Hopp til innhold

Fagstoff

Filmen Sneakerheadz

Våre valg av klær og sko kan fortelle omgivelsene noe om oss selv. Hva du velger å gå med, kan si noe om verdiene dine og hvem du ønsker å høre sammen med. Hva er det som gjør at noen kan risikere mye for å få tak i det rette paret med sneakers? Dette kan du se mer om i filmen Sneakerheadz.
En ung jente tar bilde av joggeskoene sine med mobiltelefon. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Gatemote og hypebeast

En person som alltid følger med på det nyeste som kommer av klær og sko, og som er ekstremt oppdatert på dette, kan kalles en hypebeast. Det finnes blant annet Facebook-grupper ved navn Hypebeast og Hypebeast Norge, og en app som heter StockX, der hovedsakelig ungdommer mellom 14 og 24 år kjøper og selger gatemote på nettet. En hypebeast er en innovatør.

Gatemote er en betegnelse for motetrender som ikke lages av motedesignere. Stilene i gatemote oppstår ved at forskjellige individer og grupper bruker klær på en unik måte som reflekterer kulturen, identiteten og interessene deres.

Butikkskilt med teksten "Supreme". Rød bakgrunn med hvit skrift. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Gatemotetrenden startet som en subkultur, men nå selger også store motehus som Gucci og Louis Vuitton gatemote. Flere skuespillere, artister og modeller har vært med på å bidra til å gjøre gatemote til en del av .

Du kan lese mer om gatemote, hypebeast og handel av klær og sko i VG-reportasjen Trader merkeklær med stor gevinst (vg.no).

Bilde fra filmen Sneakerheadz. En mann holder en sko, og forteller. I bakgrunnen er det mange sko (sneakers). Foto.

Sneakerheadz

En person som samler på, kjøper og selger skotypen sneakers som en hobby, kan kalles en sneakerhead. Unge såkalte sneakerheadz har siden 80-tallet risikert mye for å få tak i det rette paret med sneakers.

Sneakers er en skotype som er nært beslektet med tradisjonelle joggesko og tennissko. Ordet "sneaker" ble først tatt i bruk av reklamemannen Henry Nelson McKinney.

Utviklingen av skotypen startet på midten av 80-tallet, da Nike kom med nye sko som kombinerte sportsdesignet fra basketballsko med elementer fra såkalt gatekultur, som hiphop og skating.

I 2020 ga skomerket Vans, som er kjent for sine sneakers, forbrukere mulighet til å designe sine egne sko. Forbrukere kan laste opp sitt eget design og bestille sitt helt unike par med sko. Dette kan du se en liten video om og lese litt mer om i artikkelen Slik vant Vans flere kunder og WARC Media Awards (starcom.no).

Filmen Sneakerheadz

Dokumentarfilmen Sneakerheadz, som du kan se nedenfor, viser hvordan lidenskapen for skotypen sneakers har gått fra å være en subkultur til å bli allemannseie.

Tidligere måtte sneakerssamlerne oppsøke de fysiske butikkene i de store amerikanske byene for å få kjøpt de skoparene de hadde lyst på. I dag foregår mye av handelen over internett. Framveksten av internett har også bidratt til at sneakerskulturen har gått fra å være et amerikansk fenomen til å spre seg globalt.

I filmen møter vi flere kjente personer fra sneakersmiljøet, både designere og skosamlere. Filmen utforsker hvordan mote- og reklamebransjen har hentet inspirasjon fra hiphop- og skatekulturen for å nå ut til målgruppa med skoene de selger.

Filmen peker også på sneakerskulturens skyggeside. Ifølge filmskaperne skjer det om lag 1000 sneakersrelaterte drap hvert år. Mange av de drepte er unge mennesker som mister livet i forbindelse med overfall og ran av skoene de går med.

Du kan se filmen nedenfor.

Kilde

Haugen, E. A. (2020, 1. mars). Trader merkeklær med stor gevinst. VG. https://www.vg.no/spesial/c/stories/4qJ4r9

Relatert innhold



CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng og Tina Andersson Jensen.
Sist faglig oppdatert 16.03.2021

Læringsressurser

Markedsføring og forbrukeratferd