlista under og generer flere bilder.

    • To personer, den ene vinker.

    • Person viser fram forlovelsesringen sin.

    • Jente med sommerfugl i hånda.

  2. I par: Se på bildene til hverandre. Diskuter hvordan personenes hender ser ut, og sammenlikn med instruksjonene dere ga.

  3. Ta utgangspunkt i ett av temaene (ett av punktene) i deloppgave A over. Lag flere og stadig mer presise instrukser. Se på bildene til hverandre og diskuter hvordan resultatene ble.

Tips når du skal generere bilder med hender

  • Presiser at begge hendene skal være like store.

  • Si noe om plasseringen av hendene i bildet og om hvordan personen skal "holde" dem.

  • Gi en veldig presis beskrivelse, verktøyet forstår ikke nødvendigvis hva du vil fram til.

  • Prøv mange ganger, både med samme spørsmål og med nye og mer presise spørsmål.

5. Personer som samarbeider

  1. Nå skal dere generere hvert deres bilde av to eller tre personer som samarbeider. Prøv flere instruksjoner til dere får et bilde som ser realistisk ut.

  2. Sammenlikn bildene. Hva fungerer best? Hvorfor ble dette bildet best? Se på hverandres instruksjonstekster. Er det noen gode tips å hente?

6. Styr blikket

Nå skal dere jobbe med øyne og blikkretning. Generer bilder til minst to av punktene under. Lag egne instruksjoner og spør flere ganger.

  • Person skriver på datamaskinen sin.

  • Gutt ser forelsket på kjæresten sin.

  • Jente ser på valp.

To personer sitter ved et sjakkbrett med store sjakkbrikker. Brikkene har ikke samme størrelse. Fjell og fjord i bakgrunnen. KI-foto.

7. Sporty aktivitet

  1. Velg en sport og generer bilder av noen som holder på med denne sporten. Du må gi så presis instruksjon som mulig, og prøv flere ganger til du blir fornøyd med resultatet.

  2. Se på hverandres bilder. Sjekk disse punktene:

    • Ser bildet ekte ut? Hvorfor / hvorfor ikke?

    • Ser kroppen riktig ut? Er leddene på riktig plass? Beveger personen seg på en naturlig måte?

    • Studer detaljer som øyne, øre, blikk og hender. Stemmer dette?

  3. Samarbeid om å lage instruksjon et nytt sportsbilde som er enda mer realistisk. Blir bildet bedre? Hvorfor / hvorfor ikke?

8. Hva vet dere nå?

  1. Har dere lært noe mer om bildegenering av mennesker? Svar på disse spørsmålene:

    • Hvordan kan man generere realistiske KI-bilder av mennesker?

    • Hva synes dere kjennetegner gode KI-bilder av mennesker?

    • Etter hvert som bildegenereringsverktøy blir bedre og vi blir mer trent i å gi gode instrukser, kan det bli enda vanskeligere å skille ekte bilder fra KI-bilder. Hva tenker dere om dette?

    • Hvordan kan vi merke bilder så det blir tydelig at de er generert med KI?

  2. Oppsummer sammen i klassen.

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Stina Grolid.
Sist faglig oppdatert 02.02.2024

Læringsressurser

Bildegenerering med KI