Hopp til innhold

Fagstoff

Digitale kundereiser

Hva er en kundereise, og hva menes med at dagens kundereiser er blitt mer digitale enn tidligere?
Filmen du skal få se, gir et innblikk i hvordan Torshov Sport bruker ulike typer markedskommunikasjon, med vekt på digitale kanaler, og hvordan en ungdom blir påvirket til å kjøpe et par fotballsko.

Begrepet kundereise viser til situasjonene der betalende kunder og potensielle kunder er i kontakt med en merkevare før, under og etter et kjøp, på tvers av kommunikasjonskanaler.

I filmen ovenfor fikk vi et innblikk i hvordan en digital kundereise kan foregå, sett fra et forbruker- og markedsføringsperspektiv. Vi ble gjort kjent med hvordan Torshov Sport benytter ulike typer markedskommunikasjon, med vekt på digitale kanaler, og hvordan en ungdom ble påvirket til å kjøpe et par fotballsko.

Dagens kundereiser er i større grad enn tidligere blitt digitale. Det vil si at vi som forbrukere ofte gjennomfører hele eller store deler av kjøpene våre på nett. I dag har vi som kunder alltid informasjon tilgjengelig digitalt. Vi kan for eksempel finne viktig informasjon digitalt før vi handler i fysiske butikker.

Tenk over

Tenk gjennom en av dine nylige kundereiser der du har vært i kontakt med en merkevare før, under og etter et kjøp, på tvers av kommunikasjonskanaler. Kan din nylige kundereise beskrives som en digital kundereise, synes du?

CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 02.03.2023

Læringsressurser

Konkurransemiddelet markedskommunikasjon