Hva er lagerstyring? - Transport, logistikk og løfteoperasjonar (TP-TOL vg2) - BETA - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Hva er lagerstyring?

Lagerstyring er en logistikkfunksjon som legger vekt på administrasjon og organisasjon av varelageret til en virksomhet.

Hensikten med lagerstyring er å få oversikt over varelageret til en virksomhet og sørge for at man kan gjøre rede for og følge hvert produkt hele veien fra innkjøp til salg.

Oversikten man får ved god lagerstyring, gjør at man hele tiden vet hvilke produkter som selger best, og når man burde bestille nye. For bedriftens regnskap er det viktig at man har oversikt over varebeholdningen sin.

Mange fakturaprogrammer og regnskapsprogrammer tilbyr lagerstyring. Når du lager en faktura der du legger til varer, vil programmet trekke fra varer i varelageret ditt automatisk. På denne måten vil lagerbeholdningen din alltid være oppdatert.

Hovedprosessene man må styre på et lager, er

  • innkjøp / etterfylling av lager
  • mottak av kundeordrer
  • ordreplukk
Skrevet av Mette Broen.
Sist faglig oppdatert 26.11.2021