Etos, logos og patos i reklamefilm
Se først denne reklamefilmen fra iskremfabrikken Hennig-Olsen Is. Etterpå skal du analysere filmens bruk av de retoriske appellformene etos, logos og patos.
Oppgaver
1. Hvordan brukes bilder, fortellerstemme, klipp, farger, lyder, musikk og andre virkemidler
- for å skape troverdighet?
- for å gi informasjon?
- for å appellere til publikums følelser?
2. Hvilken retorisk appellform er mest dominerende i reklamefilmen?
3. Hvilket inntrykk får du av Hennig-Olsen Is etter å ha sett filmen?
4. Gjør en enkel retorisk analyse av en annen reklamefilm. Let på nett etter andre reklamefilmer. Vis filmen i klassen, og forklar bruken av etos, logos og patos. Er de andre i klassen enige i din vurdering? Bruk gjerne litt tid på å diskutere retorikken.
5. Planlegg en reklamefilm for et par joggesko.
- Hvilken appellform vil du legge mest vekt på?
- Hvilke virkemidler vil du bruke for å oppnå effekten du ønsker?
CC BY-SASkrevet av Tina Andersson Jensen. Rettighetshaver: Norgesfilm AS
Sist faglig oppdatert 28.02.2020