Fra idé til merkevare - Markedsføring og ledelse 1 - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Fra idé til merkevare

Kjenner du til Cutters og Adams Matkasse? Lasse Smedsvig ble i 2015 kåret av nettavisen E24 til «Årets merkevarebygger» for merkevarebyggingen av Adams Matkasse. Lasse var også en av dem som startet opp Cutters i 2015. Hva kjennetegner merkevarebyggingen til Cutters og Adams Matkasse?
Etableringen av bedriften Adams Matkasse. Video. Video: Kolbjørn Hoseth Larssen, Tone Hadler-Olsen / CC BY-NC-SA 4.0

Oppgaver til Adams Matkasse

  1. Hva var merkenavnet til Adams Matkasse i starten? Redegjør for prosessen videre når det gjaldt valg av merkenavn for Adams Matkasse.
  2. Hvem er målgruppa for Adams Matkasse?
  3. Hva forteller Lasse og Adam at var viktig for dem å tenke på i oppstarten?
  4. På hvilken måte er design viktig for Adams Matkasse?
  5. Hvordan uttrykker Lasse og Adam viktigheten av god service?
  6. Skriv et oppsummerende avsnitt der du redegjør for hva som kjennetegner Adams Matkasses merkevarebygging.

Per 2020 jobber Lasse som markedsansvarlig for frisørkjeden Cutters, som han var med og startet i 2015. Nedenfor forklarer han hvordan han har bygget opp merkevaren Cutters.

Merkevarebyggingen av bedriften Cutters. Video. Video: Kolbjørn Hoseth Larssen, Tone Hadler-Olsen / CC BY-NC-SA 4.0

Oppgaver til Cutters

  1. Hva kjennetegner en sterk merkevare?
  2. «Noe av det viktigste da vi startet Cutters, var å bygge en sterk merkevare», sier Lasse Smedsvig. Hva gjorde Cutters i starten for å forsøke å bygge opp en sterk merkevare?
  3. Beskriv merkeelementene til Cutters. Beskriv merkenavnet, design, logo, slagord og fargebruk.
  4. På hvilken måte er egne produkter viktig for Cutters?
  5. Hva tenker du kjennetegner merkevaren Cutters, etter å ha sett videoen?
  6. I hvilken grad synes du Cutters har lykkes i å bygge opp en sterk merkevare?
Skrevet av Tone Hadler-Olsen og Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 06.11.2020