Utforsk produktsortimentet - Markedsføring og ledelse 1 - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Utforsk produktsortimentet

For virksomheter er det flere valg å ta når det gjelder sortimentet. Skal de satse i bredden, i dybden eller begge deler? I denne oppgaven skal du blant annet utforske produktsortimentet i tre butikker.
  1. Forklar begrepene produktsortiment, sortimentsbredde og sortimentsdybde. Forklar hva som menes med konsistens mellom produktgrupper.


  2. Velg deg ut tre butikker som selger den samme typen produkter, for eksempel tre matbutikker eller tre klesbutikker. Utforsk produktsortimentet i de tre butikkene. Vurder sortimentsbredden, sortimentsdybden og konsistensen mellom produktgruppene i de tre butikkene. Hvorfor tror du butikkene er like/ulike i sitt sortiment?


  3. Diskuter den følgende påstanden:

    «Det er om å gjøre for enhver virksomhet å ha så stor sortimentsbredde og sortimentsdybde som mulig.»

Skrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 01.11.2020