Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Utforsk produktsortimentet

For virksomheter er det flere valg å ta når det gjelder sortimentet. Skal de satse i bredden, i dybden eller begge deler? I denne oppgaven skal du blant annet utforske produktsortimentet i tre butikker.
Interiør fra klesbutikken Carlings på kjøpesenteret Lagunen i Bergen, september 2020. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu
  1. Forklar begrepene produktsortiment, sortimentsbredde og sortimentsdybde. Forklar hva som menes med konsistens mellom produktgrupper.


  2. Velg deg ut tre butikker som selger den samme typen produkter, for eksempel tre matbutikker eller tre klesbutikker. Utforsk produktsortimentet i de tre butikkene. Vurder sortimentsbredden, sortimentsdybden og konsistensen mellom produktgruppene i de tre butikkene. Hvorfor tror du butikkene er like/ulike i sitt sortiment?


  3. Diskuter den følgende påstanden:

    «Det er om å gjøre for enhver virksomhet å ha så stor sortimentsbredde og sortimentsdybde som mulig.»

CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 01.11.2020

Læringsressurser

Konkurransemiddelet produkt