Case: Villbrygg
Denne forberedelsesdelen kan være fin å bruke som om den skulle vært en reell muntlig eksamen – så langt det lar seg gjøre. Se retningslinjer for muntlig eksamen nedenfor.
Retningslinjer for muntlig eksamen
To virkedager før eksamen får du som elev vite at du er trukket ut i faget.
Muntlig eksamen er todelt og består av
Forberedelsestid: 24 timer
Eksamenstid: inntil 30 minutter
På forberedelsedagen møter du på skolen og trekker en forberedelsesdel. I tillegg får du utdelt relevante kompetansemål fra læreplanen og vurderingskriterier. Dette gir deg et utgangspunkt til å forberede deg til muntlig eksamen, men du får ikke få vite hvilke spørsmål som skal brukes under selve eksamen. På forberedelsesdagen er alle hjelpemidler tillatt.
Du velger selv om du vil forberede en presentasjon til eksamensdagen. Presentasjonen kan utgjøre inntil 10 minutter av eksamenstida. Dersom du velger å innlede eksamen med en presentasjon, skal ikke et eventuelt produkt som er laget i forberedelsestiden vurderes i seg selv. Kompetansen du viser muntlig gjennom en presentasjon, vurderes sammen med påfølgende oppfølgingsspørsmål og fagsamtale.
Eksamenstida er inntil 30 minutter. På eksamensdagen kan du ta med notater fra forberedelsesdagen og ulike hjelpemidler som er relevante for å gjennomføre en eventuell presentasjon. Fagsamtalen foregår uten hjelpemidler og tar i hovedsak utgangspunkt i kompetansemål knyttet til casen som ble gitt i forberedelsesdelen.
Grunnlaget for vurdering er kompetansemålene, som ble oppgitt i forberedelsesdelen, og vurderingskriterier. Karakteren skal skal være en helhetsvurdering av kompetansen slik den kommer fram på eksamen.
Kompetansemål:
velge og bruke kilder, markedsførings- og ledelsesteorier og modeller i arbeid med faglige spørsmål, emner og dagsaktuelle problemstillinger
utvikle forretningsideer og mål for virksomheten og vurdere aktuelle målgrupper
utforske produkt- og merkevarestrategier og vurdere hvordan virksomheter bruker produkter som konkurransemiddel
utforske ulike distribusjonsstrategier i markedsføring og vurdere hvordan virksomheter bruker distribusjon som konkurransemiddel
reflektere over og vurdere rollen til personalet og ledelsen i gjennomføring av virksomhetens markedsføringsstrategi
utforske og vurdere hvordan virksomheter kombinerer bruk av konkurransemidler