Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Situasjonsanalyse av Varner

I denne oppgaven skal dere, med utgangspunkt i Varner og i en av Varners kjeder eller konsepter, jobbe med situasjonsanalyse. Samarbeid gjerne med medelever i grupper på to til fire.
Frank Varner utenfor butikken sin på Grünerløkka i Oslo. Han er kledd i rutete dressbukse, rutete skjorte og slips med slipsnål. Han holder dressjakka i høyre hånd over skulderen. Håret hans er finkjemmet bakover. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Bakgrunnsinformasjon om Varner

Frank Varner åpnet sin første butikk i Thorvald Meyersgate på Grünerløkka i Oslo i 1962. Butikken het "Frank Varner" og ble en stor suksess. Tre år senere åpnet nok en butikk i Oslo og én i Trondheim.

I 1967 ble navnet Dressmann lansert i forbindelse med en ny butikkåpning i Skippergata i Oslo. Siden den gang har de åpnet mange Dressmann-butikker.

Skjorter og andre klær henger utstilt i en Dressmann-butikk. Det er også plakater rundt omkring i lokalet, og stativene har prisplakater. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Nye kjeder og konsepter

På 1980-tallet ble Cubus og Carlings en del av Varner.

Interiør og klær i klesbutikken Carlings. Det er også plakater rundt omkring i lokalet, og klesstativene har prisplakat. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

I 1991 ble selskapet Bik Bok kjøpt opp. I 2001 gikk konsernet inn i et nytt marked gjennom oppkjøpet av Urban, en livsstilsbutikk med røtter i skate- og snøbrettmiljøet.

Kasseområdet til klesbutikken Urban på et kjøpesenter. Logoen til kjeden Urban er laget med lysende bokstaver og henger på veggen bak kassa. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

I 2002 ble Junkyard etablert, og i 2006 ble kjedene WOW og Volt etablert. Samtidig med etableringen av nye kjeder og butikker blir Varner stadig mer internasjonal. Varner er et av Nord-Europas største motekonserner og har butikker fordelt på 6 land: Norge, Sverige, Finland, Danmark, Island og Tyskland.

På hjemmesiden til Varner kan du lese mer om Varners kjeder og konsepter.

Oppgave

  1. Gjennomfør en situasjonsanalyse av Varner. Analyser interne styrker og svakheter og eksterne muligheter og trusler. Ta hensyn til alle nødvendige forutsetninger. Skriv en oppsummering av analysen, og kom med gjerne med anbefalinger til Varner.

  2. Velg ut en av kjedene eller et av konseptene til Varner og gjennomfør en situasjonsanalyse. Analyser interne styrker og svakheter og eksterne muligheter og trusler. Ta hensyn til alle nødvendige forutsetninger. Skriv en oppsummering av analysen og kom med gjerne med anbefalinger.

Kilde

Varner. (u.å.). Om oss. https://varner.com/no/about-us/

CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 05.04.2021

Læringsressurser

Situasjonsanalyse